##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2015-roku-co-wydarzy-sie-w-2016-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2016-roku-content-marketing-bogatszy-w-tresci-odbiorcy-bardziej-wymagajacy-a-pomiar-efektow-coraz-wazniejszy_1 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-agencje-interaktywne-podsumowuja-2015-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2016-roku ##
Jacek Dzięcielak, CEO Media Impact Polska

Wydarzenie rokuDużym wydarzeniem na rynku mediowym jest migracja wielu budżetów reklamowych, która zaczyna zmieniać mapę graczy rynkowych.
Z perspektywy mediów zawsze jest pytanie na ile budżety będą konsolidowane wokół kilku graczy a na ile rynek pozostanie w fazie relatywnej fragmentacji. Z perspektywy naszej grupy zdecydowanie dużym wydarzeniem mediowym jest udany rebranding i launch nowego portalu Fakt24.pl, który dostarcza swoim użytkownikom zupełnie nową jakość treści podanych w niespotykanym dotąd, angażującym formacie.
Sukces rokuSkuteczne zajęcie przez wideo w internecie pozycji znaczącego kanału komunikacji z konsumentami. W perspektywie kolejnych lat będzie to prowadziło do budowania w pełni sterowalnych kampanii reklamowych w Internecie, co nie jest dzisiaj możliwe w masowych kanałach telewizyjnych. Z perspektywy naszej grupy sukcesem jest pozycja lidera w obszarze ilości autorskiego contentu wideo.

Porażka rokuMarketerzy po raz kolejny nie dostrzegli tego, że użytkownicy Internetu masowo zmieniają swój sposób korzystania z tego medium i ich podstawowym kanałem dostępu do sieci są telefony. W konsekwencji reklama mobilna jest nadal nie wykorzystanym kanałem budowania pozycji w umysłach konsumentów.
Człowiek rokuTomasz Lis.
Serwis / projekt rokuTen rok należał do drugoplanowych serwisów społecznościowych, które początkowo szukały swojego miejsca w Polsce w niewielkiej skali (Twitter, Snapchat) a dzisiaj przechodzą do mainstreamu i stają się platformą komunikacyjną do realizacji kampanii mediowych.
Trend rokuMarketerzy zaczynają dostrzegać ważność grupy millenials. W odpowiedzi na te potrzeby pojawiają się nowe dedykowane serwisy, w tym Noizz.pl. Trendem jest rosnąca rola content marketingu, który w dobie mediów społecznościowych faktycznie pozwala markom na zaistnienie w oparciu o atrakcyjność ich produktów i przekazów, a nie tylko poprzez zmienną budżetów mediowych.

Prognoza na 2016 rokRok 2016 będzie rokiem wchodzenia reklamy internetowej do prawdziwego mainstreamu mediowego. Wiele tematów z nią związanych takich jak sprzedaż programatyczna, viewability czy adblocki spowodują powstanie po stronie reklamodawców pytań jak są alokowane budżety internetowe i jakie faktycznie przynoszą efekty. Z perspektywy kondycji rynku może to być rok dużych wyzwań po stronie reklamodawców i niektórych branż, w zakresie których zapowiadane są zmiany legislacyjne.
Joanna Pawlak, VP sales key clients w Grupie Wirtualna Polska
Wydarzenie rokuKoncesja telewizyjna, na program WP1, dla wydawcy internetowego - Wirtualnej Polski. Rosnące wydatki branży farmaceutycznej w internecie, branży, która do tej pory koncentrowała się reklamowo przede wszystkim na telewizji.

Świat, a za nim Polska: wdrażanie programu L.E.A.N. (Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive Ads), który ma się koncentrować m.in. na targetowaniu reklam, optymalizowaniu ich widoczności i opracowaniu metod docierania z przekazem do odbiorców w warunkach rosnącej popularności adblockerów.
Wyzwania roku: monetyzacja mobile’a oraz nowe badanie internetu, realizowane przez GfK Polonia.
Sukces rokuDebiut giełdowy Wirtualnej Polski.Ponadto, Value Media ugruntowujące swoją pozycję na rynku online. Firma po raz czwarty broni budżetu PKO BP, zdobywa też budżet mediowy L’Oreal Polska, TUI, Idea Banku. DNA, działające w ramach polskiego oddziału Starcom Mediavest Group, po niespełna roku działalności staje się centrum kompetencyjnym w dziedzinie analityki i technologii dla wszystkich europejskich rynków sieci SMG. Gratulacje.

Porażka rokuNiestety, Merlin.pl.
Człowiek rokuW mojej opinii, Jacek Świderski, Michał Brański, Krzysztof Sierota. Trudno pominąć milczeniem Best IPO Award za debiut giełdowy, Effie Awards za kampanię wizerunkową, tytuły Superbrands dla Grupy Wirtualna Polska i marki WP, złoty laur „Best rebrand of digital property” i I wyróżnienie w kategorii „Best visual identity from the technology, media & telecommunications sector” konkursu Transforms Awards. Wszystko w półtora roku…
Serwis / projekt rokuPierwszy polski serwis dla millenialsów - O2. Dynamiczna aplikacja desktopowa, single-page app, auto-odświeżalna, z unikalnymi rozwiązaniami dostępnymi z poziomu strony głównej. Serwis wypełnia się treściami na podstawie decyzji użytkownika. Za selekcję i prezentację niemal wszystkich treści odpowiadają mechanizmy Big Data. To jedno z pierwszych tak dużych i odważnych wdrożeń mechanizmów BD w polskich mediach online.

Poza tym, oczywiście, Snapchat. I Twitter, który stał się w mijającym roku pełnoprawnym źródłem informacji.
Trend rokuOpen RTB i programmatic direct. Właściwie wszystkie działania performance’owe oraz marketingowe wykorzystujące big data. Mobile - kanał efektywny, z dynamicznie rosnącym zasięgiem. To już teraz główny motor wzrostu globalnego rynku. W latach 2015−2018 wydatki na mobile będą rosły średnio o 32 proc. rocznie (sic!), wg ZenithOptimedia.
Ponadto reklama wideo. Wideo online jest najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej, który według prognoz wspomnianego już ZenithOptimedia wzrośnie w 2015 roku na całym świecie o niemal 29 proc., osiągając wartość 16,1 mld dolarów.
Pamiętajmy też o platformach audience center i precyzyjnym definiowaniu grup docelowych przy użyciu danych o użytkownikach: first, second, third party data oraz remarketingu i retargetinu. Na koniec wymienię już tylko reklamę natywną, dedykowane rozwiązania reklamowe i m-commerce.

Prognoza na 2016 rokDalszy rozwój wideo, mobile, e- i m-commerce.Wykorzystanie na większą skalę big data w działaniach reklamowych.
Poza tym zmienią się według mnie standardy reklamy display w związku z coraz silniejszą tendencją blokowania reklam przez użytkowników. Formaty inwazyjne zostaną zastąpione reklamą natywną, stawiającą na angażowanie użytkownika.
Rok 2016 przyniesie nam jeszcze dynamiczny wzrost wydatków na reklamę online, bliską tej z 2015 roku (wg ZOG wydatki na e-reklamę wzrosną w tym roku o 10,7 proc.). W kolejnych latach musimy się liczyć z powolnym spadkiem dynamiki wzrostu.
Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Interia.pl, Gazeta.pl, Grupy naTemat.pl, IDMnetu, Ad-Vice, Mindshare Polska, Gemiusa Goldbach Audience Poland, Havas Media Group, Netsprintu, MEC i Media DDB & tribal.

Robert Biegaj, dyrektor działu handlowego w Grupie Interia.pl
Wydarzenie rokuMijający rok był czasem intensywnych zmian właścicielskich na polskim rynku internetowym. Proces, który się odbył i myślę, że nadal będzie miał miejsce, jest naturalną konsekwencją dojrzewania rynku. Podobnie jak na innych rynkach, do osiągnięcia sukcesu w długim okresie niezbędna jest istotna skala przedsięwzięcia. Jednym z graczy udało się ją zbudować w sposób naturalny, innym nie i teraz są często obiektem przejęć. Proces ten zresztą na pewno się nie zakończył i będzie trwał nadal, ale pewnie w mniej spektakularnym wydaniu. Uważam, że kierunki w których będą zmierzali najwięksi wydawcy, będą miały na celu dywersyfikację źródeł przychodów i szukanie ich poza tradycyjnym modelem reklamowym.

Kolejną rzeczą, która właśnie się odbywa, jest zmiana dostawcy badania internetowego. Z tym wydarzeniem większość uczestników rynku internetowego wiąże duże nadzieje na poprawę badania, dzięki któremu pojawią się kolejne argumenty dla klientów do dalszego zwiększania zaangażowania budżetów reklamowych na promocję w sieci.
Sukces rokuObecny rok jest kolejnym, w którym internet jest najszybciej rosnącą kategorią mediów, jeśli chodzi o budżety reklamowe. Myślę, że dalsze zwiększanie z jednej strony udziału modelu programatycznego w zakupie internetu, a z drugiej strony powiększanie potencjału video czy odsłon mobilnych będzie uatrakcyjniało ten kanał dla reklamodawców. Dlatego uważam, że kolejny rok ma duże szanse na bycie równie udanym jak obecny dla uczestników tego rynku.
