SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rośnie wskaźnik zadowolenia Polaków, jesteśmy powyżej europejskiej średniej

W II kwartale 2016 r. zadowolenie polskich konsumentów urosło o 5 pkt. Indeks dla Polski, z drobnymi wahaniami, wzrasta stale od I kwartału 2013 r. - wynika z badania Nielsena.

fot. Shutterstock.com Article

Globalny wskaźnik zadowolenia konsumentów pozostał stabilny w II kwartale 2016 r., notując wynik 98. 3-pkt. wzrost wskaźnika miał miejsce w Ameryce Północnej oraz w Południowo-Wschodniej Azji. Bardziej optymistyczni, w porównaniu do poprzedniego kwartału, są również mieszkańcy Europy oraz Afryki i Bliskiego Wschodu (w obu regionach +1 vs. I kw. 2016). Indeks pozostał stabilny w Ameryce Łacińskiej, natomiast w regionie Azji i Pacyfiku zanotował 1-pkt. spadek.

W II kwartale 2016 r. zadowolenie konsumentów w ponad połowie (56%) z przebadanych państw wzrosło w stosunku do poprzedniego okresu. Bardziej optymistyczni byli konsumenci z 22 spośród 34 europejskich krajów. W 2 państwach wskaźnik pozostał stabilny, natomiast w 10 obniżył się. W porównaniu do poprzedniego kwartału średnia europejska wzrosła o 1 pkt., osiągając wynik 79. Tym samym Europa wciąż pozostaje jednym z najbardziej pesymistycznych regionów.

Wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej wzrost zadowolenia konsumentów został odnotowany w Polsce, na Słowacji (81, +1 vs. I kw. 2016) oraz w Czechach (98, +1 vs. I kw. 2016). Tym samym Czesi już piąty kwartał z rzędu pozostają najbardziej optymistyczni w regionie. Nastroje konsumentów pogorszyły się w państwach bałtyckich oraz na Węgrzech. Najsilniejszy, 6-pkt. spadek odnotowany został na Litwie, w której zadowolenie konsumentów obniżyło się już czwarty kwartał z rzędu.

Wskaźnik zadowolenia polskich konsumentów wzrósł o 5 pkt. w II kwartale 2016 r. i osiągnął wynik 87. Polacy bardziej optymistycznie myślą o wszystkich obszarach składających się na ten wynik. Lepsze postrzeganie możliwości na rynku pracy może być związane ze stale spadającym bezrobociem, natomiast pozytywna opinia o stanie obecnej i przyszłej sytuacji finansowej może wynikać z rosnących przychodów gospodarstw domowych (również w wyniku ostatnich projektów rządowych). Ponadto, polscy respondenci w ocenie swojej sytuacji finansowej, perspektyw na rynku pracy oraz skłonności do ponoszenia dodatkowych wydatków, są bardziej optymistyczni od statystycznego Europejczyka.

Największe obawy Polaków nie uległy istotnym zmianom na przestrzeni ostatniego kwartału. Wciąż bezpieczeństwo zatrudnienia oraz zdrowie są dla nas najważniejsze. Obawy związane z terroryzmem, po gwałtownym wzroście w IV kwartale 2015 r., odnotowały spadek wskazań respondentów o 2 pkt. proc. Niemniej terroryzm pozostaje czwartym największym zmartwieniem Polaków. Podobnie jak w poprzednim kwartale polscy respondenci planują oszczędzać głównie na rozrywce poza domem oraz nowych ubraniach.

Polacy, po zaspokojeniu podstawowych potrzeb, przeznaczają dodatkowe pieniądze na wakacje, ulepszenie domu oraz nowe ubrania. Najczęściej wskazywanym przez respondentów przeznaczeniem wolnych środków są oszczędności – odkłada na nie co trzeci polski konsument. Warto również zauważyć, że spada odsetek Polaków, którzy nie posiadają dodatkowych środków. W stosunku do poprzedniego kwartału odsetek respondentów wskazujących tę odpowiedź spadł o 5 pkt. proc.

Zarówno globalny, jak i europejski wskaźnik zadowolenia konsumentów, pozostał relatywnie stabilny w II kwartale 2016 r. W tym samym okresie nastroje w państwach Europy Środkowej, w tym w Polsce, poprawiły się. Polscy konsumenci nie byli tak optymistyczni od sześciu lat, natomiast trend wzrostowy utrzymuje się od 2013 r. Systematyczny wzrost wszystkich trzech elementów składających się na zadowolenie konsumentów, na przestrzeni ostatnich kwartałów, może sugerować kolejne pozytywne zmiany w nadchodzącym kwartale.

"Global Online Consumer Survey" jest międzynarodowym badaniem prowadzonym przez firmę Nielsen od 2005 r. na próbie ponad 30 tys. użytkowników internetu w 63 krajach na wszystkich kontynentach. Dotyczy ono opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów i ich największych obaw. Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są na poziomie danego kraju, a dla części krajów zostały dobrane szacunkowo. Do badania kwalifikowane są kraje o wysokiej penetracji internetu, tj. minimum 60%, lub z populacją użytkowników internetu powyżej 10 milionów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rośnie wskaźnik zadowolenia Polaków, jesteśmy powyżej europejskiej średniej

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Koniuszko
Teraz mamy zadowolenie na kredyt (500+, plan obniżenia wieku emerytalnego). Jak będziemy zaciskać pasa za kilka lat to nastroje będą jak w Portugalii, we Włoszech czy w Grecji.
8 8
odpowiedź