Reklama zewnętrzna urosła do ponad 800 mln złotych. Wzrosty dzięki kampaniom wyborczym

Rynek reklamy zewnętrznej wzrósł w 2024 roku o 9,7 proc., osiągając wartość 806 mln zł. Szczególnie dynamicznie rozwijała się reklama cyfrowa, której udział w rynku wzrósł do blisko 29 proc. - wynika z analizy OOHlife Izby Gospodarczej i Publicis Groupe. Wzrost ten napędzały m.in. kampanie wyborcze do samorządów i Parlamentu Europejskiego oraz Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Reklama zewnętrzna urosła do ponad 800 mln złotych. Wzrosty dzięki kampaniom wyborczym

Rynek reklamy OOH w Polsce składa się z trzech głównych segmentów: klasyczne OOH, City Transport oraz Digital OOH. Wartość sprzedaży monitorowanej przez OOHlife Izbę Gospodarczą w tych segmentach wyniosła 806,04 mln zł, co oznacza wzrost o 9,7 proc. w porównaniu do 2023 roku (przy tej samej grupie raportujących firm).

Izba zaznacza, że choć początkowe prognozy były bardziej optymistyczne – głównie ze względu na dynamiczny wzrost sprzedaży w pierwszym i drugim kwartale – wyniki trzeciego kwartału nieco ostudziły nastroje, co skłoniło do korekty prognoz. Analiza rynku wykazała, że spadek sprzedaży w tym okresie wynikał z wcześniejszego wykorzystania części budżetów na reklamę OOH, zwłaszcza w czerwcu 2024 roku, kosztem kampanii letnich. Dodatkowo, w przeciwieństwie do 2023 roku, tym razem nie odnotowano wpływów z kampanii wyborczej poprzedzającej wybory parlamentarne.

Na pozytywny wynik branży OOH w 2024 roku wpłynęły: dobra kondycja polskiej gospodarki, kampanie reklamowe związane z wyborami samorządowymi i do Parlamentu Europejskiego oraz największe wydarzenia sportowe, zwłaszcza Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej.

W IV kwartale 2024 roku monitorowana wartość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce, obejmująca trzy główne segmenty (Klasyczne OOH, City Transport oraz Digital OOH), osiągnęła 238,41 mln zł. W porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku, przy tej samej bazie firm, oznacza to wzrost o blisko 5 proc.

Tradycyjne OOH wciąż silne

W 2024 roku wartość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła 521,73 mln zł. W porównaniu do tej samej bazy firm w 2023 roku utrzymała się na podobnym poziomie, notując jedynie niewielki spadek o 0,08 proc. Klasyczne OOH stanowiło 64,7 proc. całego rynku OOH, co oznacza spadek o 4,4 p.p. w porównaniu do 2023 roku (69,1 proc.).

Główne przychody w klasycznym OOH generują dwa rodzaje nośników: citylighty w kategorii nośników podświetlanych oraz billboardy 18 m² w kategorii nośników tradycyjnych.

W 2024 roku sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tych nośnikach stanowiła blisko 70 proc. przychodów w segmencie klasycznego OOH.

Sprzedaż powierzchni na dużych nośnikach tradycyjnych (głównie 36 m² i 48 m²) odpowiadała za 15,4 proc. przychodów, natomiast nośniki podświetlane typu Backlight we wszystkich formatach wygenerowały 12 proc. przychodów. Powierzchnie ekspozycyjne na tradycyjnych nośnikach 12 m² miały marginalne znaczenie i funkcjonowały głównie na poziomie regionalnym, osiągając 3 proc. udziału w rynku.

Wydatki promocyjno-reklamowe w klasycznym OOH w 2024 roku koncentrowały się w sektorach: handel, telekomunikacja, media, żywność, napoje i alkohole (dominujące w miesiącach letnich), czas wolny i podróże (charakterystyczne dla okresu wakacyjnego).

