SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

IKEA, Empik i John Lewis z najlepszymi reklamami na Boże Narodzenie, Vivus z najgorszą (wideo)

IKEA, Empik, McDonald's w Polsce, a John Lewis i Zalando wśród produkcji zagranicznych to typy najlepszych zdaniem ekspertów z agencji reklamowych tegorocznych świątecznych kampanii. Wśród tych reklam, które ich zawiodły najczęściej wskazywane są kampania firmy pożyczkowej Vivus z Mr Hajs w roli głównej oraz reklama T-Mobile z chłopcem, który chce pogodzić swoich rodziców.

Article

Agnieszka Sosnowska, CEO, Biuro Podróży Reklamy:

Najlepsza kampania w Polsce:

McDonald’s - Lepsza strona zimy

Kula śnieżna – przyciągająca uwagę ambientowa instalacja stworzona przez markę w Lublinie. Wprowadziła świąteczny nastrój i wygenerowała sporo szumu w mediach.


Najgorsza kampania w Polsce:
T-Mobile

Dziecko, które godzi rozwiedzionych rodziców nie powinno być przedmiotem żadnej reklamy. Brak wyczucia autorów poszedł w parze z tanią próbą gry na emocjach widzów.
 


Najlepsza reklama zagraniczna:
John Lewis & Partners

Świetny wybór Eltona Johna jako głównego bohatera filmu. Bardzo dobra realizacja. Jedyne, do czego można byłoby się przyczepić, to do zamykającego spot claimu.

 

Najgorsza reklama zagraniczna:

Cadbury – Secret Santa



Mocno oklepany insight, mam wrażenie, że podobny schemat widzieliśmy już setki, jak nie tysiące, razy + creepy maska Mikołaja.
 


Milena Le Viet, social media specialist, Kamikaze:

Najlepsza kampania w Polsce:

IKEA. Niech żyje magia we wnętrzu

Nastrojowa muzyka, nieustający płynny ruch obrazu z wąską głębią ostrości, czy baśniowe kolorowe kostiumy - to wszystko tworzy klimat filmu fantasy, który po zaledwie 22 - sekundach okazuje się być spotem reklamowym znanego nam sklepu. Twórcy tym samym w prosty i symboliczny sposób przypominają nam o tym, że okres świąt to czas magiczny.

Empik - Żeby Cię lepiej widzieć

Oryginalne podejście polega na wykorzystaniu motywów z najbardziej znanych baśni: “Czerwonego Kapturka”, “Jasia i Małgosi”, czy “7 krasnoludków”. Spot nawołuje do tego, aby równoważyć wykorzystanie gadżetów elektronicznych i znaleźć czas, aby spędzić wyjątkowe chwile tylko z rodziną.

Najgorsza kampania w Polsce:
Vivus.pl - Święta z Mr Hajs

Już sama warstwa wizualna spotu zbudowana jest tak, że nie wiadomo, na czym skupić uwagę. Zielona kukła śpiewająca disco-polo staje się dodatkowym rozpraszaczem. Ten rodzaj muzyki bywa niekiedy wykorzystywany, aby nadać reklamie odrobiny humoru, tutaj jednak jest czymś całkowicie zbędnym.


Najlepsza reklama zagraniczna:
John Lewis & Partners Christmas Ad 2018 - #EltonJohnLewis

Wzruszająca opowieść o prezencie, który stał się głównym powodem kariery Elthona Johna. W tym spocie do zrozumienia przesłania wystarczą jedynie krótkie symboliczne ujęcia i znany wszystkim głos piosenkarza.

Zalando

Zalando udowadnia, że Święta zawsze są w modzie. Bynajmniej nie wykorzystuje do tego tradycyjnej prezentacji kolekcji zimowych. Jedyną formą wyrazu staje się za to symboliczny mastershot. Pokazane zostają zróżnicowane pod kątem wieku
i pochodzenia osoby. Proste i piękne.


Najgorsza reklama zagraniczna:
Apple - Share Your Gifts

Historia opowiedziana piękną animacją z dopracowaną warstwą wizualną, a jednocześnie z pewnego rodzaju prostotą podkreślającą symbolikę filmu.

Ikea - Czy my się znamy
https://www.facebook.com/mniejekranu/videos/364340677651515/

Spot przedstawia ideę rodziny, o której często wiemy znacznie za mało. Reklama ta mogłaby się znaleźć wśród kandydatów na najlepszą reklamę, jednak moim zdaniem twórcy filmu nie potrafili wykorzystać danego im w przesłaniu potencjału. Spot jest za długi, brak też wystarczająco interesującej warstwy wizualnej.

 


Martyna Wieczorek, copywriter w Opus B

Najlepsza kampania w Polsce:
Wydawnictwo Literackie. Książki rozjaśniają

Wśród polskich reklam świątecznych nie było nic, co chwyciło mnie za serce, a tu przynajmniej jest o książkach. Wydawnictwo Literackie.


Najgorsza kampania w Polsce:
Vivus Święta z Mister Hajs



|Za pożyczkę baluj w rytmie disco-polo. Po obejrzeniu zrobiło mi się smutno i nie pomógł nawet Mr Hajs. Vivus

Najlepsza reklama zagraniczna:

Moja ulubiona kategoria! Zawsze staram się wśród świątecznych reklam szukać tych, które nie wzruszają, bo wzruszać chcą prawie wszystkie. Za to śmieszkowe reklamy świąteczne zawsze spoko! Tu trzy typy:

Licor Beirão.


Czasem dajemy prezenty, które sami chcielibyśmy dostać.

Debenhams. A gift with no future

Większość z nas czerpie frajdę z dawania prezentów. I świetnie! Bo robicie dobrze.

Waitrose & Partners

Gdy wzruszeń w święta jest zbyt wiele, a dobro na stole nie może czekać.
 


Karolina Stanisławska strategic director w H2O Creative
Najlepsza kampania w Polsce:

Niekwestionowanym zwycięzcą świątecznego rankingu jest Lidl, który zdecydował się na odważny krok i jako pierwszy uwolnił karpie z wanny. Nieistotna w tym kontekście jest niezbyt porywająca forma reklamy. Teraz realne działania mają już większe znaczenie niż nastrojowe laurki o magii świąt.

 

Najgorsza kampania w Polsce:
T-Mobile



Reklama niewłaściwa, niemoralna i niesmaczna na tylu płaszczyznach, że nie wiadomo od której zacząć. Spłycenie wszelkich wartości i relacji rodzinnych. Nieodpowiedzialne robienie dzieciakom papki z mózgu. Nachalna sprzedaż pod płaszczykiem wzruszających emocji. Na szczęście spot wywołał falę słusznego oburzenia w branży, co daje nadzieję na refleksję nad odpowiedzialnością społeczną marketingu.

Perła
Reklama żywcem wyjęta z lat 90tych. Suche żarty, koszmarna gra aktorska i siermiężne analogie. Przykład reklamy, która nie wnosi nic do życia widzów zmuszanych do jej obejrzenia. Trochę już wstyd robić takie reklamy w XXI wieku.

 

Najlepsza reklama zagraniczna:
Iceland & Greenpeace:


 

Przede wszystkim: za decyzję o wycofaniu ze swoich sklepów produktów zawierających olej palmowy. Ale także za wywołanie bardzo ważnej dyskusji w mediach. A do tego poruszająca, wspaniale napisana i zobrazowana historia – nie można sobie wymarzyć lepszej świątecznej kampanii marketingowej.

John Lewis



Magia w czystej postaci. Pięknie opakowana i wciągająca historia człowieka legendy, którą każdy może wypełniać swoimi znaczeniami.

Sainsburry:

Przeurocze, wzruszające i rozkoszne przedstawienie. Koniecznie w połączeniu z „behind the scenes”.

Najgorsza reklama zagraniczna:
Marks & Spencer:


 

Podczas gdy wszyscy liczący się marketerzy próbują na święta zmieniać świat, opowiadać poruszające historie i zarażać magią świąt, Marks & Spencer postanawia udowodnić, że przecież chodzi tylko o kupowanie kolejnych przedmiotów.

Tesco:

Ponieważ w świętach właśnie o to chodzi, żeby wdzięczyć się na sklepowym parkingu.

 


Daniel Szczęk, creative group head, Eskadra

Najlepsza kampania w Polsce:
Empik

Podejrzewam, że nie będę oryginalny, ale muszę przyznać, że Empik w tym roku zrobił wyjątkowy spot. Znane wszystkich historie opowiedziano na nowo, całość kojarzy się z czytaniem (czyli podstawą działalności marki), a do tego mówi do nas coś ważnego. Reklama sprzedaje i uświadamia jednocześnie – nie jest zwykłym „przypięciem” marki do ckliwej historii. Brawo. Nie ukrywam jednak, że mam nadzieję zobaczyć jeszcze coś nowego od Allegro.

