SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W kanałach TVP 2 tys. godzin reklam mniej. Najwięcej w TVP Seriale, mało w TVP Info

W ub.r. stacje Telewizji Polskiej pokazały łącznie 12 867 godzin treści zleconych przez podmioty zewnętrzne, o 12,6 proc. mniej niż w 2019 roku. Czas emisji reklam zmalał o 13,7 proc., a bloków sponsoringowych - wydłużył się o 18 proc. - wynika z analizy portalu Wirualnemedia.pl.

fot. akpaArticle

W ub.r. w kanałach TVP1, TVP2, TVP Info, TVP3 (pasma wspólne), TVP Polonia, TVP Kultura, TVP Sport, TVP Historia, TVP HD, TVP Seriale, TVP Rozrywka, TVP ABC, TVP Wilno i TVP Dokument łączny czas emisji treści marketingowych wyniósł 12 867 godzin i 14 minut.

W 2019 roku było to 14 731 godzin i 26 minut, mimo że nie działał wtedy jeszcze kanał TVP Dokument (został uruchomiony w połowie listopada ub.r., do końca roku pokazano w nim 126 godzin i 53 minuty płatnych treści).

Krócej reklamy, dłużej spoty sponsorskie

Łączny czas emisji reklam w kanałach Telewizji Polskiej zmniejszył się z 14 248 godzin i 23 minut w 2019 roku do 12 299 godzin i 29 minut w ub.r., czyli o 13,7 proc.

Za to spoty sponsorskie w ub.r. nadawano przez 474 godziny i 8 minut, co wobec 401 godzin i 49 minut rok wcześniej oznacza wzrost o 18 proc. Z kanałów publicznego nadawcy zniknęły w ub.r. telezakupy, które w 2019 roku pokazywano przez 23 godziny i 30 minut.

Natomiast czas emisji płatnych ogłoszeń niekomercyjnych poszedł w górę z 3 minut do 35 godzin i 25 minut, a materiałów od komitetów wyborczych wydłużył się z 71,5 do 51,5 minuty.

Z kolei losowania Lotto w TVP Info i TVP3 pokazywano w ub.r. przez 57 godzin i 4 minuty, a w 2019 roku - przez 55 godzin i 25 minut.

Najwięcej reklam w TVP Seriale, mało w TVP Info

Płatne treści najwięcej czasu antenowego zajmują w TVP Seriale. W ub.r. było to 1 386 godzin i 4 minuty (z czego 1 340 godzin i 13 minut reklam oraz 43 godziny i 48 minut spotów sponsorskich), a rok wcześniej - 1 572 godzin i 25 minut (1 543 godzin i 45 minut reklam oraz 28 godzin i 39 minut spotów sponsorskich).

W TVP1 czas emisji płatnych treści zmalał rok do roku z 1 403 godzin i 32 minut do 1 283 godzin i 18 minut, a w TVP2 - z 1 296 godzin i 42 minut do 1 204 godzin i 51 minut. W pierwszym kanale czas pokazywania spotów sponsorskich wydłużył się z 69 godzin i 40 minut do 70 godzin i 26 minut, a w drugim - z 91 godzin i 48 minut do 96 godzin i 25 minut.

Z głównych stacji publicznego nadawcy najkrócej płatne treści są nadawane w TVP Info, mimo pokazywania „Studia Lotto”. Czas emisji reklam w kanale zmniejszył się z 764 godzin i 27 minut do 574 godzin i 50 minut, a w przypadku spotów sponsorskich nastąpił wzrost z 20 godzin i 25 minut do 21 godzin i 13 minut.

W Biełsat TV reklamy były nadawane w ub.r. jedynie przez 29 minut.

TVP z rekordową rekompensatą abonamentową

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).

W sprawozdaniu abonamentowym Telewizja Polska podała, że w ub.r. uzyskała 1,71 mld zł z rekompensaty abonamentowej i 331,4 mln zł z opłacania abonamenty rtv.

To rekordowo dużo w historii TVP. Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.

Nowelizację ustawy o abonamencie w marcu ub.r. podpisał prezydent Andrzej Duda. Na jej mocy w kwietniu minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowany z inną serią obligacji, żeby minister finansów mógł je wykupić.

Mniej z reklam, 64 proc. budżetu ze środków publicznych

Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu zmalały w ub.r. o 12 proc. do 740 mln zł. Nadawca tłumaczy to spadkami na rynku reklamowym po wybuchu epidemii - według danych Publicis Groupe wartości polskiego rynku reklamy tv spadła o 443,1 mln zł, czyli 10,1 proc. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2020-roku

Wpływy reklamowo-sponsoringowe TVP były najniższe od 2009 roku. Poprzednio poniżej 800 mln zł zmalały tylko raz, w 2017 roku.

Duży wzrost przychodów abonamentowych i spadek wpływów z reklam i sponsoringu sprawiły, że mocno zwiększyły się udział tych pierwszych w budżecie Telewizji Polskiej. W ub.r. stanowiły już 64 proc. łącznych wpływów nadawcy, wobec 55 proc. w 2019 roku i 46 proc. w 2018 roku.

Natomiast w latach 2015-2016 abonament rtv zapewnił 25 proc. przychodów TVP, a w latach 2010-2011 jedyne 13 proc.

Telewizja Polska podała, że w ub.r. na realizację misji nadawcy publicznego przeznaczyła 2,44 mld zł, z czego 77 proc. zapewniły środki z abonamentu i rekompensaty. W 2019 roku wydatki w tym zakresie wyniosły 2,33 mld zł, a udział abonamentu i rekompensaty - 60,3 proc.

1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.

4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.

 

 

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W kanałach TVP 2 tys. godzin reklam mniej. Najwięcej w TVP Seriale, mało w TVP Info

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ikoo
Duda dał mają mln nie oglądam TVP
odpowiedź
User
Seba
Reklamy w TVP akurat nie przeszkadzaja tak jak w stacjach komercyjnych.
A prawda taka, że reklamodawcy od TVP uciekaja, od innych zresztą też.
Teraz wszystko w internetowych.
odpowiedź
User
Kasia z VIII b
Uprzejmie proszę o wytłumaczenie mi, jak to jest możliwe. Pan prezes Kurski co rusz mówi, że oglądalność jest rekordowa, pokazuje wykresy ze szczytami, telewizja kupuje za środki z dotacji bardzo dużo programów, organizuje koncerty disco polo, a reklamodawcy uciekają. Coś tu nie gra. Z góry dziękuję za objaśnienie mi tego stanu rzeczy.
odpowiedź