Rynek OOH

Dynamiczny rozwój reklamy w ruchu

W 2024 roku wartość sprzedaży w segmencie City Transport wyniosła 52,46 mln zł, co oznacza wzrost o 29,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Baza monitorowanych spółek w tym segmencie pozostała bez zmian. Udział reklamy w City Transporcie w rynku OOH wyniósł 6,5 proc., co stanowi wzrost o 0,3 p.p. względem 2023 roku (6,2 proc.).

Reklama w City Transporcie obejmuje zarówno zewnętrzne powierzchnie reklamowe, jak i wewnętrzne przestrzenie pojazdów komunikacji miejskiej, nie tylko w największych miastach i aglomeracjach. Zauważalny jest wzrost zainteresowania reklamodawców kampaniami w mniejszych miejscowościach, gdzie City Transport często stanowi jedyną systemową formę dotarcia do klientów.

Na wzrost sprzedaży w tym segmencie wpłynęło również łączenie różnych formatów reklamowych, np. zewnętrznych powierzchni reklamowych z emisją spotów na ekranach LCD wewnątrz pojazdów. W 2024 roku z potencjału reklamy w City Transporcie najczęściej korzystały firmy z sektorów: telekomunikacja, handel, produkcja żywności, media. Odnotowano także kampanie promujące nowe technologie, wydarzenia kulturalne i społeczne, a także kampanie informacyjne lokalnych samorządów.

Liderem w segmencie City Transport pozostaje Business Consulting. Reklamę w tym obszarze oferują również firmy: AMS, Clear Channel Poland, Ströer (Metro Warszawskie), Synergic oraz Warexpo.

Inteligentne rozwiązania napędzają rozwój Digital OOH

W ciągu ostatnich pięciu lat znaczenie reklamy Digital OOH na polskim rynku systematycznie rosło, zwiększając swój udział i osiągając wysoką, dwucyfrową dynamikę wzrostu. W 2024 roku sprzedaż reklamy Digital OOH osiągnęła wartość 231,85 mln zł, co oznacza wzrost o 32,2 proc. w porównaniu do 2023 roku (przy tej samej bazie firm). Dynamiczny rozwój tego segmentu potwierdza rosnące zainteresowanie reklamodawców nowoczesnymi, cyfrowymi nośnikami.

W 2024 roku udział Digital OOH w rynku OOH wyniósł 28,8 proc., co oznacza wzrost o 4,1 p.p. w porównaniu do 2023 roku (24,7 proc.). Wydatki promocyjno-reklamowe w Digital OOH w 2024 roku koncentrowały się w sektorach zbliżonych do klasycznego OOH, co potwierdza jego rosnącą rolę w strategiach marketingowych firm.

Liderem w segmencie Digital OOH pozostaje Screen Network, a wśród kluczowych graczy znajdują się: AMS, Clear Channel Poland, IMS Sensory Media, Jet Line, Ströer (Metro Warszawskie), Synergic. Firmy te oferują emisję spotów zarówno na nośnikach umieszczonych w przestrzeniach zamkniętych, jak i w miejskiej przestrzeni publicznej, dostosowując się do zmieniających się oczekiwań reklamodawców.

Rynek OOH

Reklama wielkoformatowa - mocny przekaz na dużą skalę

W 2024 roku monitorowana wartość sprzedaży w segmencie reklamy wielkoformatowej wyniosła 171,45 mln zł, co oznacza wzrost o 14,3 proc. w porównaniu do 2023 roku. W poprzednim raporcie OOH 2023 szacowano wartość monitorowanego rynku reklamy wielkoformatowej na blisko 150 mln zł. Prezentowane dane dotyczące reklamy wielkoformatowej (w tym murali) obejmują część monitorowanych firm z segmentu klasycznego OOH.

Liderem w segmencie reklamy wielkoformatowej pozostaje Braughman Group Media, a wśród czołowych graczy znajdują się: Grupa RW Media, BP Media, AMS, Gigaboard Polska, Ströer, Synergic. Firmy te oferują szeroką gamę wielkoformatowych powierzchni ekspozycyjnych, dostosowanych do różnych strategii marketingowych.

OOHlife oczekuje, że w tym roku przychody sektora OOH będą w 2025 roku nadal rosły, utrzymując się na wysokim jednocyfrowym poziomie. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski