SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Russia Today straciła koncesję w Wielkiej Brytanii

Brytyjski regulator rynku mediów, Ofcom, poinformował w piątek rano, że w trybie natychmiastowym odebrał rosyjskiej stacji RT (dawniej Russia Today) licencję na nadawanie na terenie Wielkiej Brytanii.

Article

Po przeprowadzeniu dochodzenia w sprawie bezstronności relacji RT (dawniej Russia Today) z rosyjskiej inwazji na Ukrainę Ofcom uznał, że stacja nie spełnia standardów posiadania brytyjskiej licencji.

"W tym kraju zaciekle strzeżemy wolności słowa, a poprzeczka dla działań podejmowanych wobec nadawców jest słusznie ustawiona bardzo wysoko" - oświadczył Ofcom.

Regulator rynku mediów wyjaśnił, że wziął pod uwagę szereg czynników, w tym fakt, że kanał informacyjny RT był finansowany przez państwo rosyjskie, które "niedawno dokonało inwazji na sąsiedni, suwerenny kraj". Zwrócił też uwagę na nowe przepisy w Rosji, skutecznie penalizujące wszelkie relacje dziennikarskie odbiegające od państwowej narracji, według której inwazja jest jedynie "specjalną operacją wojskową".

Decyzja Ofcom jest w dużej mierze symboliczna, bo RT już od kilku dni nie można oglądać w Wielkiej Brytanii ze względu na sankcje Unii Europejskiej. RT odbierana była w Wielkiej Brytanii poprzez satelity należące do krajów UE.

Na początku marca Rada UE wprowadziła w trybie pilnym zawiesiła działalność nadawczą stacji Sputnik i RT w Unii Europejskiej lub skierowaną do odbiorców w Unii Europejskiej. W zeszłym tygodniu RT wniosła do Sądu UE wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji i rozporządzenia.

W Rosji za "fake newsy" o wojsku do 15 lat więzienia

4 marca wyższa izba rosyjskiego parlamentu, Rada Federacji, zatwierdziła przyjęty już wcześniej przez Dumę projekt ustawy, na mocy której rozpowszechnianie "fałszywych" informacji o siłach zbrojnych jest przestępstwem zagrożonym karą do trzech lat więzienia, ale w przypadku gdy rozpowszechnianie tych informacji będzie miało "poważne konsekwencje" - kara może wynieść do 15 lat. Zapowiedziano, że przepisy wejdą w życie po podpisaniu ich przez prezydenta Władimira Putina.

Rosyjskie media otrzymały nakaz publikowania informacji wyłącznie ze źródeł rządowych i muszą opisywać sytuację na Ukrainie jako "specjalną operację wojskową", natomiast słowa "wojna" i "inwazja" są zakazane przez regulatora mediów Roskomnadzor.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rosja-swinka-peppa-znak-towarowy-kradziez ##

W konsekwencji nadawanie programów ze swoich studiów w Rosji i relacji od tamtejszych korespondentów zawiesiły m.in. Bloomberg, CNN, RAI, ARD i ZDF. TVN wycofał z Rosji swojego korespondenta Andrzeja Zauchę, zapowiadając, że będzie on nadal relacjonował wojnę w Ukrainie, ale spoza terytorium rosyjskiego.

Natomiast BBC relacje swoich korespondentów w Rosji przywróciło na antenę po kilku dniach przerwy.

Rosja bez Instagrama, Facebooka i Twittera

Od początku inwazji militarnej na Ukrainę działalność w Rosji ograniczyło wiele firm z różnych sektorów, także mediów, telekomunikacji i nowych technologii. Platforma streamingowi Netflix wstrzymała realizację wszystkich rosyjskich projektów oraz zrezygnowała z nabywania praw do rosyjskich produkcji, a w zeszły weekend w ogóle zawiesiła dostępność swojej platformy w Rosji.

Koncern Meta na swoich platformach Facebook, Instagram, Messenger i WhatsApp zablokował w Ukrainie szereg profili, m.in. rosyjskich mediów państwowych. Natomiast Alphabet tymczasowo wyłączył w Ukrainie niektóre narzędzia Google Maps, które dostarczają na żywo informacji o warunkach drogowych i lokalizacji różnych miejsc.

Twitter zaczął oznaczać treści pochodzące ze stron powiązanych z Kremlem. Natomiast treści z Rosji usunęły serwis z ogłoszeniami pracy Jooble i platforma Only Fans, znana głównie z treści erotycznych. 4 marca wieczorem Facebook i Twitter zaczęły być całkowicie blokowane w Rosji, a w poniedziałek - Instagram.

Apple wstrzymał w Rosji sprzedaż swoich produktów oraz działanie systemu płatniczego Apple Pay, natomiast w App Store zablokowano poza Rosją aplikacje rosyjskich mediów propagandowych Russia Today i Sputnik. Sprzedaż w Rosji zawiesiło też kilku innych globalnych producentów sprzętu i oprogramowania: Dell, AMD, Lenovo, Intel, Ericsson i Nokia.

Także amerykański koncern Microsoft zawiesił sprzedaż swoich wszystkich nowych produktów i usług w Rosji. Będzie też dalej wspierał Ukrainę w obronie przed atakami cybernetycznymi.

Koncerny Disney, Warner Bros., Paramount Pictures i Sony Pictures zapowiedziały, że w najbliższym czasie ich nowe filmy nie trafią do dystrybucji kinowej w Rosji.

Dołącz do dyskusji: Russia Today straciła koncesję w Wielkiej Brytanii

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Jakby jeszcze zablokowano social media na całym świecie świąt by wrócił do normalnosci
odpowiedź
User
Super
Brawo!
odpowiedź
User
Aron
Kiedy w Polsce!? Pamętamy jak TVN relacjonował wojnę hybrydową na granicy białoruskiej..
odpowiedź