SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Firma Hajdarowicza sfinalizowała sprzedaż 40 proc. akcji wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”

Podpisana w połowie grudnia ub.r. umowa sprzedaży przez KCI 40 proc. akcji Gremi Media (to wydawca m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”) holenderskiej spółce Pluralis została zrealizowana. Kwota transakcji to 96,78 mln zł.

Grzegorz Hajdarowicz, członek rad nadzorczych Gremi Media i KCIArticle

KCI, kontrolowane przez dwie spółki Grzegorza Hajdarowicza, sprzedało po 140 zł za sztukę 691,3 tys. akcji Gremi Media stanowiących 40 proc. kapitału spółki i dających 37,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Transakcję podzielono na dwie transze. Pierwsza, obejmująca 346,6 tys. walorów została przeprowadzona w drugiej połowie grudnia, a druga (344,7 tys. akcji) w minioną środę, o czym KCI poinformowało w piątek w komunikacie giełdowym.

Cena 140 za akcję Gremi Media oznacza, że firma została wyceniona na 241,95 mln zł. Natomiast pakiet 246,6 tys. akcji został przejęty przez Pluralis za 96,78 mln zł.

Hajdarowicz: bez zmian we władzach Gremi Media i redakcji

- Cieszę się, że pozyskaliśmy silnego i wiarygodnego partnera, jakim jest Pluralis B.V. Współpraca merytoryczna i technologiczna podniesie atrakcyjność oferowanych przez nas treści, a nowe technologie pozwolą szybciej i łatwiej docierać do wartościowych informacji naszym klientom - podkreśla Grzegorz Hajdarowicz w komunikacie prasowym.

- Warto podkreślić, że wolą nowego akcjonariusza było zachowanie przeze mnie pakietu kontrolnego i utrzymanie obecnego kierownictwa, zarówno samej spółki, Gremi Media, jaki w redakcjach - zaznacza.

Zdaniem Hajdarowicza „to wyraz zaufania dla naszej dotychczasowej prac i uzyskanych rezultatów”.- Zapraszam wszystkich zainteresowanych do bliższej współpracy. A czytelnikom obiecuję rzetelne, wiarygodne i jakościowe dziennikarstwo, wolne od jakichkolwiek nacisków - zapewnia biznesmen.

Nowy inwestor Gremi Media powiązany z funduszem Sorosa i belgijskim wydawcą

Niewiążące porozumienie dotyczące sprzedaży pakietu akcji Gremi Media zostało zawarte przez KCI i Pluralis pod koniec listopada. "Objęcie udziałów przez Pluralis B.V. zapewni, wraz z pełniejszą dywersyfikacją własności w Gremi Media, kompetencje i wiedzę ekspercką gwarantowaną przez głównych międzynarodowych inwestorów medialnych, umożliwiając jednocześnie obecnemu kierownictwu zachowanie kontroli operacyjnej" - stwierdzono w komunikacie zamieszczonym na portalu „Rzeczpospolitej”.

- Sytuacja na polskim rynku mediów staje się coraz trudniejsza. Piętno polityki ciąży na nim coraz bardziej i wywiera nań negatywny wpływ. Rzeczpospolita i Parkiet pozostają poza głównymi liniami podziału polskiego życia politycznego. Ale mają wyraźną busolę wartości - obronę wolnego rynku, ochronę prywatnej własności, poszanowanie praw człowieka i obywatela w rozumieniu zachodnio-europejskim, wspieranie polskiego członkostwa w Unii Europejskiej i NATO. Nie wszystkim się to podoba. Próbowałem znaleźć silnych ekonomicznie partnerów w Polsce, gotowych współfinansować tytuły należące do Gremi. Skutek był mniej niż zadowalający. Co więcej, spotkałem się z próbą wrogiego przejęcia praw do tytułów, pod absurdalnymi pretekstem. Na szczęście, próba się nie udała - stwierdził Grzegorz wtedy Hajdarowicz.