Porażka rokuGłówną bolączką tego roku, która dotknęła krajowych wydawców, jest wzrost blokowania reklam, które to zjawisko jawi się jako jedno z głównych wyzwań, jeśli chodzi o wzrost budżetów reklamowych w internecie. Jestem przekonany, że branża musi wypracować w najbliższym czasie ramy kompromisu, który powinien pogodzić interesy wydawców z dobrem użytkowników tak, aby obecny model funkcjonowania w tym środowisku mógł w długim okresie przetrwać. Uważam, że dużą rolę na tym polu mogą odegrać takie organizacje jak IAB.

Człowiek rokuZdecydowanie użytkownicy, którzy kolejny rok pokazują, że internet się dopiero zaczyna i jeszcze długo będzie dynamicznie rozwijającym się medium. To dzięki użytkownikom, dla których internet jest coraz częściej głównym medium, możemy jako biznesy internetowe wciąż rosnąć w dużym tempie i inwestować w coraz to nowe projekty.
Trend rokuGłówne trendy, jakie obserwowaliśmy jako duży wydawca, to po pierwsze duży wzrost udziału zakupu programatycznego kampanii reklamowych, realizowanych do tej pory w sposób tradycyjny. Kolejny kierunek to rosnąca oferta treści wideo u większości wydawców internetowych, co przekłada się na spadające koszty dotarcia i pozwala sięgać po nowe budżety reklamowe, zarezerwowane do tej pory dla wysokozasięgowych mediów.Obok powyższego, ten rok pokazał zdecydowanie większe zainteresowanie kontent marketingiem i to tym wykorzystywanym zarówno w działaniach promocyjno-reklamowych jak również działaniach z obszaru SEO.
Ostatnią zmianą, o której wypada wspomnieć, jest adaptowanie technologii responsywnej w projektowania stron i całych serwisów. Ma to niebagatelne znaczenie dla wydawców ale również dla klientów, gdyż znacznie upraszcza proces przygotowania i realizacji kampanii reklamowych.
Prognoza na 2016 rokUważam, że w 2016 roku jest szansa na dalszy wzrost znaczenia branży internetowej w polskiej gospodarce. Nie obędzie się oczywiście bez wyzwań, z którymi branża musi sobie poradzić. W kolejnym roku na pewno nadal dynamicznie będzie rósł udział zakupu programatycznego, zapewne z coraz większym wykorzystaniem danych o użytkownikach. Wyzwaniami dla mediów elektronicznych jest widoczność reklam i wdrożenie standardu certyfikacji, który jest niezbędny do rozliczania się z emisji reklam, spełniających określone parametry widoczności.Na koniec dodam, że jestem przekonany, że mamy przed sobą kolejny dobry i ciekawy rok.
Bartosz Wysocki, dyrektor sprzedaży Gazeta.pl
Wydarzenie rokuW 2015 roku było kilka ważnych wydarzeń i nie dotyczyły one tylko rynku reklamy, a praktycznie całej branży internetowej w Polsce. Jednym z nich na pewno było otwarcie campusu Google w Warszawie, co w przyszłości być może pozwoli jeszcze mocniej zaistnieć polskim startupom na rynku globalnym. Innym ważnym wydarzeniem były z pewnością wybory w Polsce. Jak wpłyną one na rynek reklamy, nie tylko online, trudno ocenić. Prawdopodobnie jednak ich wpływ będzie najbardziej widoczny w strukturze wydatków.
Nie można zapomnieć o niechlubnych wydarzeniach związanych z zamachami m.in. w Paryżu i nowej roli mediów społecznościowych polegającej na powiadamianiu rodzin i znajomych, że osoby będące w strefie potencjalnego zagrożenia są bezpieczne (np. opcja „safety check” Facebooka). Mimo różnych kontrowersji wokół wykorzystania tej funkcjonalności, oferuje ona to, co najważniejsze w takich okolicznościach, czyli natychmiastowe przekazanie informacji. Sukces rokuDo sukcesów na pewno należy uzyskanie koncesji telewizyjnych przez silnych graczy z rynku online (Agora, WP). To krok w kierunku tworzenia telewizji w nowy sposób spełniający oczekiwania grup, które konsumują media inaczej niż dotychczas. Nie można także pominąć sporego sukcesu Brand24.pl i ich współpracy z Białym Domem. To dobrze, że polskie firmy zaczynają być dostrzegane i doceniane na arenie międzynarodowej - warto o tym głośno mówić.
Porażka rokuRosnąca popularność programów blokujących reklamy w internecie to porażka całej branży reklamy online (w Polsce i na świecie). Jednocześnie mam nadzieję, że to również początek zmian na tym rynku - odchodzenia od podejścia ilościowego w kierunku bardziej jakościowej reklamy.
Człowiek rokuNajciekawszym człowiekiem w 2015 roku okazał się Mark Zuckerberg, który zaraz po narodzinach córki ogłosił, że przekaże 45 mld dolarów na cele charytatywne.
Serwis / aplikacja / projekt rokuMożna zauważyć wysyp aplikacji i stron dedykowanych tzw. pokoleniu millenialsów. Te ruchy ocenić będzie można dopiero pod koniec przyszłego roku.
Trend rokuW reklamie trend roku to na pewno programmatic premium. W końcu dostrzec można słuszne podejście agencji i domów mediowych do zakupu reklam w modelu automatycznym, czyli – „wygodniej, trafniej, skuteczniej”, a nie jak dotychczas „najtaniej jak się da”. To pozwoli sprzedawać w tym modelu także powierzchnie premium przez najbardziej jakościowych wydawców. Jest to trend korzystny dla całego rynku.
Oczywiście w dalszym ciągu obserwować mogliśmy rozwój reklamy wideo i mobilnej. Według prognoz Zenith Optimedia Group w 2018 roku reklama mobilna będzie warta więcej niż desktopowa - warto w związku z tym aktywniej rozwijać działalność w tym obszarze.
Prognoza na 2016 rokZ pewnością będzie to bardzo dobry rok dla wydawców posiadających silne marki sportowe. W końcu przed nami emocje związane z Euro 2016 i igrzyskami olimpijskimi w Rio, na których bez wątpienia skorzysta również branża reklamowa.
Marcin Dobrzyniecki, dyrektor operacyjny IDMnetu
Wydarzenie rokuW mijającym roku nie odnotowałem spektakularnych wydarzeń zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Jednak nie bez znaczenia dla polskiego rynku reklamy internetowej będzie miała zmiana firmy monitorowania polskiej sieci. W maju br. PBI, na którego zlecenie realizowane jest badanie, zdecydowało o wyborze GFK jako wykonawcy badania na kolejne 4 lata. Mam nadzieję, że nowe badanie będzie dostosowane do szybko zmieniających się potrzeb rynkowych - z pierwszych informacji wynika, że dane prezentowane będą znacznie szybciej niż dotychczas, pojawi się możliwość analizy danych dziennych, zwiększy się też liczba statystyk dotyczących Internetu mobilnego, audio oraz wideo.
Znaczącym wydarzeniem w ujęciu globalnym jest wprowadzenie przez Google Youtube RED, czyli płatnej odsłony serwisu. W zamian za miesięczną opłatę użytkownicy otrzymają sporo korzyści. Oprócz możliwości pobierania filmów i oglądania ich offline czy dostępu do pełnych zasobów usługi YouTube Music, w serwisie nie będą wyświetlane reklamy. Czas pokaże, czy ten sposób zarabiania na serwisie przez Google z sukcesem zastąpi przychody z reklam.
Sukces rokuCoraz częściej polskie projekty internetowe znajdują uznanie na arenie międzynarodowej. W mijającym roku głośno było o kilku projektach, które już teraz - w mojej opinii - odniosły duży sukces, a wiele jeszcze przed nimi. Wyróżniłbym w tym gronie przede wszystkim Livechat Software - wrocławską firmę, z której usług korzysta już ponad 12 tysięcy klientów, w tym takie marki, jak: Orange, Adobe, Macy’s czy Samsung. Właśnie udało im się przekroczyć magiczną granicę wyceny akcji na poziomie miliarda złotych, co w historii polskich firm technologicznych udało się niewielu. Kolejnym projektem, o którym głośno w tym roku, to platforma SALESmanago służąca do tzw. automatyzacji marketingu. Z jej usług korzysta kilka tysięcy firm na całym świecie. Po zaledwie 3 latach działalności wycena firmy sięga 50 mln zł. Warto wspomnieć jeszcze o takich projektach jak Brand24 czy UXpin, które również z dużym powodzeniem rozwijają swój biznes globalnie.
Porażka rokuZniknięcie z polskiego rynku reklamy internetowej, sieci reklamowej Evolution Media Net i postawienie jej w stan upadłości. To wydarzenie pokazuje, jak bardzo konkurencyjny jest ten rynek i jak trudno się na nim utrzymać graczom nie będącym częścią większej grupy medialnej.
W kategorii porażki rynku online oceniam problem blokowania reklam. Nie udało nam się wypracować rozwiązań, które skutecznie zmniejszyłyby popularność adblocków. A najnowszy raport PageFair i Adobe informuje o 41 proc. wzroście osób korzystających z narzędzi do blokowania reklam w porównaniu do ubiegłego roku. Pomimo że jest to problem globalny, to w przeciwieństwie do ogólnej populacji światowej, gdzie stanowi on 6 proc., w Polsce jest to aż 35 proc.. Konsekwencjami tego zjawiska są zdecydowanie mniejsze przychody reklamowe dla wydawców, gorsza efektywność dla reklamodawców, a co za tym idzie - jeszcze więcej agresywnych reklam.
