SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PZPN z rekordowymi wpływami i zyskiem. 65 mln zł od sponsorów, 44 mln zł z praw tv, 39 mln zł z mundialu

W ub.r. Polski Związek Piłki Nożnej osiągnął wzrost przychodów o 15,3 proc. do 240,62 mln zł, a jego zysk netto poszedł w górę z 15,3 do 26 mln zł. Wpływy sponsorsko-marketingowe zwiększyły się o 31 proc. do 65,2 mln zł, a z praw telewizyjnych o 39,1 proc. do 44,4 mln zł.

Zbigniew Boniek, prezes PZPN Article

Przychody od sponsorów i ze sprzedaży praw telewizyjnych są coraz większą częścią budżetu Polskiego Związku Piłki Nożnej. Jak wynika ze sprawozdania finansowego PZPN-u udostępnionego właśnie przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, w 2017 roku wyniosły 81,83 mln zł i stanowiły 39,6 proc. przychodów organizacji, w ub.r. było to 109,64 mln zł i 45,6 proc.

Przedłużono umowy ze sponsorami

Wpływy z praw sponsorskich i marketingowych wzrosły w skali roku z 49,9 do 65,22 mln zł, czyli o 30,7 proc. Na początku ub.r. PZPN przedłużył o cztery lata umowę ze sponsorem głównym reprezentacji Grupą Lotos oraz kilkoma innymi sponsorami i partnerami (m.in. 99rent, Ustronianką, Oshee i Fakro) . Ponadto w sierpniu ub.r. Coca-Cola została sponsorem kilku drużyn narodowych (mężczyzn, kobiet i mężczyzn do lat 21) i partnerem serwisu Łączynaspiłka.pl (kontrakt jest dwuletni).

PZPN organizuje też piłkarski Puchar Polski. W 2017 roku sponsorami tych rozgrywek zostały firmy Oshee i Totolotek, a na początku br. ta druga podpisała umowę na 2,5 roku, w ramach której jest ich sponsorem tytularnym.

Z kolei przychody Związku ze sprzedaży praw telewizyjnych wyniosły w ub.r. 44,42 mln zł, co wobec 31,93 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost 39,1 proc. To cena przede wszystkim scentralizowanych praw telewizyjnych sprzedawanych przez UEFA (do mediów eliminacyjnych, mistrzostw Europy i Ligi Mistrzów), a także praw do meczów towarzyskich naszych reprezentacji. PZPN sprzedaje też prawa do pokazywania Pucharu Polski i Nice 1 Ligi, jesienią 2017 roku Polsat kupił je na wyłączność od połowy 2021 roku.

Mniej z hospitality, 39 mln zł z mundialu

Wpływy ze sprzedaży biletów zwiększyły się minimalnie - z 36,05 do 36,22 mln zł. W ub.r. reprezentacja Polski zagrała osiem meczów u siebie: wiosną trzy sparingi przed mistrzostwami świata, a jesienią dwa mecze w Lidze Narodów (z Włochami i Hiszpanią) i dwa towarzyskie. W 2017 roku takich spotkań było pięć.

Mocno zmalały natomiast przychody z hospitality (czyli głównie rezerwacji lóż biznesowych) - z 17,61 do 6,52 mln zł.

Reprezentacja słabo wypadła na mundialu w Rosji: po dwóch porażkach odniosła źle oceniane zwycięstwo i nie wyszła z grupy. PZPN-owi turniej przyniósł 39,33 mln zł, głównie ze sprzedaży przyznanej związkowi puli biletów dla polskich kibiców i części wpływów z praw telewizyjnych i marketingowych.

Wpływy z dotacji zmalały w skali roku z 30,62 27,46 mln zł, przede wszystkim z powodu spadku środków od UEFA z 17,81 do 14,48 mln zł. Budżet Związku uzupełniają opłaty transferowe (zmalały z 4,11 do 2,44 mln zł) oraz przychody określone jako pozostałe (wzrosły z 15,86 do 18,92 mln zł).

15 mln zł na mundial, 19 mln zł na administrację

W ub.r. PZPN poniósł 202,63 mln zł kosztów realizacji zadań statutowych, wobec 179,9 mln zł rok wcześniej. Zdecydowaną większość stanowią nakłady na bieżącą działalność, które poszły w górę ze 155,53 do 178,72 mln zł.

Związek wykorzystał też w całości 8,42 mln zł dotacji z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Do tego doszło 15,53 mln zł kosztów związanych z zeszłorocznym mundialem. W 2017 roku w Polsce rozegrano mistrzostwa Europy piłkarzy do lat 21. Na organizację turnieju PZPN przeznaczył 16,35 mln zł, a zanotował z niego 21,75 mln zł przychodów.

Z kolei koszty administracyjne PZPN-u poszły w górę z 17,34 do 18,7 mln zł. Ich zdecydowaną większość stanowią wydatki na wynagrodzenia (zmalały z 7,6 do 7,49 mln zł) i na usługi obce (wzrosły z 6,48 do 7,23 mln zł).

Na koniec ub.r. w Związku było zatrudnionych na etacie 81 osób, o 7 więcej niż rok wcześniej.

Rekordowy zysk, 240 mln zł na kontach

PZPN osiągnął w ub.r. 37,94 mln zł zysku z działalności statutowej, wobec, 28,72 mln zł w 2017 roku. Natomiast zysk netto poszedł w górę z 15,31 do 25,97 mln zł.

Wartość inwestycji krótkoterminowych Związku zwiększyła się w ciągu roku z 215,17 do 241,52 mln zł. To prawie w całości pieniądze na rachunkach i lokatach bankowych. Wpływy z odsetek bankowych poszły w górę z 3,92 do 4,5 mln zł.

Fundusz własny PZPN-u zwiększył się z 206,61 do 232,78 mln zł. Niezmiennie 42 mln zł wynosi fundusz statutowy, natomiast reszta to nadwyżka finansowa z dotychczasowej działalności.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: PZPN z rekordowymi wpływami i zyskiem. 65 mln zł od sponsorów, 44 mln zł z praw tv, 39 mln zł z mundialu

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ha
Z moich podatków. A bedzie jeszcze gorzej pompowanie tej reprezentacji, ktora iczego nie osiagnela i nie osiagnie.
10 3
odpowiedź
User
Badacz
Biznes się kręci - generujemy zyski i nie żałujemy na "przychylność" dziennikarzy, żeby o wujku dobrze pisali. Za chwilę zacznie się akcja 3 kadencja dla "boskiego" Prezesa. A szkolenie młodzieży leży i kwiczy, piłka klubowa najgorsza od 30 lat..... podobno PZPN nie od tego hehe....
13 2
odpowiedź
User
albinos
Za udział w Mundialu to powinni nam zwrócić ;)
7 2
odpowiedź
User
oko
I prezes ma dobry humor w lipcu gdy wszyscy łoją nasze kluby w pucharach?
6 2
odpowiedź
User
Super~
Jest dobry produkt, jest świetna kondycja polskiej piłki, są wielkie nakłady na szkolenia młodych, piłkarze mają sukcesy, udało się rozgonić kibolstwo-patologię, więc wszystko sprzedaje się na pniu. Nie ma się czemu dziwić!
3 2
odpowiedź