- Świat medialny nie stoi w miejscu. Rynek szybko się zmienia. Potrzebna jest wiedza na temat nowych rozwiązań i technologii, wsparcie kapitałowe. Warto być częścią większej, silniejszej grupy. I właśnie to się stało. Spółka KCI S.A. nawiązała współpracę z nowym inwestorem funduszem Pluralis B.V. z Amsterdamu - podkreślił.

Spółka Pluralis należy do funduszu Media Development Investment Fund (MDIF), belgijskiej firmy medialnej Mediahuis i King Baudouin Foundation.

"Pluralis jest wspierany przez konsorcjum prestiżowych europejskich firm medialnych, fundacji i wpływowych inwestorów zaangażowanych w pluralistyczne media informacyjne. Pluralis łączy swój kapitał inwestycyjny ze światowej klasy wiedzą medialną swoich udziałowców. Jako inwestor w najwyższej jakości spółki medialne, niezależnie od orientacji redakcyjnej, Pluralis nie angażuje się w podejmowanie decyzji redakcyjnych firmy" - zapewniono w komunikacie.

- Cieszymy się, że możemy zainwestować w Gremi Media, wydawcę jednych z najbardziej cenionych marek informacyjnych w Polsce. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z obecnymi właścicielami i kierownictwem, aby kontynuować budowanie silnego biznesu wokół dziennikarstwa najwyższego kalibru - mówił Luc Tayart de Borms, dyrektor zarządzający KBF, akcjonariusz Pluralis. - Pluralis będzie czerpać z wiedzy i doświadczenia swoich akcjonariuszy, aby wspierać zarządzanie Gremi Media SA poprzez aktywne uczestnictwo w zarządzie oraz przekazywanie najnowocześniejszej wiedzy branżowej w celu ułatwienia rozwoju firmy i tworzenia wartości - dodał.

Media Development Investment Fund jest wspierany finansowo przez miliardera George’a Sorosa. W połowie 2016 roku jest spółka MDIF Media Holdings zainwestowała w Agorę - kupiła 5,35 mln akcji stanowiących 11,22 proc. kapitału zakładowego spółki i dających 8,26 proc. głosów na jej walnym zgromadzeniu. Walory został sprzedane m.in. przez fundusze emerytalne PTE PZU, Nationale Nederlanden PTE i Aegon PTE.

Z kolei SFS Ventures, czeska spółka zależna MDIF na początku 2019 roku wspólnie z Agorą kupiła 100 proc. udziałów Eurozetu, nadawcy m.in. Radia ZET. Agora za 40 proc. udziałów zapłaciła 130,7 mln zł, a jesienią 2019 roku na mocy umowy ze wspólnikiem zapowiedziała przejęcie pozostałych 60 proc. Zgody na tę transakcję nie wyraził prezes UOKIK, Agora zaskarżyła jego decyzję do sądu.

Kupno akcji Gremi Media będzie drugą inwestycją Pluralis w Europie Środkowej - po przejęciu na początku ub.r. 34 proc. udziałów słowackiego wydawcy Petit Press. Inwestorzy i partnerzy Pluralis mają udziały w spółkach z różnych sektorów, takich jak niemiecki GLS Bank, francuski holding cyfrowy Maxime Kurkdjian czy biuro rodzinne Tradicor, a także w Soros Economic Development Fund i VP Capital.

Z kolei Mediahuis działa od 2014 roku, wydaje m.in. irlandzkie dzienniki „Irish Independent”, „The Herald” i „Belfast Telegraph”, luksemburski „Luxemburger Wort”, a także holenderskie tytuły „NRC Handelsblad”, nrc.next, „Dagblad van heta”, „Noorden”, „Leeuwarder Courant”, „Friesch Dagblad”.

Gremi Media nie dla Wirtualnej Polski, Orlenu ani PZU

Pod koniec marca br. KCI poinformowało, że zaczyna przegląd opcji strategicznych dotyczący posiadanego pakietu akcji Gremi Media. Zaczęło współpracę z firmą doradczą Deloitte Advisory, która będzie odpowiadać za „przeprowadzenie potencjalnej transakcji w drodze otwartego procesu pozyskania od zainteresowanych inwestorów ofert nabycia akcji”.

W maju KCI w ramach skorygowanej strategii na lata 2019-2030 zapowiedziało inwestycje w projekty nieruchomościowe i kompleks Alvernia Planet, natomiast o Gremi Media wspomniało tylko zdawkowo, wśród projektów, w których chce być mniejszościowym inwestorem.

Według naszych ustaleń na początku listopada z rozmów o kupnie od KCI kontrolnego pakietu akcji Gremi Media wycofała się Wirtualna Polska, uznając proponowaną cenę za zbyt wysoką. Przejęciem miały być zainteresowane państwowe giganty Orlen i PZU, przy czym oficjalnie oba temu zaprzeczają. KCI za posiadany pakiet ma oczekiwać ok. 300 mln zł.

W pierwszej połowie listopada KCI wygrało proces sądowy z trójką drobnych inwestorów, którzy chcieli zablokować przejście spółki z głównego na boczny rynek warszawskiej giełdy. Do realizacji tego planu KCI potrzebuje jeszcze minimum 90 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Gremi Media od czterech lat na giełdzie

Holding Grzegorza Hajdarowicza wydawcę „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” przejął w 2011 roku. Najpierw kupił 51 proc. udziałów spółki, wówczas funkcjonującej pod nazwą Presspublika, o brytyjskiego funduszu Mecom za 80 mln zł, a kilka miesięcy później - pozostałe 49 proc. udziałów od państwowego Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita” za 55 mln zł.

W sierpniu 2017 roku grupa KCI sprzedała kilku inwestorom, m.in. spółce głównego akcjonariusza Ruchu, 249,4 tys. akcji Gremi Media, stanowiących 14,6 proc. kapitału zakładowego i dających 11 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. Cena za jedną akcję wyniosła 147 zł, a wycena całej firmy - ponad 251 mln zł.

Kolejne, mniejsze pakiety akcji Gremi Media firma Hajdarowicza sprzedawała w ramach strategii przyjętej w połowie 2019 roku. Zapowiedziała w niej, że zmniejszy swój udział w kapitale Gremi Media do 40-60 proc. oraz będzie inwestować w park edukacji i rozrywki Alvernia Planet.

W listopadzie 2017 roku Gremi Media zadebiutowała na bocznym rynku warszawskiej giełdy. Firma oprócz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wydaje miesięcznik „Uważam Rze Historia”, a także serwisy internetowe, m.in. Rp.pl, Parkiet.com i Sportdziennik.com. Według danych PBC we wrześniu br. średnie rozpowszechnianie płatne razem „Rzeczpospolitej” zmalało rok do roku o 10,3 proc. do 36 549 egz., a „Parkietu” - wzrosła o 5 proc. do 4 048 egz.

Ponadto Gremi Media ma większościowe pakiety w spółkach e-Kiosk i KancelarieRP oraz 47 proc. udziałów spółki MMC Conferences organizującej konferencje biznesowe. Wiosną 2020 r. dokupiła 28,1 proc. akcji e-Kiosku za 2,4 mln zł.

W trzecim kwartale ub.r. grupa Gremi Media osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 5,1 proc. do 24,35 mln zł oraz zysku netto z 3,03 do 3,12 mln zł.

Z kolei grupa kapitałowa KCI osiągnęła w trzecim kwartale ub.r. wzrost przychodów sprzedażowych o 4,9 proc. do 24,33 mln zł, a jej zysk netto zwiększył się z 3,53 do 4,19 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Firma Hajdarowicza sfinalizowała sprzedaż 40 proc. akcji wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ano
Wszystko wyprzedadzą.... niedługo nawet WC własnych nie będziemy mieć
odpowiedź
User
guru
Super wiadomość :) Bałem się że do akcji wejdzie Obajtek i zniszczy "Rz"
odpowiedź
User
Bazyl
No i dobrze. Mam roczną prenumeratę a gdyby Obajtek przejął Rzepę to byłaby "nieczytalna".
odpowiedź