Człowiek rokuMichał Sadowski za konsekwentne rozwijanie biznesu, który w krótkim czasie zdobył uznanie rynku - nie tylko polskiego. Coraz więcej klientów Brand24 to firmy zagraniczne. Na pewno dobrym komunikatem PR dla Brand24 jest informacja, że Biały Dom (a dokładniej biuro Pierwszej Damy USA), będzie korzystał z ich narzędzia do monitorowania efektów kampanii mającej na celu promocję edukacji „generacji Z” w USA.
Trend rokuNajpopularniejsze to:- programmatic buying;- content marketing i native advertising;- mobile;- wideo.
Prognoza 2016Wydatki na reklamę w internecie nadal będą rosnąć, choć z mniejszą dynamiką niż w poprzednich latach. Głównym motorem wzrostu będzie mobile, którego udział z roku na rok mocno rośnie. W 2016 r. wciąż będziemy obserwować zmiany w modelu zakupowym kampanii internetowych - znacznie więcej będzie realizowanych poprzez tzw. programmatic buying, czyli z wykorzystaniem platform do automatycznego zakupu. Coraz popularniejszym obszarem staje się content marketing oraz reklama natywna - w kontekście rosnącej popularności stosowania narzędzi do blokowania reklam jest to pewien kierunek, którym podążać będą wydawcy.
Jan Roszkiewicz, prezes Multi Channel Network
Wydarzenie rokuNiewątpliwie wydarzeniem tego roku jest wejście wydawców internetowych i wydawnictw na rynek telewizyjny. Zarówno przed Grupą Agora jak i Wp.pl stoi wielkie wyzwanie, ale również i wielka szansa na pozyskanie dodatkowego zasięgu oraz nowych reklamodawców nie tylko w kanałach TV, ale również w on-line. Z pewnością wzmocni to pozycje tych firm i pomoże im konkurować z takimi podmiotami jak TVN, Polsat, ZPR czy TVP oferując łączone pakiety.
Wydarzeniem roku na pewno jest wiele przetasowań klientów w domach mediowych - mam wrażenie, że tak wielu zmian nie było do tej pory.
Sukces rokuPodziwiam i gratuluję Grupie Wirtualna Polska. Wszystkie akwizycje w roku 2015 to moim zdaniem bardzo celny strzał. Wp.pl stało się w moim odczuciu najsilniejszą grupą on-line, która jest w stanie zaproponować każdej branży powierzchnię na najwyższym poziomie i dzięki której mogą być skutecznie realizowane cele nie tylko wizerunkowe ale i sprzedażowe.
Kolejny podziw i gratulacje chciałbym złożyć dla niezależnego domu mediowego Value Media. Obserwuję ich pracę oraz zaangażowanie od kilku lat i śmiało mogę powiedzieć, że jest to podmiot który na równi może konkurować z sieciowymi domami mediowymi, co pokazują ostatnio wygrane przetargi, które wzbogacają już solidne portfolio.
Do sukcesów można dodać uruchomienie przez IAB programu L.E.A.N którego celem jest szukanie i opracowanie narzędzi / metod pozwalających wydawcom na skuteczniejszą walkę ze zjawiskiem blokowania reklam przez internautów oraz lepsze dostosowywanie treści serwisów do oczekiwań użytkowników.
Porażka rokuBędę to powtarzał jak mantrę - wciąż wzrastające wydatki w Google. Obserwuję bacznie, jak mocno i w jak wielu dziedzinach działa ten koncern. Obawiam się, że dalszy, tak dynamiczny rozwój tego podmiotu spowoduje, że duża część firm dziś opartych na reklamie on-line przestanie istnieć. Pozostaje pytanie czy wydawcy, którzy dziś serwują reklamę online będą zadowoleni w momencie kiedy google.pl będzie miał monopol i zacznie dyktować stawki.
Człowiek rokuTu też pewnie nie będę oryginalny nie wskazując człowieka roku ale cały zarząd Grupy WP. Ich decyzje, pomimo, że bardzo kosztowne, są niezwykle trafne. Spółka rozwijana jest bardzo dynamicznie i konsekwentnie pozostawiając konkurencję z tyłu. Nieco zastanawia wstrzemięźliwość Grupy Onet-RASP, która w moim odczuciu cały czas poszukuje swojej drogi rozwoju.
Kampania / projekt rokuWejście filmu „Gwiezdne wojny. Przebudzenie mocy”. Wiadomym jest, że budżet daje tu duże możliwości do popisu a sama produkcja nie wymagałaby wielkiej kampanii, ale podejście do tematu jest zgoła nieszablonowe. Wykorzystane zostały m.in. w niestandardowy sposób Google (poczta Gmail i możliwość opowiedzenia się za jedną ze stron), Spotify (quizy, pasek odtwarzania utworu w kształcie miecza świetlnego), materiały mocno viralowe jak choćby odśpiewanie a capella głównego motywu muzycznego przez m.in. aktorów siódmej części sagi. Sukces kasowy działań - przychody ze sprzedaży przed premierą już pokryły połowę kosztów produkcji filmu.
Trend rokuZnów nie będę pewnie oryginalny, ale warto podkreślić rozwój automatycznych modeli zakupu tak na świecie jak i w Polsce. Mamy coraz więcej danych, które można z powodzeniem wykorzystać do realizacji kampanii RTB, dodatkowo nie jesteśmy już ograniczeni tylko do formatów, do jakich przyzwyczaił nas Google. Dodatkowo do dyspozycji jest coraz więcej treści wideo i mobile.
Prognoza na 2016 rokŚmiało mogę powiedzieć, że rok 2016 znów będzie rokiem kiedy wydatki na reklamę internetową będą wzrastały, oczywiście pod warunkiem, że rząd nie wprowadzi zmian, które spowodują zastopowanie wydatków przez niektórych klientów na naszym rynku :).
Niewątpliwie będziemy obserwowali coraz odważniejszą obecność reklamodawców w przestrzeni mobilnej co związane jest z coraz większą konsumpcją tego kanału przez użytkowników.
Obserwując rynek w 2015 roku można powiedzieć, że video on-line to również trend, który będzie się mocno rozwijał. W dobie postępującej mierzalności i precyzyjnego targetowania reklamodawcy będą jeszcze silniej uzupełniać kampanie telewizyjne o ich odpowiednik w Internecie. Na szczęście powstają podmioty, które oferują content bardzo wysokiej jakości a reklamodawcom nie dostarczają clutteru reklamowego takiego jak w wielu playerach związanych z telewizją naziemną.
HTML 5 to już trend i kierunek na 2016 r i na przyszłość, odchodzimy już od reklamy w formacie swf'a.
Jakub Wilczak, operations director w Ad-Vice (Grupa Ströer)
Wydarzenie rokuNie jedno wydarzenie lecz wiele wydarzeń, które stanowiły kolejne akwizycje w ramach konsolidacji rynku mediowego.
Sukces rokuDynamiczny rozwój sektora programmatic advertising – nie tylko w sferze wydatków, które mogą w obecnym roku wynieść 20 proc. w całym displayu, ale również z perspektywy wydawców, którzy coraz lepiej potrafią w tym kanale monetyzować swoją przestrzeń co umożliwia klientom bardziej optymalne wykorzystanie budżetów w tym obszarze.
Porażka rokuTrudno mówić o jakiejś spektakularnej porażce w naszej branży. To był rok wyzwań: dużych szans i dużych zagrożeń, z których nasza branża wyszła obronną ręką. Warto mieć na uwadze, że rynek reklamy Internetowej jako jedno z nielicznych mediów systematycznie wzrasta.
Człowiek rokuNie jeden a raczej wszyscy, którzy codziennie uczestniczą w rozwoju branży reklamowej.
Trend rokuZ pewnością była to reklama natywna oraz szeroko rozumiany content marketing. Ogromny potencjał dostrzegam w rozwiązaniach reklamowych z zakresu wideo online. Od wielu lat mówi się też o roku mobile - podobne głosy można usłyszeć również w 2015 roku – ja cały czas czekam na przełom, aczkolwiek w 2016 rynek mobile może liczyć na kontynuacje dynamicznego wzrostu.
Prognoza na 2016 rokNie przewiduję dużych rewolucji. Duże zmiany nastąpią w obszarze metodologii badań Internetu: PBI obejmie rynek badaniem GfK - obietnic odnośnie sfery usprawnień padło już wiele, wszyscy jesteśmy ciekawi jak teoria przełoży się na praktykę. To będzie rok stabilnego wzrostu: poziom wydatków w Internecie utrzyma się lub wzrośnie. Dzięki sprzedaży automatycznej display może powiększyć swój udział. Pozytywnie zaskoczyć może nas reklama wideo, która cały czas będzie się rozwijać oferując nowe, interaktywne rozwiązania.
Bartosz Sikora, director pionu invention w Mindshare Polska
Wydarzenie rokuW Polsce wydarzeniem roku było moim zdaniem rozstrzygnięcie przez PBI konkursu na badanie internetu. Długotrwały przegląd ofert zakończony, zmienia się tym samym coś, co przez ostatnie lata bardzo mocno kształtowało całą branżę. Miejmy nadzieję, że badanie sprosta obecnym potrzebom rynku.
