SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Dwie trzecie internautów nie skorzystała z żadnego prawa, jakie daje RODO

Niemal każdy internauta w Polsce słyszał o ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych (RODO) - wynika z badania IAB Polska. Nie koresponduje to jednak z korzystaniem z praw, jakie dają nam nowe przepisy. Aż 67 proc. osób nie skorzystało jeszcze z żadnego z nich.

Article

Przepisy RODO, regulujące ochronę danych m.in. w internecie, zaczęły obowiązywać na terenie UE od 25 maja tego roku. Jak pokazują dane IAB Polska, o regulacjach tych słyszało 94 proc. polskich internautów. 41 proc. twierdzi, że zna treść rozporządzenia w szczegółach. Tyle internautów wskazuje, że zna dokument choćby pobieżnie.

51 proc. osób przyznała w badaniu IAB Polska, że słyszała o RODO jeszcze przed jego wdrożeniem, dwa razy mniej osób (23 proc.) deklaruje, że nie miało takiej wiedzy. Niemal połowa ankietowanych (49 proc.) przyznała, że wie jakie prawa daje im rozporządzenie, podczas gdy 22 proc. uznało, że nie posiada takiej wiedzy.

- Od 25 maja 2018 r. użytkownicy internetu funkcjonują w nowej rzeczywistości. Wprowadzenie RODO zrewolucjonizowało zasady przetwarzania danych osobowych w firmach i urzędach. Było jednym z najważniejszych zagadnień legislacyjnych 2018 roku, dlatego postanowiliśmy zbadać opinie internautów na temat skutków rozporządzenia - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Internauci rzadko sięgają po RODO w praktyce

W badaniu zapytano także o potencjalne skutki wdrożenia RODO. Jedna trzecia osób zadeklarowała, że dzięki regulacji ich dane są lepiej chronione, a 34 proc. było zdania przeciwnego.

Internautów zapytano także o to, z których praw skorzystano od momentu wprowadzenia RODO. Zdecydowana większość (67 proc.) zadeklarowała, że nie skorzystała z żadnego przysługującego im prawa. Niemal co piąta osoba zgłosiła sprzeciw wobec profilowania, co dziesiąta zaś skorzystała z prawa do przenoszenia danych.

Komunikaty o RODO w internecie potrzebne, ale przeszkadzają

IAB Polska zapytała też internautów o ocenę komunikatów informujących o RODO w serwisach internetowych.

44 proc. internautów deklarowało, że czytało przynajmniej jeden taki komunikat. Co trzeci badany nie zaznajomił się z żadnym komunikatem o RODO.

Zdania internautów są podzielone w odniesieniu do konieczności wyświetlania ich na serwisach online. 37 proc. deklaruje, że są potrzebne, podczas gdy 33 proc. jest zdania przeciwnego. Jednomyślnością nie wykazują się też internauci zapytani także to, czy komunikaty o RODO im przeszkadzają. 34 proc. odpowiedziało zdecydowanie lub raczej tak, 26 proc. zdecydowanie lub raczej nie.

51 proc. badanych deklarowało, że lubi mieć wybór i podoba im się to, że mogą wyrazić zgodę w różny sposób . Tylko 19 proc. nie zgadzało się z tym stwierdzeniem. Zarazem jednak komunikaty same w sobie raczej nie zwiększają wiedzy o RODO oraz należnych użytkownikom sieci prawach. 41 proc. nie zgadzało się z tym, że komunikaty pełnią tego rodzaju funkcję edukacyjną, podczas gdy 27 proc. ją dostrzegało. Zamiast wielokrotnego wyrażania zgody, internauci woleliby np. dokonywać zmian w ustawieniach konta (55 proc. vs 17 proc.).

29 proc. zapytanych zdecydowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że zamyka szybko okno komunikatu o RODO, bo wie jaka jest jego treść, w związku z czym czytanie jest stratą czasu. Przeciwnej odpowiedzi udzieliło 15 proc. pytanych.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 1–21 sierpnia 2018 roku metodą wywiadów indywidualnych wspomaganych komputerowo (CAWI). Próba badawcza została dobrana za pomocą zaproszeń wyświetlanych (ROS) na stronach dużych portali informacyjnych oraz sieci reklamowych: Gazeta.pl, Grupa ZPR Media, Interia, Onet, Polska Press Grupa, Wirtualna Polska. Dzięki takiemu doborowi próby podczas realizacji projektu rekrutowano internautów na kilku tysiącach zróżnicowanych pod względem profilu witrynach, a wspólny zasięg osiągnięty w badaniu wyniósł ponad 95% polskich internautów (na podstawie łącznego zasięgu według badania Gemius/PBI). Badana grupa objęła osoby w wieku 15 i więcej lat, zgodnie z regulacjami dotyczącymi dolnej granicy wiekowej w tego typu badaniach. Dane zostały zebrane przez Webankieta za pomocą kwestionariusza w wersji elektronicznej. Wielkość próby, przy której maksymalny błąd oszacowania stanowi 2,6%, wyniosła 1278 osób. Próba została przeważona z wykorzystaniem wagi analitycznej opartej o płeć, wiek i częstotliwość korzystania z sieci.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dwie trzecie internautów nie skorzystała z żadnego prawa, jakie daje RODO

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
st.dziadek
No i co z tego RODO,skoro nie mam możliwości zablokowania reklam przesyłanych na poją pocztę e-mail! Przecież ktoś tym reklamodawcom daje mój adres,więc kto tu ponosi odpowiedzialność? Ponadto jak widzę w przychodniach ograniczenia dostępu do innej osoby stojącej przede mną to mnie takie coś śmieszy i jest nie poważne.Bo jeżeli ja zechcę coś się dowiedzieć o osobie mnie interesującej to się dowiem i to w bardzo prosty i smieszny sposób pójdę za nią pod same drzwi a na drugi dzień pójdę do jej sąsiada z pewnym zapytaniem i wszystko będę miał jak na talerzu!Jestem ciekaw czy RODO obowiązuje księży,a już nie długo zaczną się ich obchody i mają oni spore ,,kapowniki" pod pachą,pytam w jakim celu?
8 8
odpowiedź