SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Radio online - najczęściej wybieramy stacje znane z eteru, reklamy nie przeszkadzają

Ponad połowa badanych słucha radia w internecie co najmniej raz w tygodniu, a najczęściej wybiera stacje nadające w eterze. Blisko 90 proc. słuchaczy nie przeszkadzają reklamy - wolą słuchać stacji za darmo niż wykupywać abonament za odbiór bez reklam.

fot. photegenica

fot. photegenica

To najważniejsze wnioski z drugiej edycji Badania Internetowego Audytorium Radia (BInAR), przeprowadzonego przez instytut Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Komitetu Badań Radiowych.

Z badania wynika, że dwie trzecie respondentów (67 proc.) jako najczęściej wybierany kanał online wskazuje radio nadające również w eterze. Tylko co trzeci badany deklaruje, że stacja, której najczęściej słucha w sieci jest kanałem wyłącznie internetowym.

Przeważnie na wybór stacji słuchanej w internecie wpływa prezentowana w niej muzyka (75 proc. wskazań), ale blisko połowa (44 proc.) deklaruje, że ważnym czynnikiem jest też słuchanie tej samej stacji w eterze. Dla co trzeciego respondenta (36 proc.) ważne są emitowane w kanale audycje i to one są powodem wyboru.

 

Słuchacze coraz bardziej cenią sobie też różnorodność muzyczną w kanałach radiowych i możliwość słuchania programów. Ciągle najpopularniejszymi stacjami są te grające jeden gatunek muzyki (woli je 36 proc.), ale rośnie liczba wskazań na stacje emitujące muzykę i audycje (32 proc.) oraz grające mieszankę gatunków (30 proc.). Tylko 2 proc. woli kanały z samymi audycjami.

 

Słuchaczom nie przeszkadzają reklamy. Mimo, że większość zetknęła się z reklamami (spotami dźwiękowymi podczas odtwarzania streamu, na stronie kanału lub w playerze), to nie są one drażniące – 87 proc. zgadza się, by się pojawiały. Tylko 13 proc. deklaruje, że wolałoby zapłacić za możliwość słuchania kanału bez żadnych reklam.

 

Ponad połowa badanych (61 proc.) słucha radia w internecie co najmniej raz w tygodniu. Im wyższa jest częstotliwość słuchania tym dłuższy jest też dzienny czas słuchania. Wśród osób, które słuchają radia online codziennie lub prawie codziennie, zdecydowana większość (87 proc.) słucha powyżej godziny, a heavy userów – osób spędzających z radiem internetowym ponad 5 godzin – jest 18 proc.

 

Najczęściej słuchamy kanałów internetowych w domu (83 proc.) i w pracy (28 proc.), w ciągu dnia (49 proc.) oraz wieczorem (40 proc.).

 

Podczas słuchania radia online prawie wszyscy korzystają też z innych mediów – najczęściej surfują po internecie (94 proc.) i czytają prasę (29 proc.).

 

Przeważnie stacje odtwarzane są wprost ze strony internetowej – w ten sposób słucha ich 81 proc. badanych. Co trzeci (35 proc.) używa playera – najczęściej są to Winamp i Windows Media Player.

 

Mniejszą popularnością niż radio online cieszą się w Polsce podcasty – korzysta z nich 28 proc. badanych, z czego połowa rzadziej niż raz w miesiącu. Najczęściej są one odsłuchiwane przez stronę internetową, za pomocą komputera.

 

Badanie BInAR 2011 zostało zrealizowane w maju 2011 r. za pomocą ankiet internetowych, na próbie 1278 respondentów z bazy badania Radio Track posiadających dostęp do internetu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Radio online - najczęściej wybieramy stacje znane z eteru, reklamy nie przeszkadzają

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kazz
Dlaczego nie ma danych procentowych dla konkretnych stacji? Ile % w sieci ma np. RMF, a ile Open FM albo Polskastacja?
odpowiedź
User
Hendryk
@kazz... takie badania są robione dla FM, jeśli chodzi o słuchalność w internecie, to stacje posiadają twarde dane na ten temat (udostepniaja je serwery więc nie ma potrzeby opracowywać innych badań) i nie koniecznie chcą się nimi dzielić. Taka jest moja opinia.
odpowiedź