Za granicą na uwagę zasługuję tegoroczny Black Friday w USA. W największych sieciach handlowych po raz pierwszy więcej osób robiło zakupy online niż w fizycznych sklepach. To kamień milowy dla rynku e-commerce i całego internetu.
Sukces rokuNa świecie sukcesem był na pewno Snapchat - platforma rośnie, dodaje nowe funkcjonalności, monetyzuje się przez reklamy czy opłaty od użytkowników. Przy tym jej wycena wzrosła kilkukrotnie względem 3 mld dolarów, które początkowo oferował za nią Facebook.
W Polsce sukcesem było tegoroczne 7 mln PITów wypełnionych przez internet - niemal połowa deklaracji podatkowych została złożona online, co jest najlepszym wskaźnikiem cyfryzacji naszego społeczeństwa.
Porażka rokuŚmierć Flasha to porażka, ale w cudzysłowie, bo tak naprawdę jest to konieczność i pewne ewolucyjne następstwo postępu technologicznego.
Porażką branży jest natomiast cała walka z adblockami - sam fakt, że zaistniała i że ta kwestia dotyczy tak wielu użytkowników jest dla nas, branży reklamowej, mocnym komunikatem, że robimy słabą robotę, tworząc i emitując reklamy.
Porażką na naszym lokalnym podwórku jest internetowy hejt - jego ilość i idąca za tym medialność problemu. Tym bardziej cieszą wszystkie sposoby reakcji w postaci kampanii społecznych czy #DniaPozytywnychTweetów.
Człowiek rokuPatrząc globalnie, typuję dwóch wizjonerów, którzy konsekwentnie zmieniają rynki, na których działają – Reed Hastings, CEO Netflixa oraz Even Spiegel, CEO Snapchata.
W Polsce wyróżniłbym Jarosława Kuźniara, który wykazuje się sporym zrozumieniem internetu i umiejętnością szybkiej reakcji, a jednocześnie konsekwencją w zwalczaniu hejtu.
Kampania / projekt rokuNumerem 1 jest dla mnie globalna kampania Always „#likeagirl” - mocny pomysł na kampanię, która dokładnie przemawia do wartości ważnych dla grupy docelowej. Dzięki temu przekaz niesie się sam, a konsumenci chętnie biorą udział w działaniach marki.
Lokalnie również mieliśmy kilka kampanii, w których marka zabrała głos w ważnych dla odbiorców tematach, jak choćby kolejna już edycja akcji PZU „Stop wariatom drogowym” czy „Podwórka NIVEA”. Co ważne te kampanie porwały tłumy podobnie jak Always.
Trend rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie wybijającym się trendem jest szeroko rozumiane wideo. Z jednej strony obserwujemy rozszerzenie wielu platform o formaty wideo, czego przykładami są Twitter czy Pinterest oraz popularyzację wideo w mobile. Z drugiej strony jesteśmy świadkami wejścia na rynek produkcji wideo coraz większej liczby podmiotów i branż. Globalnie treści produkuje już m.in. Amazon. Serwis newsowy otwiera też HuffPost. W Polsce na uwagę zasługuje wejście Wirtualnej Polski na rynek nadawców naziemnej telewizji czy pierwszy serial stworzony przez Player.pl.
Drugim trendem (powiązanym z wideo) jest rosnąca popularność livestreamingu umożliwionego przez platformy takie, jak Periscope czy Meercat, ale też w pewnym sensie Snapchat. Wszyscy mogą być nadawcami, pytanie kto będzie chciał to oglądać?
Prognoza na 2016 rokNasz rynek nie jest już tak zacofany względem reszty świata jak miało to miejsce parę lat temu, można zatem prognozować całościowo. Generalnie powoli do przodu - dalszy rozwój wideo i mobile’u, zapewne dojdzie do wprowadzenia w życie wniosków związanych z walką z adblockami, spodziewam się też dalszej konsolidacji różnych podmiotów rynku reklamowego.
Wiele wskazuje na to, że nareszcie będziemy świadkami upowszechnienia się takich technologii, jak wirtualna rzeczywistość czy w prostej wersji wideo 360 - zarówno od strony dostępności treści, jak i sprzętu. Powoli upowszechniają się też technologie wearable zwane w pewnych kręgach nasobnymi (true story!), czyli kolejne tysiące urządzeń podłączonych do internetu, zbierających dane, nadających kontekst dla reklam. Nie mogę się doczekać…
Krzysztof Łada, head of agency relations team w Gemiusie
Wydarzenia rokuWydarzeniem roku był niewątpliwie konkurs ofert zorganizowany przez PBI. Szczególnie z perspektywy uczestnika rynku badań jest to wydarzenie kluczowe, gdyż po ponad dziesięciu latach trwania w określonej, stabilnej rzeczywistości, nastąpi bardzo istotna zmiana. Wszystko wskazuje na to, że od nowego roku na polskim rynku internetowym dostępne będą dwa badania. Aby jednak móc pokusić się o analizę tej nowej sytuacji, potrzeba czasu, który z kolei pokaże, jak rynek zareaguje na kompletnie nowe badanie dostarczane przez PBI wspólnie z GFK, czy też na potencjalnie rewolucyjne nowości wprowadzane przez Gemiusa. Z pewnością w podsumowaniach roku 2016 przeczytamy wiele ciekawych wniosków po roku merytorycznej rywalizacji dwóch standardów, ale póki co wiemy bardzo niewiele.
Równie ważne jest jednak odejście od Flasha. Po wielu latach dominacji w reklamowym internecie, zniknął praktycznie z dnia na dzień. Wszyscy będziemy go wspominać. Jedni dobrze inni źle. Znajdą się pewnie też tacy, którzy będą po nim płakać. Rzeczywistość idzie jednak do przodu. Umarł król, niech żyje król. Teraz miłościwie będzie nam panował HTML5. Przynajmniej dopóki nie przyjdzie nowy władca…
Sukces roku i człowiek roku2015 był kolejnym rokiem dynamicznych zmian na polskim rynku internetowym, ale jedna grupa mediowa radziła sobie szczególnie dobrze w tym niełatwym otoczeniu. Grupa Wirtualna Polska, skutecznie łącząc strategie celowych przejęć z wewnętrznym rozwojem kategorii produktowych, nie tylko zdobyła i utrzymała pozycję lidera, ale odbudowała wizerunek dynamicznego kreatora zmian i trendów rynkowych. Te dokonania zasługują na miano sukcesu roku, a dowodzący tym okrętem Jacek Świderski zasługuje na miano człowieka roku.
Porażka rokuW myśl zasady, że błędów powinniśmy najpierw szukać u siebie, aby stale dążyć do doskonałości, miano porażki roku przypisuję wynikom konkursu ofert, zorganizowanemu przez PBI, w którym firmie Gemius podziękowano za dalszą współpracę. Po przeszło dziesięciu latach współtworzenia rynku reklamowego jest to z pewnością kubeł zimnej wody. Gemius jednak wyciąga wnioski i zmienia się na lepsze. Wraz ze zmianami wdrożonymi w swoim badaniu wraca na ścieżkę innowacji i w 2016 roku, jako niezależna firma badawcza, będzie dostarczał najlepsze badanie typu audience na rynku.
Trendy rokuIstotne były także przejścia klientów do nowych domów mediowych. Kilku bardzo znaczących klientów, jak na przykład Nivea, Polkomtel, Orange czym Unilever, postanowiło na własnej skórze sprawdzić słuszność powiedzenia „Lepsze wrogiem dobrego”. Choć do pewnych relacji zdążyliśmy się przez lata przyzwyczaić, to nie ma w tym przecież nic nowego. Klienci od czasu do czasu zmieniają dom mediowy, a rynek idzie do przodu.
2015 to także, kolejny po 2014, rok konsolidacji. Wyścig o pozycję lidera klasyfikacji generalnej oraz w poszczególnych kategoriach trwa. Onet-RASP poszedł w górę (choć chyba nie tyle, ile się spodziewał) dzięki zakupowi Naszej Klasy. Bonnier Business Polska poszedł w górę w kategorii biznes, finanse i prawo dzięki zakupowi Bankiera. Xevin w nadchodzące święta już nie będzie „sam w domu”, bo ma przy sobie miliony użytkowników GG.
Zmieniają się również strategie mediowe. W coraz większym natłoku agresywnych form reklamowych i spadającej ich skuteczności, z odsieczą reklamodawcom przychodzi content marketing. Nie jest to z pewnością konkurencja dla tradycyjnych form banerowych i z pewnością ich nie zastąpi. Jednak dla zmęczonych użytkowników jest pewnym powiewem świeżości, który przy odpowiedniej strategii jest w stanie przynosić bardzo wymierne efekty. Wielu klientów już go pokochało, a pozostali będą zmuszeni zdecydować się co najmniej na małżeństwo z rozsądku.
Dynamicznie rośnie udział wideo w kampaniach online. Coraz więcej klientów zaczyna zauważać, że internet potrafi efektywnie dobudowywać zasięg w ich grupie celowej, a w dodatku umie dostarczyć dane nieosiągalne dla telewizji. Klienci doceniają też strategię zintegrowanych działań we wszystkich kanałach mediowych. Coraz więcej wideo można kupować w modelach automatycznych. Te i inne czynniki powodują, że mijający rok przyniósł nam niespotykane dotąd wzrosty wydatków na reklamę wideo w internecie.
