SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Radio Nowy Świat kosztowało przez rok 6,5 mln zł. Potroiło wpływy komercyjne, zysk zmalał. Do stacji dołączył Sławomir Gołębiowski z TVN

W pierwszym pełnym roku działalności internetowe Radio Nowy Świat osiągnęło 7,9 mln zł z wpłat od słuchaczy i 456 tys. zł przychodów komercyjnych. Przy wzroście kosztów operacyjnych z 3 do 6,5 mln zł jego zysk netto zmalał z 3,4 do 1,7 mln zł. - Naszym celem jest dywersyfikacja finansowania, w tym poszukiwanie partnerów biznesowych do współpracy, jednak z zapewnieniem, że typowe bloki reklamowe nie pojawią się na naszej antenie - zapewnia Sławomir Gołębiowski, dyrektor marketingu i sponsoringu w stacji.

Article

Wpływy Radia Nowy Świat z dotacji w ub.r. sięgnęły 7,94 mln zł, co wobec 6,67 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 18,7 proc. To przede wszystkim środki wpłacane na Patronite, gdzie zbiórka na rozgłośnię ruszyła wiosną 2020 roku.

Ponad 18 mln zł z Patronite

Na początku stycznia ub.r. zbiórkę wspierało 31,3 tys. patronów, wpłacali co miesiąc łącznie 687 tys. zł, natomiast pod koniec grudnia patronów było 30 tys., a suma comiesięcznych wpłat wynosiła 617 tys. zł.

Jak dotąd stacja zebrała na platformie 18,15 mln zł, obecnie 30,5 tys. użytkowników deklaruje łącznie 619 tys. zł comiesięcznych wpłat.

Z kolei wpływy sprzedażowe Radia Nowy Świat wzrosły ponad trzykrotnie - ze 132,6 do 456,5 tys. zł, z czego te ze sprzedaży towarów i materiałów - ze 124,7 do 379,7 tys. zł. Stacja w sklepie internetowym oferuje gadżety ze swoim logo, a pod koniec ub.r. wydała album muzyczny, z którego dochody w całości przeznaczono na stypendia dla uzdolnionych dzieci uchodźców pozostających w Polsce pod opieką Fundacji Ocalenie.

Według pierwszej fali badania Krajowego Instytutu Mediów, realizowanej od stycznia do marca br., Radia Nowy Świat słuchało 7,9 proc. internautów korzystających codziennie z radia w sieci.

Szefowa stacji Magda Jethon pod koniec ub.r. mówiła nam, że najpopularniejszymi pozycjami w ramówce są piątkowy program "Poranna Manna" (w godz. 6-10) Wojciecha Manna oraz pozostałe audycje poranne ("Nowy świt") prowadzone przez Katarzynę Kasię, Grzegorza Markowskiego, Macieja Orłosia i Mateusza Andruszkiewicza. - Dobrze wypadają też audycje "Dzieci bluesa" Jana Chojnackiego i "Zamach na dziesiątą muzę" Zbigniewa Zamachowskiego. W weekendy słuchacze odbierają radio w zupełnie innym trybie, niepodyktowanym rytmem dnia pracy, i tu wśród najpopularniejszych audycji możemy wymienić m.in. "Koncert życzeń", "Miłomuzomanię" Kingi Krasuskiej, "Manniaka po omacku" Wojciecha Manna i "Porę siesty" Marcina Kydryńskiego - wyliczyła.

Rozgłośnia wylicza w komunikacie, że 65 proc. wydatków przeznaczyła w ub.r. na realizację audycji. 22 proc. stanowiły inne koszty bieżącej działalności, 9 proc. - prowizje od wpłat przekazywanych przez patronów, a 4 proc. poszło na modernizację i wyposażenie studia emisyjnego i sali koncertowej oraz rozbudowę strony internetowej i aplikacji mobilnej.

Podwojone koszty

Radio Nowy Świat zaczęło emisję w lipcu 2020 roku i wraz ze wzrostem stałego wsparcia na Patronite rozbudowywało ramówkę, natomiast w ub.r. nadawało już przez 12 miesięcy. Widać to w kosztach operacyjnych, które poszły w górę z 3,03 do 6,46 mln zł.

