SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rok nowych Wiadomości - podsumowanie

W październiku minął rok, odkąd Wiadomości, główny serwis informacyjny w TVP, zmieniły formułę.

Miniony rok umocnił pozycję "Wiadomości" jako najważniejszego i najchętniej oglądanego serwisu informacyjnego w polskiej telewizji, który widzowie wybierają nie tylko na co dzień, ale także w chwilach szczególnie istotnych wydarzeń w kraju i na świecie - czytamy w komunikacie TVP.

W okresie 14 października 2004 - 26 października 2005 średnia oglądalność głównego wydania Wiadomości wynosiła 4 mln 626 tys. widzów, podczas gdy konkurencyjnych "Faktów" o 19.00 - 2 mln 729 tys., a "Wydarzeń" (o 18:45, od stycznia 2005) - 2 mln 084 tys. Widzowie wybierają "Wiadomości" zwłaszcza w chwilach szczególnie ważnych. 9 października (I tura wyborów prezydenckich) Wiadomości oglądało  5 mln 413 tys. widzów ("Fakty" -  3 mln 423 tys., a "Wydarzenia" - 2 mln 685 tys.). 23 października  (II tura wyborów prezydenckich) wyniki były jeszcze wyższe: wieczorne "Wiadomości" przyciągnęły przed ekrany 6 mln 366 tys. widzów ("Fakty" - 4 mln 084 tys. "Wydarzenia" - 2 mln. 915 tys.) (dane TNS/OBOP).

"Wiadomości" w TVP1 są najczęściej oglądanym telewizyjnym programem informacyjnym. Codzienne lub prawie codzienne oglądanie deklaruje aż 44% ogółu badanych. Na drugim miejscu znajdują się "Fakty" TVN (32%), zaś na trzecim "Teleexpress" (30%) (Opinie o telewizyjnych programach informacyjnych i prezenterach, czerwiec 2005, TNS OBOP).

Wysoką pozycję "Wiadomości" zawdzięczają m.in. najwyżej spośród wszystkich serwisów informacyjnych ocenianej rzetelności. Jak wynika z badań, ideał programu informacyjnego wyznaczają wymagania widzów, dotyczące podawanych przez ten program wiadomości: przede wszystkim - by były to informacje prawdziwe i sprawdzone (średnia ocena ważności 9,24 punktu na skali od 0 do 10) oraz by były to informacje aktualne (9,22 punktu) - informuje TVP.

Na tym najważniejszym wymiarze: "rzetelny - zawsze podaje sprawdzone informacje" "Wiadomości": zyskują najwyższe oceny (8-10 punktów w skali 1-10) u 61% badanych ("Fakty" 59%, "Wydarzenia" - 50%) (Badanie serwisów informacyjnych, Ipsos, luty 2005r).

W celu dalszego budowania rzetelności i profesjonalizmu  "Wiadomości" w marcu 2005 r. zarząd TVP powołał na stanowiska ich szefa Roberta Kozaka, dziennikarza z 15 letnim doświadczeniem z pracy w BBC.

- Jesteśmy inni niż serwisy komercyjne. U nas jest mniej sensacji, mniej materiałów drastycznych - mówi Robert Kozak. - Prawda nie musi być sensacyjna i efekciarska. "Wiadomości" mniej odwołują się do emocji widza, staramy się natomiast bardziej wyjaśniać wydarzenia i przedstawiać różne punkty widzenia, także grup stanowiących mniejszości.

W ocenie widzów sensacyjność nie jest elementem decydującym o wyborze serwisu informacyjnego. Wg badań (Ipsos) do kluczowych atrybutów wizerunku, obok rzetelności rozumianej jako sprawdzone źródła oraz wiarygodności (także 61% najwyższych ocen na skali 1-10) zaliczyć można profesjonalny sposób przekazywania informacji oraz ich zrozumiałość i ciekawy sposób prezentowania. Na obu tych wymiarach "Wiadomości" oceniane są wysoko: profesjonalizm przygotowania otrzymał najwyższe oceny (tj. 8-10 w skali 1-10) od 72% badanych a jasny i zrozumiały sposób prezentowania - od 71%.

Jeśli chodzi o formę programu, widzowie cenią przede wszystkim dobre relacje filmowe z wydarzeń (w tym sposób łączenia się z korespondentami z zagranicy), dobór osób komentujących wydarzenia (polityków i ekspertów) a także osobowości prezenterów.

Wśród prezenterów gwiazdą "Wiadomości" jest Kamil Durczok, który zyskuje najwyższe średnie oceny w 10 stopniowej skali, m.in. za profesjonalizm (8,3 punktu), naturalność (8) oraz wyjątkową osobowość telewizyjną (8) (dane Ipsos). Nazwisko Kamila Durczoka znane jest 89 % badanych, a  Dorotę Gawryluk (wcześniej w Polsacie) rozpoznaje niemal 66%. Krzysztofa Ziemca, przed rokiem zupełnie nową twarz "Wiadomości", rozpoznaje ponad 20% widzów, ale znajomość ta bardzo szybko rośnie i w ciągu 9 miesięcy zwiększyła się o 16 punktów procentowych (dane TNS OBOP czerwiec 2005).

A jaka jest Państwa ocena?

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rok nowych Wiadomości - podsumowanie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl