SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sąd: korzystanie z adblockerów legalne, Axel Springer na specjalnych warunkach w AdBlock Plus

Sąd apelacyjny w Kolonii wydał wyrok w sprawie Axel Springer kontra Eyeo, producent AdBlocka Plus. Według orzeczenia tworzenie adblockerów i korzystanie z nich jest legalne, a na terenie Niemiec Axel Springer będzie miał darmowy dostęp do „białej listy” AdBlocka Plus.

Obecne rozstrzygnięcie sądu jest wynikiem apelacji, którą wniósł Axel Springer po wyroku z września ub.r. Wówczas sędziowie oddalili oskarżenie wydawcy o to, że AdBlock Plus jest aplikacją nielegalną i korzystanie z niej powinno być zabronione.

Sąd apelacyjny w Kolonii potwierdził, że zarówno tworzenie adblockerów, jak i korzystanie z nich jest w pełni legalne i nie narusza konstytucyjnych praw wydawców do publikowania reklam w sieci.

Z drugiej strony sędziowie stanęli na stanowisku, że stosowanie w AdBlocku Plus tzw. „białej listy” zawierającej wydawców, których reklamy nie są blokowane nie jest zgodne z prawem wówczas, gdy Eyeo pobiera opłaty od wydawcy w zamian za wpisanie na listę.

Zgodnie z tym argumentem sąd orzekł, że na terenie Niemiec Axel Springer nie będzie płacił za dostęp do „białej listy” w AdBlocku Plus. Na swoim blogu firma Eyeo zapowiedziała, że dostosuje się do tego wyroku i jeśli Axel Springer zwróci się do niej o umieszczenie na „białej liście” zostanie na nią wpisany.

Według danych PageFair prawie 25 proc. internautów w Niemczech blokuje reklamy w sieci. Dlatego aby walczyć z tym zjawiskiem już wcześniej wydawcy dzienników „Die Zeit” i „Handelsblatt” wytoczyli proces Eyeo, jednak sąd wydał wyrok korzystny dla producenta AdBlocka Plus.

W Polsce według badań MEC Wavemaker odsetek internautów korzystających z adblockerów wynosi 36 proc. W wywiadzie dla serwisu Wirtualnemedia.pl Ben Williams z Eyeo tłumaczył, że przyczyną blokowania reklam jest przede wszystkim ich zbyt duża liczba i intruzywny charakter.

Dołącz do dyskusji: Sąd: korzystanie z adblockerów legalne, Axel Springer na specjalnych warunkach w AdBlock Plus

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
xyz
Ciekawych czasów dożyliśmy...
Zdaniem niektórych obrona obywatela przez reklamami ma być nielegalna i zabroniona.
To co, branża reklamowa będzie wsadzać ludzi do więzień za to że nie chcąc oglądać reklam?
odpowiedź
User
Greg
Jeśli ta firma Axel Springer zacznie tworzyć agresywne reklamy (np. banery pływające środkiem ekranu) a AdBlock będzie je przepuszczać, to użytkownicy ABP wyłączą nawet "białą listę" i tym samym zamknie się okienko dla wydawców, tworzących mniej inwazyjne reklamy. Przez działania jednego przedsiębiorstwa mogą ucierpieć mniejsze serwisy, utrzymujące się właśnie z takich reklam.
odpowiedź
User
Johann
Mądry wyrok. Ludzie mają prawo bronić się przed nachalnym zalewem brzydoty i tępoty.
odpowiedź