SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nielsen: użytkownicy przytłoczeni ofertą serwisów streamingowych

Mieszkańcy USA w lutym br. łącznie spędzali tygodniowo aż 169,4 mld minut na oglądaniu treści z serwisów streamingowych. Z raportu „State of Play” Nielsena wynika, że to wzrost 18 proc. w porównaniu z lutym ub.r., kiedy popularnym platformom poświęcali 143,2 mld minut.

Article

Raport ujawnia też inne zaskakujące wnioski. Użytkownicy serwisów streamingowych w Stanach Zjednoczonych nie będą z nich rezygnować. 93 proc. Amerykanów zamierza zwiększyć liczbę wykupowanych usług lub zachować dotychczasowe w ciągu najbliższego roku. Nielsen informuje też, że w ciągu 3 lat nastąpił 18 proc. wzrost wszystkich treści wideo na żądanie (VOD). Prawie połowa odbiorców platform streamingowych (46 proc.) czuje się jednak przytłoczona rosnącą liczbą serwisów i usług, co utrudnia im znalezienie pożądanych treści.

SVoD to nie wszystko

Choć trudno wyszukać nowy ulubiony serial czy program dokumentalny, to Amerykanie 53 proc. czasu poświęconego na serwisy streamingowe poświęcają usługom SVoD (to np. Netflix, HBO Max, Disney+, Amazon Prime Video). Spośród 4 godzin 49 minut, który przeciętny mieszkaniec USA spędza przed telewizorem, 1 godzina 22 minuty to linearna telewizja, czyli na przykład treści informacyjne, popularne show na żywo. O tym, że w Polsce tradycyjna telewizja również schodzi na boczny tor mówił podczas ostatniej konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej członek zarządu i dyrektor programowy TVN Edward Miszczak.

Badanie Nielsena opisuje również jak zmieniła się popularność poszczególnych rodzajów serwisów streamingowych. Na znaczeniu zyskały serwisy AVoD, czyli oferujące treści na żądanie z reklamami (w USA to Peacock, Hulu, a w Polsce TVP GO, TVP VOD, Polsat GO), MVPD (usługi streamingowe z treściami VoD i linearnymi od operatorów, takich jak Comcast, AT&T, Dish TV w USA i Canal+ online, Polsat Box Go, Player w Polsce) i vMVPD (to YouTube, który oferuje treści od wielu amatorskich użytkowników, ale także profesjonalnych kanałów telewizyjnych). Z tego typu usług korzysta 35 proc. mieszkańców USA. Odsetek gospodarstw domowych z usługą YouTube TV wzrósł o ponad 160 proc. w 2020 roku.

18 proc. Amerykanów płaci za 4 serwisy streamingowe

Raport State of Play firmy Nielsen pokazuje, że konsumenci mają obecnie do dyspozycji ponad 817 tys. unikalnych tytułów programowych (stan z lutego 2022 roku) w porównaniu z ponad 646 tys.  w grudniu 2019 roku. Wzrost treści wiąże się również ze wzrostem konsumpcji, ponieważ 18 proc. Amerykanów płaci obecnie za cztery usługi streamingowe w porównaniu z 7 proc., które robiły to w 2019 roku. W lutym tego roku treści z platform streamingowych stanowiły prawie 29 proc. całkowitego czasu konsumentów z telewizją, wyprzedzając programy telewizyjne (26,4 proc.) czwarty miesiąc z rzędu. W sumie Amerykanie obejrzeli w zeszłym roku łącznie prawie 15 milionów lat treści streamingowych.

Warto zauważyć, że trendy zza oceanu stopniowo docierają do Europy, w tym Polski. Netflix już zbudował silną pozycję nad Wisłą. HBO Max dopiero niedawno wystartował, a wiele serwisów jest wciąż zapowiadanych. Disney+ zadebiutuje 14 czerwca br., a SkyShowtime jesienią. Obecne na naszym rynku m.in. Amazon Prime Video, Canal+ online, Polsat Box Go i Viaplay próbują pozyskać pozycję przy pomocy różnych promocji. W USA serwisy streamingowe trafiają na podatny grunt, bo ceny linearnych pakietów telewizyjnych są bardzo drogie, a w wielu kanałach tematycznych królują powtórki starych produkcji.

„Weszliśmy w fazę okresu dojrzewania streamingu”

Na pytanie czy agregracja serwisów streamingowych może ułatwić konsumentom znalezienie treści, których szukają, 64 proc. respondentów wskazało, że chcieliby, aby istniała pakietowa platforma, która pozwoliłaby im wybrać tylko te treści z różnych serwisów, które chcą oglądać.

- Inauguracyjne badanie State of Play naprawdę podkreśla fakt, że weszliśmy w kolejną fazę ery streamingu, biorąc pod uwagę trendy, które szczegółowo opisywaliśmy w ciągu ostatnich kilku lat - zauważył Brian Fuhrer, SVP, Product Strategy, Nielsen.

Zobacz także: Disney+ pokona w Polsce Netfliksa? „Może mieć mały problem"

- Przeszliśmy od niemowlęctwa do okresu dojrzewania i wszystkich złożoności, których można się spodziewać w tym momencie. Nie chodzi tylko o to, że streaming rośnie z roku na rok. Teraz konsumenci chcą uproszczenia dostępu, a eksplozja usług odnowiła dyskusje na temat sprzedaży wiązanej i agregacji. Ostatecznie wyzwania te sygnalizują szansę, ponieważ branża wykorzystuje streaming do długoterminowego rozwoju biznesu - dodał. Raport State of Play wykorzystuje dane pomiarowe i strumieniowe Nielsen TV, spostrzeżenia Gracenote, firmy Nielsen, oraz wyniki niestandardowej ankiety online wśród amerykańskich użytkowników serwisów streamingowych.

Dołącz do dyskusji: Nielsen: użytkownicy przytłoczeni ofertą serwisów streamingowych

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Tak szczerze to lepiej wyrzucić tv za okno, szkoda zycia marnować na przereklamowane pierdoly
odpowiedź
User
Tomek
Nie mam zwyklej tv, mam netflixa disneya i hbo max. Powod? Nie bede ogladac reklam co 15 minut.
odpowiedź
User
Kamilx
Tak szczerze to lepiej wyrzucić tv za okno, szkoda zycia marnować na przereklamowane pierdoly
i tak sam marnujesz siedzac w internecie ;)))
odpowiedź