SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rynek samochodowy: tracą wszystkie marki, segment premium mniej dotknięty pandemią. Liderami Mercedes i Toyota

W czerwcu Polacy zarejestrowali 6 387 nowych samochodów segmentu premium, o 58,02 proc. więcej niż miesiąc wcześniej oraz o 11,21 proc. więcej w stosunku do czerwca roku ubiegłego - wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. W tym samym miesiącu dokonano 29,2 tys. nowych rejestracji (-25,3 proc.) aut marek popularnych. W pierwszym półroczu br. wszystkich marek premium zarejestrowano 33,3 tys. szt.( -13,6 proc. rdr.;-5 219 szt.) Marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom 4,4 razy wyższy, czyli 146,5 tys. nowych rejestracji (-38,9 proc.). W segmencie premium liderem jest Mercedes, a wśród marek popularnych Toyota.

fot. materiały prasoweArticle

Po spadach w kwietniu i maju rynek aut klasy premium odbudowuje wyniki sprzedaży. W czerwcu br. urzędy komunikacji zarejestrowały 6 387 aut luksusowych. Wszystkich nowych samochodów  zarejestrowano 35 797 szt. czyli mniej o 9253 szt. (-20,5 proc.) niż rok wcześniej i więcej o 14 648 szt. (+69,3 proc.) niż w maju br.

- Rosnąca w ostatnich dwóch miesiącach liczba rejestracji to przede wszystkim odbicie po okresie lockdownu. Samochody te mogły być zamówione nawet pod koniec 2019 roku, a odbiór miał nastąpić wiosną. Jednak z związku z pandemią i wynikającymi z niej obawami o bezpieczeństwo fizyczne oraz finansowe klienci wstrzymywali się z odbiorem zamówionych pojazdów. Boleśnie odczuli to dilerzy, którzy w tym okresie musieli kredytować dostarczone, ale nieodebrane samochody. Bez rejestracji nie ma faktury, a bez faktury bank nie uruchamia finansowania pojazdu. Ponadto wiosną w wielu fabrykach wstrzymano produkcję, więc nawet jeśli ktoś zamówił samochód, który miał być wyprodukowany i dostarczony np. w kwietniu, to fizycznie nie było komu tego samochodu wyprodukować i dostarczyć. Stąd odbicie w maju i czerwcu - komentuje dla Wirtualnemedia.pl dziennikarz motoryzacyjny Marek Wieruszewski.

W pierwszej połowie 2020 roku krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 32 754 samochody z wyższej półki, o 13,17 proc. (4 969 egz.) mniej w stosunku do analogicznego okresu roku 2019.

Liderem rynku aut premium po pierwszym półroczu br. jest Mercedes z liczbą 8 138 zarejestrowanych samochodów (-11,05 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego). Kolejne miejsca zajmują  BMW (7 782 zarejestrowanych sztuk, -20,21 proc. rdr.), Audi (6 435 samochodów), o 0,80 proc. mniej rdr.), Volvo (5 533 zarejestrowanych sztuk, o 6,84 proc. mniej rdr).

Największy procentowy spadek rejestracji miał Jaguar (-47,35 proc.), a w przeliczeniu na liczbą sztuk BMW (-1 971 egz.). Najlepszą dynamiką wzrostu w zestawieniu może natomiast pochwalić się Tesla. Polacy kupili i zrejestrowali od początku roku 88 sztuk tego amerykańskiego elektryka, co oznacza wzrost na poziomie 158,82 proc. rdr.

- Na razie cały rynek jest pod kreską (35 procent styczeń-czerwiec), chociaż nie tak bardzo, jak obawiano się jeszcze w kwietniu. Segment premium radzi sobie znacznie lepiej, bo w pierwszym półroczu traci “zaledwie" 13 procent. Myślę, że ludzie majętni są mniej podatni na finansowe skutki pandemii, więc wielu z nich nie będzie rezygnowało z planowanego zakupu auta premium (lub skorzystają z pojawiających się okazji). O ile jesienny wzrost zachorowań na koronawirusa nie pokrzyżuje nam wszystkim planów, to spodziewam się zamknięcia roku w segmencie premium na niewielkim, ale jednak minusie - ocenia Marek Wieruszewski.

Rynek aut powoli odrabia straty

Od początku 2020 roku zarejestrowano 179 821 nowe samochody osobowe, o 98 511szt. (- 35,4 proc.) mniej niż w analogicznym okresie w 2019 r.

W pierwszym półroczu zarejestrowano 146,5 tys. nowych aut marek popularnych, co stanowi spadek o 38,9 proc. rdr.

Pozycję lidera jeśli chodzi o marki rejestrowanych nowych aut, w pierwszym półroczu br.  utrzymuje Toyota (10 470 szt. ; -17,5 proc.). Druga ze stratą jest Skodą (6 986 szt. - 31,3  proc.), trzecia KIA z wynikiem 5 136 szt. -19,5 proc..

Czwarta pozycja należy do marki Hyundai (4 495 szt. -24,2 proc.). Na piątej pozycji Dacia (3 869szt. -53,4 proc.) z najgłębszym spadkiem wśród wymienionych. Drugą piątkę otworzył Volkswagen (3 236 szt. -39,3 proc.).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku roku jest Toyota Yaris (3 644 szt.; -3,4 proc.) , następna to Toyota Corolla (2 348 szt. -5,1 proc.). Trzecia pozycja należy do Dacii Duster (2 226; - 55,4 proc.). Czwarta Skoda Fabia (1 848 szt.-41,1 proc.), Piąty Fiat Tipo (1 660 szt. -37,8 proc.). Drugą piątkę otwiera kolejny model Toyoty RAV4 (1 600 szt. +50,9 proc.).


Dane pochodzą z analizy PZPM na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rynek samochodowy: tracą wszystkie marki, segment premium mniej dotknięty pandemią. Liderami Mercedes i Toyota

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Sandzi
Czyli jak zawsze traci klasa średnia i najbiedniejsi A bogaci najgłośniej płaczą A najmniej tracą
odpowiedź
User
antek
Czyli jak zawsze traci klasa średnia i najbiedniejsi A bogaci najgłośniej płaczą A najmniej tracą


Zgadza się. Czytając media, wydaje się że pandemia najbardziej zniszczyła biedaków z gastro i branży eventowej. Kto zna kilku takowych np. z Warszawy to wie, że każdy z nich ma autko za 600k, a większość roku spędza na kajcie w Brazylii (przykład autentyczny, kto kręci się w tym światku, to wie o kim mowa).
odpowiedź
User
Ludwik
Toyota to swój sukces zawdzięcza hybrydom, wielu narzekało na nowe napędy, ale po dwudziestu latach produkcji widać jakie auta sprzedają się najczęściej, większość to hybrydy
odpowiedź