Zdecydowaną większość stanowią dwie kategorie kosztów: wydatki na usługi obce zwiększyły się z 1,42 do 3,12 mln zł, a na wynagrodzenia - z 1,05 do 2,96 mln zł. Rozgłośnia nie zatrudnia żadnych osób na etacie.

Pod koniec ub.r. stacja rozpoczęła konkurs dla młodych wokalistów „Otwarty Mikrofon Radia Nowy Świat”, a w maju uruchomiła nową wersję swojego serwisu internetowego, z dodatkowymi podcastami.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Natomiast koszty zużycia materiałów i energii zmniejszyły się z 402,9 do 189,2 tys. zł, a amortyzacji - z 74,6 do 14,7 tys. zł.

Ponad 5 mln zł na zapas

Dużo wyższy wzrost wydatków niż wpływów spowodował spadek rentowności Radia Nowy Świat. Zysk operacyjny zmalał z 3,78 do 1,84 mln zł, a zysk netto - z 3,44 do 1,68 mln zł, mimo że kwota zapłaconego podatku dochodowego zmniejszyła się z 342 do 166,6 tys. zł.

Zeszłoroczny zysk netto w całości przeznaczono na kapitał zapasowy firmy. W efekcie wartość tego kapitału zwiększyła się z 3,44 do 5,12 mln zł.

W styczniu ub.r. z rozgłośnią rozstała się Patrycja Macjon, założycielka fanpage’a facebookowego „Ratujmy Trójkę”. Jesienią posiadane przez nią 10 udziałów radia zostało umorzone. 30 udziałów nadal należy do Piotr Jedlińskiego, który wskutek sporu z innymi osobami z kierownictwa dwa lata temu odszedł ze stacji, a na początku ub.r. zapowiadał, że posiadane udziały może przekazać stowarzyszeniu założonemu przez patronów.

Po 10 udziałów rozgłośni mają Magda Jethon, Jan Chojnacki, Anna Krakowska (od listopada 2020 roku jest prezesem, po tym jak z zarządu odeszli Patrycja Macjon i Krzysztof Łuszczewski), Wojciech Mann i Jerzy Sosnowski oraz wspólnie Zuzanna Łuszczewska i Karolina Kaliszewska (odziedziczyły je po Krzysztofie Łuszczewskim, zmarłym w styczniu ub.r. na covid).

Radio Nowy Świat chce więcej pieniędzy spoza Patronite’a

Jednym z celów Radia Nowy Świat w najbliższym okresie jest zwiększenie w swoim budżecie udziału przychodów spoza Patronite.

- W obliczu dwucyfrowej inflacji, gwałtownego wzrostu cen, niepewnej sytuacji pandemicznej musimy myśleć o alternatywnych źródłach finansowania. Zarówno my, tak i nasi drodzy Patroni będą się zmagać z wysokimi kosztami życia, ale mamy nadzieję, że pozostaną z nami - komentuje Sławomir Gołębiowski - dyrektor marketingu i sponsoringu Radia Nowy Świat, który przyszedł do stacji z TVN. Był tam dyrektorem działu promocji.

- Aczkolwiek bardzo rozważnie podchodzimy do wszelkich nowych inwestycji i każdą złotówkę oglądamy dwa, jak nie trzy razy, zanim ją wydamy - zaznacza. - Dlatego naszym celem jest dywersyfikacja finansowania, w tym poszukiwanie partnerów biznesowych do współpracy, jednak z zapewnieniem, że typowe bloki reklamowe nie pojawią się na naszej antenie - podkreśla Gołębiowski.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.

Dołącz do dyskusji: Radio Nowy Świat kosztowało przez rok 6,5 mln zł. Potroiło wpływy komercyjne, zysk zmalał. Do stacji dołączył Sławomir Gołębiowski z TVN

33 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marcin
Lubie audycje Strzyczkowskiego i Zozunia. Do tego poranek z Mannem i nic więcej nie trzeba. Radio Nowy Świat najlepsze.
odpowiedź
User
Au au
Radio totalnie nie w klimacie, typowa dziadernia…
odpowiedź
User
12 groszy
Mnie nudzi to radio, a te informacje Wasze o tych dochodach nigdy nie budziły zaufania. 6,5 millona, równie dobrze może być i 12 milionów. Po wyborach i tak wszyscy przejdą do Trojki, a radyjko zniknie.
odpowiedź