Rocznie prawie 33 mln zł z opłaty audiowizualnej od podmiotów VOD

W całym roku 2022 do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej wpłynęło ponad 32,8 mln opłaty od nadawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie, zwanej potocznie "podatkiem od VoD" - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Od początku obowiązywania opłaty nadawcy zapłacili już ponad 65 mln daniny. Rok do roku wysokość daniny wzrosła o prawie 9 mln zł.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Rocznie prawie 33 mln zł z opłaty audiowizualnej od podmiotów VOD

Wpłaty od dostawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie w czwartym kwartale 2022 roku wyniosły 8 606 353,91 zł - przekazała Wirtualnemedia.pl Aleksandra Świerczewska, rzeczniczka prasowa PISF. Instytut nie podaje publicznie, ile podmiotów wpłaciło daninę, ani nie zdradza ich nazw.  

To o ponad 434 tys. więcej niż w poprzednim kwartale, kiedy to wpłaty od podmiotów dostarczających audiowizualne usługi medialne na żądanie wyniosły 8 171 662,88 zł

W całym roku 2022 do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej wpłynęło z tytułu "podatku od VoD" 32 768 674,54 zł.

Ponad 65 mln z wpływów z "podatku od VoD"

Opłata od audiowizualnych usług medialnych na żądanie w internecie, potocznie określana jako "podatek od VoD", została wprowadzona z początkiem lipca 2020 roku w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 3.0.

W 2020 roku firmy cyfrowe zapłaciły w Polsce 8 920 979,66 zł "podatku od VoD". W roku 2021 PISF zasiliło 23,7 mln zł opłaty od audiowizualnych usług medialnych.

W porównaniu z rokiem 2021 wpływy do PISF z tytułu "podatku od VoD" wzrosły o niemal 9 milionów złotych.

Od początku obowiązywania opłaty nadawcy uiścili już do PISF 65 462 711,24 złotych.

Z daniny są zwolnieni mikroprzedsiębiorcy i wydawcy serwisów, których liczba użytkowników w ub.r. była niż 1 proc. osób korzystających w Polsce z internetu szerokopasmowego. Opłata od  usług VoD wynosi 1,5 proc. przychodów z opłat od użytkowników lub z reklam, w zależności od tego które przychody są wyższe u danej firmy.

Zapowiadając w projekcie tarczy 3.0 opłatę od usług audiowizualnych w internecie, w ocenie skutków regulacji stwierdzono, że  nowa danina ma przynieść PISF-owi ok. 15 mln zł w 2020 r., a potem minimum 20 mln zł rocznie.

Po raz pierwszy tekst ukazał się na Wirtualnemedia.pl 10 lutego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy prezes Telewizji WTK. Będzie przebudowa firmy

Nowy prezes Telewizji WTK. Będzie przebudowa firmy

Za nami finał "Czarnej śmierci". Ilu widzów miał serial TVP1?

Za nami finał "Czarnej śmierci". Ilu widzów miał serial TVP1?

Były menadżer TVN nie jest już prezesem serwisu streamingowego

Były menadżer TVN nie jest już prezesem serwisu streamingowego

Heart & Brain będzie obsługiwać reklamowo Telewizję Polsat

Heart & Brain będzie obsługiwać reklamowo Telewizję Polsat

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

TVP1 pokaże kulisy kultowych seriali

TVP1 pokaże kulisy kultowych seriali