Najgorsza kampania w Polsce
SMYK

Wiele marek często przemontowuje na nowo starsze produkcje i jest to całkiem naturalne na naszym rynku. Nie inaczej zrobił w tym roku SMYK, tylko że spot z 2017 roku, który miał jakiś pomysł, zmienili w totalną sztampę: choinka, prezenty i „warto być razem”. Twórcy nie znaleźli miejsca ani na emocje, ani na cokolwiek ciekawego. Nie jest to najgorsze, tylko zwyczajnie nudne.   


Vivus

Biorąc pod uwagę ciągle rosnącą popularność disco-polo w naszym kraju, wydaje mi się, że nowa odsłona reklamy Vivus może się podobać. Myślę, że pewnie jest też całkiem skuteczna i dobrze trafia do grupy. Ale dla mnie jest to zwyczajnie złe – od linii melodycznej, przez wymuszoną grę aktorską, aż po warstwę tekstową. Jeśli ta produkcja pojawi się akurat w bloku reklamowym, w dobieganiu do pilota będę jak Usain Bolt.

 

Najlepsza reklama zagraniczna:
Once Upon A Deadpool

Co może zrobić film dla dorosłych na święta? Na przykład główny bohater może porwać ukochaną gwiazdę serialu Cudowne lata (Fred Savage) i uwięzić ją w idealnie odtworzonym pokoju z filmu Narzeczona dla księcia z 1987 roku, aby wspólnie wypromować nową wersję Deadpool 2 dla dzieci. Mało? Część pieniędzy z biletów przeznaczą na walkę z rakiem. Mało? Oryginalny film miał premierę ponad 6 miesięcy temu, a teraz sprzedają go jeszcze raz – w ocenzurowanej wersji.


Najgorsza reklama zagraniczna:
ASDA

ASDA (sieć brytyjskich supermarketów) wypuściła spot z przepychem, gdzie efekty specjalne, ilość bohaterów i nagromadzenie niby-śmiesznych gagów wyparły niestety jakąkolwiek świąteczną atmosferę. Dodatkowo całość średnio łączy się z claimem marki, który sugeruje oszczędzanie pieniędzy. Wisienką na torcie jest lekka, chociaż widoczna inspiracja świetną reklamą This is Virgin Fibre.  

 


Rafał Grzeszkowski, dyrektor kreatywny w Communication Unlimited (CU)

Najlepsza kampania w Polsce:
IKEA

Bardzo szwedzko, bardzo magicznie...i bardzo produktowo. Nie ma tu rzewnych historii o rozstaniach i powrotach, nie ma przebojowej ścieżki dźwiękowej. Jest za to bardzo produktowy, rzeczowy przekaz podany w baśniowej atmosferze.


Najgorsza kampania w Polsce:
Wedel

Wedel pachnie sztucznością 3D zamiast czekoladą. Kampania świąteczna Wedla rozczarowuje, podobnie jak cała tegoroczna komunikacja marki. Chłopiec i zebra jako brand heroes to świetny pomysł. Mógłby snuć piękną narrację o magii, radości, smaku...i wysokiej jakości od pokoleń.
Niestety, wszystko jest przegadane, sztuczne, pachnące 3d zamiast czekoladą...a do tego jakoś mało śmieszne.


Najlepsza reklama zagraniczna:

Zalando

Optymistyczna na czasy niepokoju. Kampania świąteczna Zalando jest oparta na najprostszym możliwym pomyśle - najsłynniejszej kolędzie świata w wykonaniu multi-kulti.
Różne pokolenia, różne kolory skóry, różne języki, ale melodia i przekaz ten sam. Jasne, czytelne...i nie jest przegadane.

Najgorsza reklama zagraniczna:

Cadbury - Cadbury Secret Santa

Trudno uwierzyć, że ta kampania powstała naprawdę. Jak to możliwe, że menedżerowie marki posiadającej niezliczoną ilość nagród za świetną komunikację zdecydowali się na zainwestowanie w tak słaby pomysł.
Trwający 60 sekund spot ciągnie się w nieskończoność, jest zupełnie pozbawiony suspensu i jakiegokolwiek twista kreatywnego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: IKEA, Empik i John Lewis z najlepszymi reklamami na Boże Narodzenie, Vivus z najgorszą (wideo)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl