SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ringier Axel Springer Polska zwolni 90 pracowników, porozumiał się ze związkowcami

Zarząd Ringier Axel Springer Polska (wydawca m.in. Onetu, „Faktu” i „Newsweeka”) podpisał z działającymi w firmie związkami zawodowymi porozumienie w sprawie zwolnień grupowych. Firma do końca czerwca pożegna się z ok. 90 osobami, zapewni im dodatkowe świadczenia.

fot. materiały prasowe Article

Zawarcie porozumienia dotyczące zwolnień grupowych potwierdzają zarówno przedstawiciele związków zawodowych działających w Ringier Axel Springer Polska, jak i biuro prasowe firmy.

RASP zwolnienia zapowiedział pod koniec kwietnia, informując, że zamierza rozstać się z ok. 6 proc. pracowników. - Planowane zwolnienia są wynikiem dostosowania działalności do przedstawionej w zeszłym roku struktury oraz strategii. Nowe wyzwania związane z pandemią koronawirusa przyspieszyły konieczność podjęcia tych decyzji w celu utrzymania stabilnej kondycji finansowej firmy - uzasadnił wydawca. - Wszystkie decyzje personalne będą omawiane bezpośrednio z pracownikami, których dotyczą i nie będą komentowane przez spółkę - zaznaczył.

RASP zwolni 90 osób, da im odprawy i dodatkowe świadczenia

Porozumienie w sprawie zwolnień zawarto w poniedziałek. Ustalono, że redukcje zatrudnienia zostaną przeprowadzone do końca czerwca.

Zwalniani pracownicy będą otrzymywali odprawy uzależnione od stażu pracy: osoby zatrudnione krócej niż dwa lata - trzymiesięczne wynagrodzenie, te pracujące od 2 do 5 lat - czteromiesięczne, a te zatrudnione dłużej - pięciomiesięczne. Ustalono, że staż pracy będzie obejmował nie tylko okres pracy na etacie, lecz także współpracy na umowach cywilnoprawnych.

- Wobec zwalnianych osób, które podpiszą porozumienie o rozwiązaniu umowy, zobowiązano się m.in. do: sfinansowania abonamentu opieki medycznej do końca 2020 roku, pomocy prawnej, dofinansowania wybranego przez pracownika kursu kwalifikacyjnego (np. językowego, branżowego, itp.), umorzenia pożyczki zwrotnej na cele mieszkaniowe zaciągniętej przez pracownika w ramach działającego w Spółce Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, wsparcia psychologicznego oraz doradczego związanego z poszukiwaniem nowej pracy - przekazała nam Agnieszka Skrzypek-Makowska, menedżer ds. komunikacji w Ringier Axel Springer Polska. Zaznaczyła, że firma tworzy też fundusz wynoszący 200 tys. zł na pomoc dla osób zwalnianych, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej.

W komunikacie do pracowników kierownictwo RASP poinformowało, że osoby do zwolnienia będą wskazywane przez szefów poszczególnych pionów po ustaleniach z bezpośrednimi przełożonymi zwalnianych. Jako kryteria podano „przesłanki merytoryczne, dotyczące poziomu kwalifikacji, doświadczenia zawodowego, jakości wykonywanej pracy, kompetencji, likwidację stanowiska pracy oraz kryteria socjalne związane z sytuacją życiową i finansową”.

Firma nie podaje, z iloma konkretnie osób zwolni. W ostatnim okresie zatrudniała prawie 2 tys. pracowników. Według nieoficjalnych infromacji pracę ma stracić ok. 90 osób z różnych pionów wydawnictwa: redakcji internetowych i prasowo-internetowych, działu sprzedaży reklam i administracji.

Mariusz Kotowski, szef działającej w Ringier Axel Springer Polska „Solidarności”, w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl ocenia porozumienie jako dobre, lecz od razu podkreśla, że żal mu nieobronionych miejsc pracy. -  Szkoda, że nie udało się zapobiec zwolnieniom, bo przecież związki od tego głównie są, to jest ich cel nadrzędny. Jednak mam świadomość, że w obecnej nadzwyczajnej sytuacji było to po prostu trudne, jeśli nie niemożliwe. Poza tym wydaje mi się, że to dobre porozumienie - mówi.

- Zarząd podszedł do rozmów z nami po partnersku, wielokrotnie wychodził z propozycjami rozmaitych rozwiązań. Ważne jest, że dzięki negocjacjom udało się zabezpieczyć jak najlepiej osoby, które będą musiały odejść z firmy. Oczywiście trzeba cały czas pamiętać, że trudno mówić w ogóle o dobrych warunkach w przypadku zwolnień - zaznacza Kotowski.

RASP wydaje tytuły prasowe i serwisy internetowe

Ringier Axel Springer Polska jest wydawcą grupy tytułów prasowych (m.in. „Fakt”, „Newsweek”, „Przegląd Sportowy”, „Forbes”, „Komputer Świat”, „Auto Świat”) oraz serwisów internetowych (m.in. Onet.pl, vod.pl, Business Insider Polska, Sympatia i serwisy tytułów prasowych).

W 2018 r. Ringier Axel Springer Polska osiągnął 6 mln zł zysku netto. W ciągu roku firma połączyła się z 10 powiązanymi z nią spółkami. Ze względu na restrukturyzację Ruchu utworzyła 28,7 mln zł rezerwy.

Pod koniec ub.r. firma wprowadziła nową strukturę swojej działalności w internecie opartą na pięciu obszarach strategicznych. Ich dyrektorami zostali Marta Badurek-Pietniczka, Martyna Majchrzak, Tomasz Gaweł, Mateusz Łukianiuk i Jerzy Gulczyński.

Według badania Gemius/PBI w marcu br. serwisy i aplikacje internetowe Ringier Axel Springer Polska zanotowały 23,25 mln użytkowników, 2,82 mld odsłon oraz 21 minut i 46 sekund średniego dobowego czasu korzystania.

Natomiast w lutym br. średnia sprzedaż ogółem „Faktu” wynosiła 212 426 egz. (6,9 proc. mniej niż rok wcześniej), „Przeglądu Sportowego” - 19 275 egz. (po spadku o 13,3 proc.), a „Newsweek Polska” - 67 280 egz. (po spadku o 13,8 proc.). „Przegląd Sportowy” w związku z odwołaniem rozgrywek sportowych wskutek epidemii w drugiej połowie marca zmniejszył objętość. W połowie kwietni RASP poinformował, że w marcu sprzedaż „Newsweek Polska” nie zmalała w porównaniu z lutym.

Ringer Axel Springer z serią przejęć internetowych

Pod koniec 2017 roku, zapowiadając połączenie polskich spółek należących do Ringer Axel Springer Media, szef firmy Mark Dekan zapowiadał, że jest ona zainteresowana przejęciami wyłącznie w internecie. - Mamy na oku kilka akwizycji w sektorze cyfrowym. Nie planujemy uruchomienia nowych tytułów prasowych - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl.

W połowie 2018 roku Ringier Axel Springer Media przejął 44 proc. udziałów spółki No Fluff Jobs zarządzającej serwisem z ogłoszeniami pracy w branży IT. Pod koniec 2016 roku Grupa Onet-RAS Polska (obecnie Ringier Axel Springer Polska) kupiła 69 proc. udziałów właściciela platformy Jakdojade.pl, w połowie 2014 roku - 80 proc. udziałów w porównywarce cenowej Skąpiec.pl i serwisie z recenzjami produktów Opineo.pl, a jesienią 2014 roku - serwis NK.pl.

Pod koniec lutego br. kupił od Polska Press Grupy serwis ogłoszeniowy Gratka.pl, a pod koniec kwietnia w ramach wezwania do sprzedaży  za 66,1 mln zł kupił 79 proc. akcji firmy MNZ Property wydającej serwisy z ogłoszeniami nieruchomości i oferującej usługi dla tej branży.

