SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mniej reklam samochodów w telewizji i na outdoorze, liderem Volkswagen mocno w górę BMW (analiza)

W 2016 roku importerzy samochodów osobowych zredukowali wydatki reklamowe o kilka procent. Zredukowali je w telewizji i na reklamę zewnętrzną przesuwając część budżetów do gazet, kin i indooru. Liderem pod tym względem jest Volkswagen Group Polska, a największą dynamikę zanotowało BMW Polska.

fot. Shutterstock.com Article

W okresie od stycznia do grudnia 2016 roku importerzy samochodów osobowych wydali na reklamy w tradycyjnych mediach ponad 1,2 mld zł. Było to 2,3 proc. mniej w stosunku do roku 2015 - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (wg danych cennikowych netto, bez rabatów).

W tym okresie wzrosły wydatki reklamowe na wszystkie, poza telewizją i outdoorem media. Reklamy aut w telewizji pochłonęły ponad połowę wydatków na wszystkie media. Wydatki na nie wyniosły 645,7 mln zł i były niższe w skali roku o 4,2 proc. Importerzy samochodów osobowych mniej wydali też na reklamę zewnętrzną – zredukowali budżety o 24,7 proc., z 54,8 do 41,3 mln zł.

W reklamę radiową branża ta zainwestowała w ub.r. blisko 301 mln zł (wzrost o 0,4 proc.). w gazetach zwiększyła wydatki o 19,7 proc. (do 19,3 mln zł), a w magazynach - o 0,3 proc. (do 96,9 mln zł). Więcej wydano też na reklamy samochodów w kinach (100,3 mln zł, wzrost o 9,4 proc.) oraz na indoorze.

Cennikowe wydatki reklamowe importerów aut osobowych (dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2015

2016

zmiana proc.

Telewizja

673 849 604 zł

645 687 007 zł

-4,2

Radio

299 899 283 zł

300 988 095 zł

0,4

Gazety

16 101 893 zł

19 280 166 zł

19,7

Magazyny

96 621 133 zł

96 943 262 zł

0,3

Outdoor

54 842 529 zł

41 297 393 zł

-24,7

Kina

91 662 841 zł

100 269 508 zł

9,4

Indoor

13 650 zł

64 400 zł

371,8

Razem

1 232 990 933 zł

1 204 529 831 zł

-2,3

Najwięcej na reklamy swoich marek wydawał w ub.r., podobnie jak rok wcześniej, Volkswagen Group Polska (właściciel takich marek, jak Volkswagen, Skoda, Audi). Ta firma w mediach tradycyjnych zostawiła w ub.r. 337,2 mln zł. Było to jednak 6,4 proc. mniej niż w 2015 roku, ale mimo spadku wydatków firmie udało się utrzymać pozycję reklamowego lidera wśród importerów samochodów osobowych.

Volkswagen Group niemal bez przerwy promuje należące do niej marki samochodów. W jednej z ostatnich kampanii Audi, jesienią ub.r. marka dzięki aplikacji Shazam pozwalała poprzez mural zajrzeć do wnętrza samochodu. Z kolei Skoda podkreślała w reklamach, że łączy Polaków.

Drugim największym reklamodawcą w tej branży była Toyota Motor Poland z wydatkami w wysokości 123,4 mln zł - wyższymi w skali roku o 12,4 proc.

O 9,5 proc. więcej niż rok wcześniej wydało Renault Polska – trzecia firma na reklamowym podium. Ten francuski koncern zostawił w mediach tradycyjnych w ub.r. 107,2 mln zł. Ten importer w jednej z ostatnich swoich kampanii promował model Clio jako auto, które uwodzi bez końca.

Kolejne miejsca w czołówce największych samochodowych reklamodawców zajęły koncerny: BMW Polska i General Motors Poland. BMW zwiększyło wydatki w skali o 26,2 proc. do 68,7 mln zł. Z kolei GM zredukował je o 15,1 proc., do 63,9 mln zł. Polski oddział BMW prowadził jesienią ub.r. dość nietypową kampanię - w reklamach z pytaniami o swoje samochody szukał pracowników.

Najwięksi reklamodawcy wśród importerów samochodów osobowych

(dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2015

2016

zmiana proc.

VOLKSWAGEN GROUP POLSKA

360 416 558 zł

337 233 694 zł

-6,4

TOYOTA MOTOR POLAND

109 812 179 zł

123 412 786 zł

12,4

RENAULT POLSKA

97 908 642 zł

107 195 665 zł

9,5

BMW POLSKA

54 486 237 zł

68 739 537 zł

26,2

GENERAL MOTORS POLAND

75 184 618 zł

63 867 591 zł

-15,1

Razem

1 232 990 933 zł

1 204 529 831 zł

-2,3

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Mniej reklam samochodów w telewizji i na outdoorze, liderem Volkswagen mocno w górę BMW (analiza)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl