9,5 minuty reklam na godzinę programu w serwisach VOD. VOD.TVP.PL z najwyższym viewability

Aktualnie w jednej godzinie programu emitowanego w serwisach VOD średnio 9,5 minuty przypada na reklamy, o 2,5 mln więcej niż rok temu. Widoczność tych spotów wśród internautów w zależności od platformy wynosi od 86,6 proc. (vod.pl) do 95,6 proc. (vod.tvp.pl).

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

Przed oraz w trakcie programów emitowanych online w serwisach VOD związanych z największymi nadawcami średnio w ciągu jednej godziny wyświetlanych jest około 9,5 minut reklam - wynika z analizy Wavemaker prowadzonej od marca do czerwca 2018 roku i obejmująca po kilkadziesiąt godzin programów emitowanych w player.pl, ipla.tv oraz na vod.tvp.pl.

W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej cas ten się wydłużył o 2,5 minuty - wówczas na każdą godzinę programu serwisy VOD pokazywały 7 minut reklam.

Dla porównania, TVP1 w ciągu jednej godziny pokazuje 8 min. reklam, TVP2 - 9,2 min., a TVN i Polsat - 12 min. (przypomnijmy, że zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji, reklamy i telesprzedaż nie mogą zajmować więcej niż 12 minut w ciągu godziny zegarowej).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/samodzielne-tworzenie-pakietow-kanalow-telewizyjnych,7171479281845889a ##

Coraz więcej reklam w serwisach VOD

Z analizy Wavemaker wynika, że obłożenie reklamowe w VOD zbliża się już do tego telewizyjnego. - Wypełnienie ustawowego limitu reklamowego na antenach głównych nadawców komercyjnych sięga 100 proc., a więc 12 minut na godzinę. Niższe jest w TVP1 i TVP2, które nie mogą tak swobodnie zarządzać swoim czasem i przerywać programów telewizyjnych reklamami - ich nadawca robi to jednak swoim serwisie TVP.pl - czytamy w badaniu.

- Topniejąca widownia linearnych anten, szczególnie w młodych grupach oraz niesłabnący popyt na czas reklamowy powoduje trudności z realizacją kampanii. Część budżetów reklamowych klienci przekierowują do serwisów nadawców, a ci maksymalizują możliwości ich wykorzystania. Szczęśliwie dla głównych nadawców, nie widać na razie negatywnych skutków rosnącego obłożenia - viewability wciąż jest wysoka, a poziom irytacji reklamami w VOD na razie nie wzrósł - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w agencji Wavemaker.

grafika

Liderem TVP

Pod względem najwyższej widoczności reklam (wskaźnik viewability*) wśród wybranych ogólnopolskich serwisów internetowych platformy VOD zajmują cztery pierwsze miejsca. Na czele plasuje się tvp.pl z widocznością wynoszącą 95,6 proc.

Drugą pozycję zajął serwis ipla (93,4 proc.), trzecią - player.pl (92,4 proc.), a czwartą - vod.pl (86,6 proc.).

Dopiero na piątej lokacie uplasował się pierwszy serwis nie będący platformą VOD, czyli youtube.pl (73 proc.). Z kolei wskaźnik viewability Facebooka wyniósł 45,3 proc.

grafika

Autorzy analizy Wavemaker informują, że obłożenie reklamowe na razie nie przekłada się wyraźnie na wzrost poirytowania użytkowników serwisów VOD. Badanie VideoTrack agencji Wavemaker z jesieni ub.r. potwierdziło, że wśród mediów wideo, to telewizja budzi wciąż największą irytację jako medium reklamowe (55 proc. badanych zdecydowanie lub raczej denerwują spoty w telewizji). Reklamy w serwisy VOD są denerwujące dla 49 proc. e-widzów, a reklamy w Youtube - dla 47 proc.

Internauci w badaniu VideoTrack jako najbardziej obłożony reklamami serwis wideo postrzegali Youtube, a spośród serwisów największych nadawców - Iplę. W tej drugiej kategorii skazania badanych nie są zgodne z tegorocznym wyliczeniem agencji, które pokazało, że najwięcej reklam na godzinę w okresie od marca do czerwca tego roku pokazywał Player.pl.

*Statystyki Gemius AdReal bazują na liberalnej definicji viewability wypracowanej przez IAB - zakłada ona, że wideo musi się znajdować w polu widzenia użytkownika na minimum 50 proc. okna playera przynajmniej przez 2 konsekutywne sekundy. GroupM (Wavemaker jest jej częścią) promuje znacznie bardziej wymagający i korzystny dla marketerów standard, zgodnie z którym wideo musi trafić do prawdziwego użytkownika i zostać odtworzone przez niego z dźwiękiem w przynajmniej 50 proc. długości, pole reklamy musi zaś być widoczne w całości.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Jak radzić sobie z nadciśnieniem? Kompleksowy przewodnik po zdrowych nawykach
Materiał reklamowy

Jak radzić sobie z nadciśnieniem? Kompleksowy przewodnik po zdrowych nawykach

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]