Prognoza na rok 2016Wzrasta rola pogłębionej analityki w planowaniu. W 2015 nie był to być może trend bardzo intensywny, ale z pewnością bardzo znaczący. Chodzi o pogłębioną analizę poszczególnych źródeł aktywności na stronie klienta. Coraz więcej klientów rozumie wagę inwestycji w analizę modeli atrybucji i ta świadomość z pewnością im się opłaca. W kolejnym roku będziemy z pewnością obserwowali dynamiczny rozwój tej działki co w połączeniu z rozwojem programmatic będzie skutecznie zmieniało myślenie o strategiach mediowych.
Wojciech Kałużny, dyrektor zarządzający Goldbach Audience Poland
Wydarzenie rokuPremiera „Gwiezdnych Wojen: Przebudzenia Mocy” i towarzyszące temu marketingowe szaleństwo. To coś więcej niż tylko filmowa premiera sezonu. Dawno nie było wydarzenia, który w takim stopniu zdominowałoby Internet. Świadczą o tym wypełnione gwiezdnowojennym contentem newsfeedy, ogromna liczba reklam wykorzystujących bohaterów Sagi i zwiastuny bijące rekordy oglądalności na YouTubie.
W samej kampanii najbardziej podoba mi się powściągliwość w zdradzaniu elementów fabuły, lokalizacji i bohaterów. Jest to konsekwentne do tego stopnia, że głównej postaci poprzedniej trylogii – Luke’a Skywalkera (i jak zdradzają twórcy, kluczowej postaci nowym filmie) nie ma nawet na plakacie. Doceniam też bardzo sprawne balansowanie w środkach promocyjnych (w zwiastunach, plakatach i spotach telewizyjnych) pomiędzy wywoływaniem nostalgii fanów pierwszej trylogii oraz wprowadzaniem do tego świata młodszych widzów. I co najważniejsze, w tym szaleństwie jest metoda – według analityków rynku filmowego, „Przebudzenie Mocy” pobije rekord otwarcia w USA, zarabiając 230-240 mln dolarów podczas trzech pierwszych dni wyświetlania.
Sukces rokuW Polsce: otrzymanie przez Wirtualną Polskę i Agorę koncesji na nadawanie programów telewizyjnych - WP1 oraz KiwiTv. Najwięksi wydawcy na rynku internetowych zaczynają wchodzić w biznes telewizyjny. I wbrew pozorom w walce z największymi nadawcami telewizyjnymi nie stoją oni na straconej pozycji. Szczególnie w przypadku grupy młodszych widzów mają oni duże szansę na szybki wzrost oglądalności. Wiedzą jak do nich dotrzeć - robią to na co dzień w Internecie. Te wydarzenia pokazują też, że umiejętnie prowadzony biznes Internetowy generuje bardzo duże zyski, pozwalające nawet na najbardziej ambitne inwestycje, które jeszcze kilka temu wydawałyby się trudne do realizacji.
Za granicą - ekspansja Netflixa, który z platformy do oglądania filmów, stał się najpierw czołowym producentem seriali, a teraz powoli zaczyna kręcić pełnometrażowe filmy fabularne. Jeśli pójdzie im tak dobrze jak z serialami, to nie zdziwię się, jeśli wkrótce reprezentantów Netflixa zobaczymy na scenie podczas oscarowej Gali. Ciężko uwierzyć, że 15 lat temu, ówczesny gigant wypożyczalni video Blockbuster Video, mógł kupić Netflix za marne 50 milionów dolarów.
Porażka rokuPatrząc poza nasze branżowe podwórko fakt, że internet nigdy nie był w Polsce dalej od tego, czym początkowo w marzeniach wielu osób miał się stać. Czyli platformą dialogu, wymiany myśli i poglądów, stopniowo zbliżającą do siebie ludzi. Zamiast tego stał się miejscem, gdzie stanowiska różnych grup polaryzują się, a następnie z impetem zderzają. Widać to było przy okazji kolejnych wyborów, czy debaty nt. imigrantów. Zamiast realnej dyskusji festiwal hejtu i braku zrozumienia drugiej strony.
Człowiek rokuNa świecie - Sundar Pichai - nowy CEO Google. (w Polsce nie nominowałbym nikogo, nie było w tym roku osoby, która by się mocno wyróżniła)
Kampania / projekt rokuŚwiat: kampania „Gwiezdnych wojen”. Z powodów wymienionych nieco wyżej.
Polska: W tych kategoriach często pomija się kampanie oparte na displayu. A szkoda, bo te najlepsze mogą być zarówno kreatywne jak i skuteczne. Taka była kampania „Nowy Wymiar Książki”, promująca premierę e-booka Jacka Dukaja, przeprowadzona przez Allegro. Twórcy tej akcji udowodnili, że nawet inwazyjne formaty reklamy display nie przeszkadzają. Muszą być tylko przygotowane w kreatywny, estetyczny sposób i emitowane do odpowiedniej grupy odbiorców (w tym przypadku byli to fani książek i fantastyki). Tym bardziej jeśli towarzyszy im landing page na światowym poziomie, którego nie powstydziliby się marketerzy największych hollywoodzkich produkcji.
Trend rokuZ zaciekawieniem obserwuję, jak kolejni wydawcy internetowi walczą z adblockiem, wprowadzając liczne ograniczenia dla jego użytkowników. I często wygrywają – ostatnio duży sukces na tym polu odniósł Axel Springer, blokując użytkownikom adblocka dostęp do treści na stronie internetowej największego niemieckiego dziennika,„Bilda”. Jaki był efekt? Aż dwie trzecie z nich zrezygnowało z blokowania reklam. Okazuje się więc, że internauci godzą się na reklamy jeśli towarzyszą one dobrej jakościowo treści. I przy okazji nie przeszkadzają w jej odbiorze.
Drugi trend - moda na pomaganie. Zauważył to niedawno Yuri Drabent i coś w tym jest. Niepostrzeżenie zbiórki pomocowe, akcje społeczne, „Szlachetna Paczka” stały się czymś, w czym nie tylko warto, ale wypada uczestniczyć. Co więcej, przyłączają się do tego marki, coraz częściej budując wizerunek oparty na CSR-rze. Dowodem akcja „Podwórka Nivea” czy ostatnia deklaracja Marka Zuckenberga o przeznaczeniu 99 proc. majątku na cele charytatywne. Ile jest w tym szlachetnej chęci pomocy, a ile wykalkulowanego PR-u? Nie wiem, ale to nie jest w tym przypadku najważniejsze.
Prognozna na 2016 rokCo rok czytamy w podsumowanie o nadchodzącej „erze mobile’a”. I rzeczywiście z każdym kolejnym sezonem jest w tym coraz więcej prawdy - rośnie ilość dostępnej powierzchni, budżety, formaty reklamowe w coraz większym stopniu odzwierciedlają możliwości mobile’u. Ale mobile nie może działać w pojedynkę. Prawdziwy, z dawna wyczekiwany „rok mobile’u” będzie wtedy, gdy marketerzy zaczną przy kampaniach na mobile’u wykorzystywać możliwości automatycznych kanałów sprzedaży oraz big data. Zwłaszcza, że na rynku pojawiają się pierwsze narzędzia do zakupu powierzchni reklamowej na mobile’u, które agregują wszystkie dostępne systemy sprzedaży i, dzięki zbieranym danym, pozwalają na bardzo skuteczne targetowanie.
Robert Bernaciak, digital business development director w Havas Media Group
Wydarzenie rokuW Polsce należy wskazać dynamiczną konsolidację rynku internetowego. Na duże zakupy wybrały się w tym roku największe grupy mediowe (Media Impact, Grupa WP, czy Bauer). Widać też tutaj wyraźny trend, który wskazuje, że wydawcom nie zależy tak bardzo na kolejnych serwisach kontentowych (choć są nadal ważne), jak na projektach e-commerce. To dane o zachowaniach zakupowych użytkowników będą najmocniejszą walutą w najbliższym czasie.
Zagranica: wprowadzenie przez Facebook Atlas Solutions ma ogromne znacznie dla rynku reklamy display, w którym od dawna dominującą pozycję utrzymywał i nadal jeszcze utrzymuje Google.
Sukces rokuPolska: Zdecydowanie należy docenić rozmach i tempo rozwoju grupy ZnanyLekarz.pl (Docplanner). Już dawno pokazali, że polski rynek to dla nich za mało i śmiało ruszyli na podbój świata. To może być jeden z większych projektów internetowych w naszej części Europy ale i świata.
Zagranica: Na świecie bardzo mocno rozpycha się Facebook, który krok po kroku odbiera pole dominującemu do tej pory Google (obecnie Alphabet) niemal w każdym obszarze biznesowym (mobile, video, sieć reklamy display).
Porażka rokuCały czas czekamy na rok mobile haha ;-)
Człowiek rokuPolska: Nieustająco swoją konsekwencją, talentem i zaparciem biznesowym zachwyca Michał Sadowski z Brand24. Z naturalną skromnością pokazuje jak można promować biznes w sposób niewymuszony, interesujący, a co najważniejsze skuteczny. Brawo!
Kampania rokuPolska: Osobiście w polskich konkursach branżowych mocno kibicowałem projektowi „Smutny Autobus” autorstwa agencji K2. Projekt nie miał łatwego odbioru w początkowej fazie. Ale kiedy okazało się, że spot zamieszczony w YouTube dobrze wypełnia swoje zadanie i stare autobusy znikają z ulic, a świadomość problemu rośnie - wielu dostrzegło pozytywny wymiar konceptu.
Zagranica: W zakresie globalnym, kawał świetnej marketingowej roboty wykonała ekipa z Volvo Trucks. Dawno nie spotkałem się z tak odważnym, przełamującym szablon podejściem do komunikacji samochodów ciężarowych.
Trend rokuW Polsce widać już konkretne przejawy wyjścia z cienia obszaru RTB i programmatic. Agencje, wydawcy i klienci (w tej kolejności) coraz śmielej sięgają po te narzędzia, coraz lepiej potrafią się nimi posługiwać i uzyskiwać realne wyniki biznesowe.
Na świecie obserwujemy bardzo mocną mobilizację w zakresie profesjonalizacji content marketingu. Wiele projektów, które w tym roku zgarnęły najważniejsze nagrody branżowe opierały się właśnie o treści tworzone przez marketerów dla konsumentów oraz przez samych konsumentów z korzyścią dla marketerów.
Prognoza na 2016 rokZarówno w Polsce jak i na świecie (aż tak bardzo nie odbiegamy od standardów międzynarodowych) na znaczeniu zyskiwać będzie wzmocnienie roli użycia i zarządzania danymi w podejmowaniu decyzji marketingowych. Dane o konsumentach, o użytkownikach serwisów, dane o zachowaniu na stronie www i sklepie internetowym. To nowa waluta marketingowców.
Artur Banach, CEO Netsprint
Wydarzenie rokuZastrzegając swój brak obiektywizmu, myślę że jednym z najbardziej znaczących wydarzeń tego roku było uruchomienie i bardzo szybki rozwój platformy ads.allegro, dzięki której tysiące sprzedających zyskali możliwość promocji w modelu CPC m.in. w wynikach wyszukiwania Allegro. Połączenie olbrzymiego potencjału po stronie kupujących z mechanizmem aukcyjnym (Max CPM) powinno pozwolić stać się tej platformie “must be” w działaniach promocyjnych zdecydowanej większości polskich podmiotów działających w obszarze eCommerce.
Sukces rokuSzerokie wykorzystywanie przez reklamodawców danych o użytkownikach jako podstawy do targetowania kampanii reklamowych - z badania IAB Polska wynika, że korzysta z nich 82 proc. firm, a realnie korzysta z nich każdego kwartału już kilkaset wiodących polskich marek. Głównymi tego powodami są: pewność dotarcia do targetu, wzrost konwersji na sprzedaż, wzrost efektywności kampanii, lepsza jakość ruchu na stronie i wzrost wartości klienta. Dane są jedną z sił napędowych rynku programmatic, czyli zautomatyzowanego zakupu reklamy.
Porażka rokuBiorąc pod uwagę tempo rozwoju rynku, trudno mówić o porażkach. Wolałbym skupić się na wyzwaniach. Jednym z nich na pewno jest przewaga globalnych platform reklamowych, które skupiają w swoich serwerowniach gros danych o użytkownikach. Ta sytuacja skłania lokalne podmioty - w tym naszą firmę - do łączenia sił i tworzenia ekosystemów, które dostarczają porównywalnej jakości produkt reklamowy.
Kolejne wyzwanie to edukacja reklamodawców w nowych obszarach digital marketingu.Wyzwaniem na pewno jest też edukacja reklamodawców w zakresie nowych metod targetowania i zakupu reklamy.
Człowiek rokuMark Pritchard, CMO w Procter & Gamble. Jeżeli największy reklamodawca świata wychwala zalety ekosystemu programmatic i przeznacza większość wydatków na internet na ten kanał, to mamy dowód na to, że mamy do czynienia z trendem, którego nikt nie może ignorować.
Kampania / projekt rokuW erze rosnącej popularności adblocków, bardzo ważne stają alternatywne sposoby komunikacji marek z użytkownikami. W tym kontekście warto zauważyć rozkwit i różnorodność kampanii content marketingowych w Polsce (co było jeszcze dużym problemem rok temu). To rzadki przykład rozwiązań, gdzie skuteczność działań reklamodawców można połączyć z zadowoleniem wydawców, ale też internautów.
Potencjał tych działań dostrzegły tak różne firmy i instytucje jak Decathlon, Allegro,Tesco, Delecta, Ikea, ambasady Austrii i Szwajcarii, Nestle (zdrowystartwprzyszlosc.pl), Wiśniowski czy T-Mobile.
Trend rokuNadal content marketing - jako skuteczny sposób angażowania i zdobywania lojalności użytkowników, ale też generowania leadów i sprzedaży.
Dynamiczny rozwój content marketingu w 2015 roku to efekt nie tylko mody na reklamę natywną, ale też wzrostu konsumpcji internetu na urządzeniach mobilnych. Podobnie do rynków zachodnich, dynamiczny wzrost wydatków na native ads jest w dużym stopniu napędzany przez mobile (w naszej sieci ContentStream stanowi on o blisko połowie przychodów całej sieci).
Prognoza na 2016 rokProgrammatic - zjawisko o którym wszyscy słyszeli, ale nie bardzo wiedzą jak wygląda - zostanie oswojone i docenione, również w Polsce. Mowa o modelu automatycznej sprzedaży i zakupu reklamy. W USA i Wielkiej Brytanii ponad 50 proc. wydatków na reklamę display dokonywana jest w modelu zautomatyzowanym, w Polsce jest to ok 13 proc. Widać więc, że potencjał do wzrostu jest olbrzymi.
Dla Netsprinta bardzo ciekawym pytaniem jest również jaki będzie udział programmatic w zakupie reklam natywnych. To ciągle nowy trend nawet na najbardziej dojrzałych rynkach, ale doświadczenie pokazuje, że model zakupu może się zmienić bardzo silnie w ciągu tak długiego dla internetu czasu jak 12 miesięcy.
Tomasz Rzepniewski, partner zarządzający MEC odpowiedzialny za media cyfrowe
Wydarzenie rokuPolska: Sfinalizowanie przetargu na nowy pomiaru audytorium internetu - Planet PBI/GfK. Dotychczasowy standard pomiaru z różnych powodów kompletnie nie przystawał do potrzeb rynku. Przyszły, przynajmniej na razie, zapowiada zmiany w dobrym kierunku.Świat: Powołanie przez Google spółki Alphabet.
Sukces rokuPolska. Forum IAB: ogromna frekwencja, bardzo wysoki poziom merytoryczny.Świat: Launch Apple Watcha i jego wyniki sprzedażowe. Miliard dolarów przychodów w ciągu kilku miesięcy.
Porażka rokuPolska: Poziom „buzzu” i ekscytacji w branży na temat dronów vs ich faktyczne wykorzystanie w marketingu.Świat: Powolna agonia biznesu Yahoo.
Człowiek rokuPolska: trio Brański, Świderski, Sierota. Za konsekwentną i skuteczną strategię wzrostu opartą na przemyślanych akwizycjach, otrzymanie koncesji na program WP1 i grand Prix Effie za kampanię „#dziejesiewpolsce”.
Świat: Evan Spiegel - twórca Snapchata. W ciągu ostatniego pół roku oglądalność materiałów wideo w ramach aplikacji wzrosła trzykrotnie. Obecnie jest to ok 6 mld odtworzeń dziennie! Nie mamy tu oficjalnych danych, ale można podejrzewać, że ta statystyka przebija dzienną liczbę odtworzeń filmów na YouTubie.
Kampania / projekt rokuPolska: „Podwórka Nivea” - jedyna kampania nagrodzona podwójnie w konkursie Mixx Awards 2015
Świat: Kampania „Every Gun has a history” bardzo skutecznie obala ten mit, uświadamiając potencjalnym nabywcom broni, jakie ryzyko niesie za sobą jej posiadanie.
Trend rokuPolska: Rosnące wydatki na wideo w sieci (lada chwila przeskoczą dzienniki…). Ogromna dynamika wzrostu penetracji smartfonów. Obecnie ponad 80 proc. internautów ma do nich dostęp (jeszcze rok temu - ok. dwie trzecie, vide - MEC Mobile Report).Świat: Widoczność reklam display.
Prognoza na 2016 rokPolska: Programmatic. Przynajmniej co czwarta złotówka na reklamę display będzie wydawana w modelu programmatic.Świat: Data & Creativity. Myślenie o kontencie i kreacji przez pryzmat danych.
Łukasz Turkowski, interactive media manager w Media DDB & tribal
Wydarzenie rokuWejście Grupy Wirtualnej Polski na ósmy multipleks naziemnej telewizji cyfrowej. Uzyskanie koncesji na prowadzenie uniwersalnego kanału telewizyjnego - ambitny projekt.
Google włączone pod parasol o nazwie Alphabet otwierający nową kartę w historii rozwoju koncernu i jego potyczki z regulatorami, szczególnie UE.
Sukces rokuUtrzymywanie wzrostów branży - reklama internetowa utrzymuje w Polsce dynamikę wzrostu, a prognozy na nadchodzący rok również są optymistyczne. Sukces więc zaliczają wszyscy, którzy zainwestowali w rozwój najszybciej rosnących narzędzi i to oni są beneficjentami wzrostu.
Porażka rokuWielka nieobecność polskich agencji wśród nagrodzonych na festiwalu Cannes Lions - nie licząc dwóch wyjątków, w tym Mobile Lion dla DDB & tribal za Move Update, McDonald’s.
