SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Rzeczpospolita”, Kittel i Marszałek wygrali w sądzie z Szeremietiewem. Kittel: redakcja nas nie wspierała

Anna Marszałek Bertold Kittel, pisząc w 2001 roku na łamach „Rzeczpospolitej” (Gremi Media) tekst o Romualdzie Szeremietiewie, dochowali rzetelności i realizowali misję mediów. Tak orzekł w prawomocnym wyroku Sąd Apelacyjny w Warszawie. - Redakcja „Rzeczpospolitej” nie wspierała nas w procesie - skomentował Kittel.

Od lewej: Romuald Szeremietiew i Bertold Kittel Article

Proces dotyczy tekstu Anny Marszałek i Bertolda Kittela „Kasjer z Ministerstwa Obrony” zamieszczonego w „Rzeczpospolitej” w 2001 roku. Autorzy napisali, że asystent Romualda Szeremietiewa (wówczas posła Akcji Wyborczej Solidarność i wiceministra obrony) miał w imieniu szefa żądać łapówek od firm zbrojeniowych. Sam Szeremietiew z kolei miał wydawać więcej, niż zarabiał. Szef rządu Jerzy Buzek po publikacji „Rzeczpospolitej” zdymisjonował Romualda Szeremietiewa, a ten dopiero w 2012 roku skierował pozew sądowy dotyczący publikacji.

Sąd Okręgowy oddalił powództwo, natomiast sąd drugiej instancji uwzględnił częściowo jego apelację i w 2016 r. nakazał pozwanym (autorom tekstu i wydawcy „Rzeczpospolitej”) przeprosiny. Miały one dotyczyć stwierdzenia, że Szeremietiew nie potrafił wytłumaczyć się ze swego majątku. Pozwani złożyli skargę kasacyjną, a Sąd Najwyższy uchylił tamten wyrok.

W konsekwencji sprawa ponownie trafiła do drugiej instancji. W środę Sąd Apelacyjny uznał, że pozwani dziennikarze przygotowując i publikując tekst dochowali rzetelności, a także realizowali misję prasy. Nie dążyli do sensacji i mieli prawo napisać, że ówczesny wiceminister obrony nie potrafił wyjaśnić pochodzenia swego majątku

W ustnym uzasadnieniu sędzia Katarzyna Jakubowska-Pogorzelska podała, że sam Szeremietiew stworzył pretekst do oceny jego zachowania, zapowiadając  pełną współpracę z redakcją i twierdząc, że jest w stanie udokumentować swój majątek. Zamiast to jednak zrobić, zerwał kontakty z autorami tekstu. Sąd dodał też, że wątpliwości dziennikarzy mogły wzbudzić „pokrętne i niejasne” wyjaśnienia powoda, choćby o prywatnej pożyczce. Zasądzono też od Szeremitiewa na rzecz wszystkich pozwanych kwoty po 1410 zł tytułem zwrotu kosztów postępowań.

- W sprawie z R. Szeremietiewem dziennikarzy reprezentowała adwokat Barbara Kondracka, niezwykle zaangażowana i zasłużona w działalności na rzecz wolnych mediów. Trzeba dodać, że redakcja „Rz” nie wspierała nas w procesie – napisał na Twitterze Bertold Kittel.

Wyrok jest prawomocny, przy czym Romual Szeremietiew może skierować skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego. Nie poinformował na razie, czy się na to zdecyduje.

Anna Marszałek była dziennikarką śledczą „Rzeczpospolitej” do 2011, kiedy to pożegnała się z dziennikarstwem i zaczęła pracę w Najwyższej Izbie Kontroli. Jej częstym partnerem w pisaniu śledczych tekstów był Bertold Kittel, który w „Rzeczpospolitej” pracował do 2007 roku. Przeszedł wtedy do TVN24, przygotowuje reportaże do „Superwizjera”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita”, Kittel i Marszałek wygrali w sądzie z Szeremietiewem. Kittel: redakcja nas nie wspierała

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sens
"Dopiero w 2012 roku skierował sprawę" - a nie dodajecie tego, że tzw. czynności sprawdzające trwały latami (akurat tak się złożyło, oczywiście) i Szeremietiew po prostu nie mógł wcześniej skierować sprawy... Dziennikarze... Tyle że to nie jest jedyna taka sprawa tych pozwanych...
8 6
odpowiedź
User
Aeks
Całe to ich „dziennikarstwo śledcze” to jazda na podrzuconych materiałach przez służby; w „Polityce” Vega pokazał jak się to robiło
8 6
odpowiedź
User
AS
Całe to ich „dziennikarstwo śledcze” to jazda na podrzuconych materiałach przez służby; w „Polityce” Vega pokazał jak się to robiło
to zrób to lepiej, czekamy
7 5
odpowiedź
User
gość
A to ciekawe, niemalże "przed chwilą" sąd oczyścił Szeremietiewa z zarzutów stawianych przez tych "dziennikarzy". A teraz inny sąd twierdzi, że Oni dochowali staranności itd.
Cokolwiek to dziwne!
8 4
odpowiedź
User
odp. dla @Aleks
pomyliło ci się z "Wprost" i z niejakim Nisztorem, który posłużył za słupa. Kittel i Marszałek to nieosiągalna dla nich półka i PRAWDZIWE dziennikarstwo śledcze.
Całe to ich „dziennikarstwo śledcze” to jazda na podrzuconych materiałach przez służby; w „Polityce” Vega pokazał jak się to robiło

To, co wypisujesz to bardzo prostackie POMÓWIENIE.
5 2
odpowiedź