Natomiast w ub.r. Ringier Axel Springer Polska sprzedał Netii (grupa Cyfrowy Polsat) swoje centrum danych w Krakowie. - Obecnie przenosimy nasze systemy do innego rozwiązania technicznego (rozwiązanie chmurowe), które jest zgodne z rozwojem i strategią naszej firmy - uzasadnił RASP.

Obniżki i zwolnienia w prasie, internecie i radiu

W drugiej połowie kwietnia Burda Media Polska zwolniła mailowo ok. 50 osób, m.in. kilka osób z biura reklamy, projektów specjalnych, badań focusowych, fotoedytorów oraz parę osób z redakcji "Gali", "Elle" i "Glamour". Ponadto w firmie planowane jest obniżenie wynagrodzeń pozostałych pracowników.

W połowie kwietnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Pod koniec zeszłego tygodnia szefostwo firmy wycofało się z tych ustaleń. Zdecydowało, że część pracowników będzie miała obniżone pensje o 20 procent, część szefostwo skieruje na tzw. przestój ekonomiczny objęty 50-procentową obniżką pensji.

Wydawnictwo Bauer zamknęło w sumie 34 tytułów prasowych. Wypowiedzenie otrzymało 27 pracowników. Firma żegna się się też z dziennikarzami "CD Action" i "PC Format", ale nie przesądziła jeszcze o zakończeniu wydawania tych pism.

Agora uzgodniła ze związkiem zawodowym warunki obniżki wynagrodzeń i czasu pracy o 20 proc. dla większości pracowników przez pół roku. Firma oszczędzi na tym ok. 25 mln zł. Ponadto ustaliła program dobrowolnych odejść z jej spółki zależnej Goldenline, z którą pożegnało się 26 osób, prawie 80 proc. zatrudnionych. Zamknęła miesięczniki „Avanti” i „Logo”, rozstając się z ich pracownikami.

Także Edipresse Polska poinformowało, że rozwiązało umowy z 31 osobami, a z początkiem maja obniży pracownikom i współpracownikom wynagrodzenia i czas pracy o 20 proc. na okres od 6 do 8 miesięcy.

Spółki ZPR Media (zajmuje się produkcją tv) i Time (wydawca „Super Expressu” i broker reklamy radiowej) porozumiały się z pracownikami co do obniżki wynagrodzeń i wymiaru pracy o maksymalnie 20 proc. przez pół roku. Firmy chcą skorzystać ze wsparcia w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. Ich kierownictwa będą natomiast zarabiać o 20-40 proc. mniej do końca br.

Wydawnictwo Zwierciadło połączyło redakcje „Zwierciadła”, „Sensu” i serwisu Zwierciadlo.pl. Wspólnym zespołem zarządzać będzie od czerwca Joanna Olekszyk, z firmy odchodzi dotychczasowa szefowa „Zwierciadła” Paulina Stolarek-Marat. Wydawnictwo rozwiązuje też umowy z kilkoma współpracownikami, a pracownikom obniżono pensje.

Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. - Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu - tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.

Również zarząd Eurozetu zaczął rozmowy z przedstawicielami pracowników dotyczące obniżenia wszystkim pensji o 20 proc. na pięć miesięcy.

Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ringier Axel Springer Polska zwolni 90 pracowników, porozumiał się ze związkowcami

29 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
axel
Proszę, proszę, Koniuszko stał się niezatapialny. I jaki grzeczny miś jest dziś
21 5
odpowiedź
User
Atakreżimu
Porozumienia wolności i dobrowolne odejścia.
21 0
odpowiedź
User
Anna49
Prosimy... zwolnijcie wreszcie Tomasza Lisa... ciagnie Was w dół!!!!
78 23
odpowiedź
User
aff
Media Narodowe mogą zatrudniać!
15 12
odpowiedź
User
WK
Axel i Agora mają jedną linię redakcyjną: W Polsce łamana jest demokracja, za mało gejów, za dużo węgla.
61 28
odpowiedź