Gdy Polska branża marzy o swobodzie i budżetach do tworzenia światowej klasy kreacji, świat ucieka do przodu oceniając i doceniając na festiwalu rozwiązania komercyjne, ale rozwiązujące problemy społeczne lub podnoszące jakość życia ludzi.
Porażką roku jest podupadanie niegdyś internetowego giganta, Yahoo. Dni Marissy Mayer na stanowisku CEO tej firmy są policzone. Kilka miliardów dolarów wydanych na nietrafione akwizycje, gigantyczne wydatki na zatrudnienie managerów czy na darmowe wyżywienie pracowników wystawiają cierpliwość akcjonariuszy na próbę i zdaje się, że jej zasoby właśnie się kończą.
Człowiek rokuTrzech tenorów kierujących Grupą Wirtualna Polska, którzy budują Polski koncern medialny wychodzący, odwrotnie do całego rynku, z internetu do mediów tradycyjnych. Seria akwizycji z obszarów e-commerce, radia online i serwisów tematycznych dowodzą, że Grupa WP trafnie diagnozuje kategorie, w których warto szukać wzmocnień i uzupełnień oferty. Jednocześnie na uwagę zasługuje mocny rozwój produktów wideo oraz mobilnych.
Kampania roku„Wiedźmin 3”, który rozpalił wyobraźnię graczy na całym globie i wzbudził w nich fascynację kulturą słowiańską, obcą do tej pory dla anglosaskiego odbiorcy. CD Projekt Red stworzył tytuł, który zaskarbił sobie sympatię milionów graczy i uznanie wyrażone w nagrodzie Game of The Year. Zrobili w ten sposób gigantyczną przysługę niedocenianej, polskiej scenie deweloperskiej.
Trend rokuAdblocking stał się gorącym tematem w 2015 roku za sprawą decyzji Apple o udostępnieniu iOS9 adblockerom. Atmosferę podgrzewały dodatkowo wiadomości płynące od wydawców, którzy poszli w przeciwnym kierunku, karząc użytkowników blokujących reklamy. Wspólne dla nich było liczenie strat i zysków, które adblockery generują. I nie powiedziano w tej sprawie jeszcze ostatniego słowa.
Śmiałe wykorzystanie influencerów w wielu kampaniach dowodzi, że marki przekonały się do wykorzystania współpracy z twórcami i na dobre zagoszczą oni w ich planach marketingowych.
Omnichannel stał się oczkiem w głowie wielu Polskich marketerów. Zaczęli oni przygotowywać się do zmian w swoich organizacjach, by odpowiedzieć na ten trend i skutecznie konkurować z podmiotami, które już działają zgodnie z tą strategią. Agencje muszą nauczyć się pracować z marketerami w taki sposób, by jak najefektywniej planować działania dopasowane do specyfiki wielokanałowości i wspierać swoich klientów w rozwoju biznesu w nowej sytuacji.
Prognoza na 2016 rokGaming wejdzie do mainstreamu zaskakując skalą i rozmachem. Już teraz imprezy e-sportowe dorównują wydarzeniom z realnego świata sportu, rozgrywki w poszczególnych ligach rozpalają emocje milionów graczy, a przed streamingami graczy notuje się dziesiątki tysięcy godzin spędzonych przez widzów. To wszystko uzasadnia śmielsze wejście marek w sponsoring tej elektronicznej rozrywki i poszukiwanie okazji do tworzenia contentu i reklamy w grach.
MarTech stanie się konikiem agencji i marketerów. Kluczowe firmy technologiczne wzmacniają zespoły w tej części Europy, by skuteczniej promować i implementować swoje rozwiązania na rynku. Tradycyjny podział rynku traci uzasadnienie, a kluczowe staje się wykorzystanie kompleksowych możliwości oferowanych przez platformy do zarządzania danymi, automatyzacji marketingu, programatycznego zakupu powierzchni reklamowych w ramach ekosystemów technologicznych. Wymaga to tworzenia odpowiednich kompetencji wewnątrz struktur agencyjnych i reklamodawców.
Mariusz Wasak, CEO agencji Intele
Wydarzenie rokuPierwsze kampanie z wykorzystaniem TV Sync w Polsce. W Polsce niektóre kampanie zostały przeprowadzone dzięki telewizji synchronicznej (np. realizowane dla domu mediowego Amnet). Niektóre firmy z branży nie zdążyły wypuścić swoich kampanii z użyciem tego narzędzia, chociaż się przymierzały. Na pewno wejście TV Sync na nasz rynek jest przełomem.
Sukces rokuW Polsce, był to sukces Brand 24, który z małego start up-u przemienił się w firmę licząca się na świecie - w końcu z ich usług zaczął korzystać Biały Dom!
Na świecie ciężko wybrać jeden sukces, ponieważ niestety nie wszystkie rozwiązania, które sprawdziły się w USA, mogą być określone sukcesem z perspektywy europejskiej.
Porażka rokuNie ma porażek, są tylko okazje do wyciągania wniosków i uczenia się Niemniej trzeba przyznać, że słabo poszło beaconom w tym roku .
Człowiek rokuW Polsce będzie to Michał Sadowski z Brand 24.
Kampania / projekt / aplikacja rokuKampania Nissan Pulsar z wykorzystaniem TV Sync. Przedsięwzięcie co prawda wystartowało pod koniec 2014 roku, ale w 2015 pojawiło się podsumowanie pokazujące ładne wyniki akcji. Kampania była skuteczna i sprawnie przeprowadzona. Dodatkowo informacje o wynikach pojawiły się oficjalnie, co w przypadku kampanii opartych o reklamę synchroniczną nie jest popularną praktyką.
Ogólnie wart uwagi był rozwój synchronizacji kampanii Digital z różnymi zdarzeniami na świecie, np. alarmami alergicznymi.
Trend rokuNa świecie największym trendem był cloud computing (widać było znaczne zainteresowanie tą działką i ogromny rozwój). Poza tym wciąż na topie jest programmatic i RTB - widać ciągły wzrost zainteresowania i coraz lepsze wyniki.
W Polsce programmatic i RTB się dopiero przebijają, więc ciężko je nazwać trendem obecnego roku. Na pewno oba rozwiązania się niedługo w Polsce porządnie rozwiną. Jak na razie trendem można nazwać multiscreening, którego duże znaczenie w Polsce jest najlepszym dowodem na to, że kwestią czasu jest popularność reklamy synchronicznej (która jest oparta na RTB). O wieloekranowości pisały media, pojawiły się raporty informujące o dużym współczynniku korzystania z co najmniej dwóch urządzeń równocześnie.
Innym polskim trendem był content marketing, który zawładnął większością mediów. Multiscreening i content marketing są co prawda pewnymi zjawiskami społecznymi, które w jakieś postaci występowały już wcześniej, ale teraz zostały nazwane, doprecyzowane i lepiej zbadane. W 2015 było widać także zainteresowanie oboma terminami przez szersze grupy, a nie tylko wąską grupę specjalistów :)
Prognoza na 2016 rokMoment marketing, czyli marketing odpowiadający od razu na potrzeby użytkownika. Do tej pory pojęcie było bardziej kojarzone z szybkimi odpowiedziami marek na zaistniałą sytuację polityczno-społeczno-kulturową. Teraz odpowiedź może być (i będzie) w nawiązaniu do innych czynników – np. konkretna kampania będzie uruchamiana w momencie, kiedy zaistnieją wskazane czynniki pogodowe.
Przewidywany jest również rozwój reklamy synchronicznej - zarówno w kontekście moment marketing, jak i synchronizacji kampanii online z offline.
Ostatnią prognozą będą przemiany w RTB/Programmatic. Na pewno powinna w końcu wystąpić także w Polsce konsolidacja wydawców w ramach platform DSP, by powierzchnia reklamowa wystawiana do licytacji obejmowała powierzchnie od jak największej liczby wydawców (i nie zachodziła w ramach paru portali jednego właściciela).. Dzięki temu licytacje i całe RTB nabierze właściwego charakteru - teraz w Polsce wygląda to inaczej niż na zachodzie.
Michał Rutkowski, zastępca dyrektora zarządzającego Grupy naTemat.pl
Wydarzenie rokuW Polsce ofensywa Grupy WP i konsekwentne podgryzanie pozycji Onetu. WP przeprowadziło w 2015 roku blitzkrieg na wielu frontach - marketingowym, PR-owym, wizualnym (nowe o2), multimedialnym, akwizycyjnym i technologicznym. W efekcie wizerunkowo to chyba WP, a nie onet jest dziś numerem 1 na rynku reklamy internetowej.Na świecie takim wydarzeniem jest wprowadzenie reklam wideo do Instagrama. Feed instagramowy pełen atrakcyjnych natywnych formatów wideo wygląda dziś na poważne i zdrowe przedsięwzięcie biznesowe.
Sukces rokuKampania reklamowa Andrzeja Dudy. Rok temu mało kto słyszał o przyszłym prezydencie RP. Konsekwentna i profesjonalnie prowadzona kampania reklamowa, wykorzystująca pełne spektrum możliwości komunikacji online, mediów społecznościowych, budowania wizerunku, przy jednoczesnym marketingu negatywnym pod adresem konkurenta, wykreowała nową markę i przemeblowała całą polską scenę polityczną.
A na świecie największym hitem reklamowym są „Gwiezdne wojny. Przebudzenie mocy”. Kiedy piszę to podsumowanie, filmu jeszcze nikt nie widział, ale obecny jest on wszędzie - w każdym sklepie, na każdej stacji benzynowej, w każdym bloku reklamowym, na każdym displayu reklamowym. W każdej możliwej formie. Na film nie mogę się doczekać, a jednocześnie mam go już trochę dość.
Porażka roku„Kac Vegas? Scenariusz napisany przez Żytnią”. Bezmyślne wykorzystanie na Facebooku zdjęcia śmiertelnie postrzelonego mężczyzny podczas tragicznej demonstracji w 1982 roku w Lubinie z dopiskiem "Gdy wieczór kawalerski wymknie się spod kontroli. Wina Żytniej" i bodaj najwększy kryzys PR-owy 2015 roku? Zdaje się, że kaca Żytnia ma do dzisiaj.
Porażka na poważniejszą skalę to Merlin.pl. Kiedyś największy sklep internetowy w Polsce zawiesił swoją działalność na kilka tygodni przed Wigilią błyskotliwym komunikatem "Zmieniamy się dla Was!". Wszystko to zaraz po Mikołajkach, czyli w najlepszym sprzedażowo dla branży momencie.
Człowiek rokuW Polsce Paweł Szefernaker, architekt internetowej kampanii reklamowej prezydenta Dudy, człowiek, który przekonał młodych Polaków, że Andrzej Duda będzie nowoczesnym, suwerennym i niezależnym prezydentem wszystkich Polaków.
Dla mnie osobiście człowiekiem roku 2015 był Rafał Madajczak z Grupy naTemat, twórca ASZdziennika, który do sukcesów redakcyjnych zaczyna dodawać sukcesy komercyjne i reklamowe, udowadniając, że do odważnych marketerów świat należy, a reklama, tak jak news - może również bawić. I że zabawna reklama potrafi się sama rozprzestrzeniać jak szalona.
Człowiek roku na świecie to Robert Lewandowski, najlepszy polski produkt reklamowy. Nigdy wcześniej nikt nie strzelił pięciu bramek w dziewięć minut. I nigdy później nikt już tego nie zrobi. To on, a nie Neymar, powinien w styczniu stanąć na podium obok Messiego i Ronaldo, podczas gali finałowej Złotej Piłki.
Projekt rokuW Polsce „Wiedźmin 3”, najlepszy polski projekt eksportowy 2015. Kiedy byłem latem w Stanach, znajdował się na eksponowanym miejscu na półkach we wszystkich sklepach z grami.
Na świecie Periscope, aplikacja do streamingu live, która sprzedała się Twitterowi, zanim jeszcze na dobre wystartowała. W kontekście nieustannego rozwoju wideo i mobile'u wróżę Periscopowi, podobnie jak pokrewnemu Meerkatowi, jak najlepiej.
Trend rokuContent marketing. Żyjemy w świecie, w którym treść coraz częściej niesie za sobą przekaz marketingowy. Cytując klasyka: "najlepszy marketing nie wygląda jak marketing". Reklama natywna i content marketing to najpopularniejsze hasła na konferencjach poświęconych marketingowi w mijającym roku.
Prognoza na 2016 rokJak wyżej - rola content marketingu i reklamy natywnej w roku 2016 będzie rosła, zwłaszcza, że trzeba sobie jakoś radzić z adblockiem. I z pewnością będą się tu pojawiały nowe narzedzia, jak wideo natywne - mniej inwazyjna i irytująca alternatywa dla klasycznych prerolli.
Poza tym (choć nie cierpię tych neologizmów) rok 2016 to rosnąca rola programmaticu i marketing automation - czyli wszelkich narzędzi automatyzujących i optymalizujących wydatki i przychody marketingowe, eliminujących człowieka z procesu kupna i sprzedaży mediów.
Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska
Wydarzenie rokuPo raz kolejny rynek reklamy internetowej nie zawiódł i tradycyjnie cechował się zmianami na wielu płaszczyznach. Z jednej strony duzi marketerzy zmieniali obsługujące je agencje, ciekawe i innowacyjne serwisy zmieniały właścicieli, PBI zmienił dostawcę standardu pomiaru (badanie PLaNET), a wszystko to wpływało mocno na rynek reklamy internetowej i potencjalnie na zmiany układu sił. Do tego dochodzą zmiany polityczne, które też zapewne nie będą dla rynku obojętne. Obrazu dopełnia coraz większe znaczenie reklamy na urządzeniach mobilnych, dynamicznie rosnące znaczenie rozwiązań programmatic oraz reklamy video, która obok mobile jest jedną z głównych sił napędzających wzrost rynku. A to wszystko prowadzi nas do sukcesów…
Sukces roku…bowiem do sukcesów na rynku lokalnym można zaliczyć fakt, że wydatki na reklamę interaktywną dynamicznie rosną i według prognoz IAB Polska mogą na zakończenie 2015 roku osiągnąć rekordowy poziom 3 mld złotych. Jeszcze lepiej prezentuje się rynek europejski, na którym ogromnym sukcesem jest zrównanie się wydatków na reklamę w internecie z wydatkami na reklamę telewizyjną. Tym samym internet od 2016 roku będzie medium numer 1 w Europie. Mówiąc o sukcesach, nie mogę się nie pochwalić uruchomieniem sygnowanego przez IAB Polska nowego standardu edukacji i certyfikacji w obszarze marketingu cyfrowego DIMAQ (Digital Marketing Qualification), którego głównym celem jest zapewnienie dalszego rozwoju branży reklamy internetowej. Porażka rokuDynamiczny wzrost i rozwój ilościowy na niezwykle konkurencyjnym rynku niestety pociągnął za sobą rozwój niekorzystnych zjawisk takich jak blokowanie reklam. O ile samo zjawisko unikania reklam jest tak stare jak sama reklama, to jednak technologia spowodowała, że zjawisko to stało się nad wyraz widoczne. Jest to na pewno jedno z podstawowych wyzwań dla branży reklamowej w najbliższym czasie, jednakże już teraz obserwujemy dobre zmiany takie jak przygotowany przez IAB program L.E.A.N. czy też wzrost znaczenia reklamy natywnej i content marketingu. W myśl zasady „nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”, branża zauważa, że customer experience wraz ze wsparciem dostępnych technologii ma szansę wynieść reklamę interaktywną na zupełnie inny poziom. W tym kontekście porażka roku powinna stać się jedną z głównych inspiracji i jednym z głównych trendów na kolejny rok. Człowiek rokuMógłbym wymienić wiele osób, które swoją postawą i pracą dowiodły, że są niezwykłymi ludźmi. Jednak i tak zawsze zostałby ktoś, kto wymieniony nie został, a na to zasługuje. Dlatego też dla mnie człowiekiem roku są wszyscy przedsiębiorcy, managerowie, eksperci i pracownicy, którzy pracują w branży reklamy internetowej.
Trend rokuMyślę, że ważnym trendem w nadchodzącej przyszłości będzie customer experience. Na pewno stanie się on mottem kolejnej, jubileuszowej 10-tej edycji Forum IAB 2016.
Prognoza na 2016 rokDużo ważniejsze od prognozy na 2016 rok są prognozy wieloletnie, które nie pozostawiają złudzeń - szybka digitalizacja mediów jest faktem. Dlatego też rok 2016 powinien być rokiem edukacji, rokiem zdobywania wiedzy i podnoszenia kompetencji wszystkich osób zajmujących się marketingiem i reklamą. Rok 2016 będzie bowiem rokiem, w którym tradycyjny podział między media będzie się nadal zacierał, a kompetencje w obszarze marketingu cyfrowego stają się kluczowe dla wszystkich bez wyjątku.
Michał Pachnik, dyrektor operacyjny Optimise
Najważniejsze wydarzenia 2015 roku w sektorze performance marketingu:- 2015 w performance marketingu to już nie tylko dostarczanie nowych wolumenów sprzedaży. Coraz więcej skupiamy się na analityce i to, co ją napędza, czyli danych (zarówno 1st jaki i 3rd party), które powoli stają się niejako wirtualną walutą przyszłości marketingu online. Reklamodawcy oczekują nie tylko dostarczenia konkretnych wolumenów ilościowych, ale zdecydowanie ważniejsze stało się analizowanie zasobów związanych z danymi transakcyjnymi, oraz behawioralnymi użytkowników z całego szczebla mediów paid, owned oraz earned.
-2015 to również proces mierzenia i interpretowania pełnej ścieżki użytkownika. Zarówno w obrębie różnych urządzeń, jak i działań online - offline oraz wpływu jednego na drugie. Mierzenie zachowania na poszczególnych etapach kontaktu z marką oraz utrzymanie ciągłości zdarzeń, np. technologia cross device tracking.
-Powrót do korzeni, czyli content, jego wzmocnienie i dystrybucja. Content najczęściej znajduje się na początku ścieżki użytkownika i to od niego w największym stopniu zależy sukces końcowy, za który rozliczany jest performance marketing, czyli sprzedaż. To też content napędza później pozostałe kanały marketingowe.
-Wzrost znaczenia kanałów mobile.
-Predykcja zachowania użytkownika, która w 2015 może być uznawana jeszcze za utopię, ale o której coraz częściej się myśli i będzie niewątpliwie coraz bardziej rozbudowywana tak, aby dopasowywać odpowiednie oferty do użytkownika, który jeszcze nie zaczął myśleć o konkretnej potrzebie, ale niewątpliwie to zrobi. Wyprzedzenie, czy też kreowanie potrzeby.











