Od lipca serwisy VoD obowiązuje nowy podatek. Platformy nie planują podwyżek cen

Od 1 lipca 2020 roku obowiązują nowe przepisy, zgodnie z którymi działające w Polsce serwisy VoD muszą zapłacić podatek w wysokości 1,5 proc. na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Czy nowa danina spowoduje wzrost cen abonamentów? Platformy streamingowe albo nie chcą komentować sprawy, albo zapewniają że podwyżek nie będzie.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Od lipca serwisy VoD obowiązuje nowy podatek. Platformy nie planują podwyżek cen

Danina na kulturę

Opłata została wprowadzona w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Zgodnie z przepisami właściciele platform streamingowych mają płacić na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 1,5 proc. przychodów z opłat od użytkowników lub z reklam, w zależności od tego które są wyższe.

Z daniny są zwolnieni mikroprzedsiębiorcy i wydawcy serwisów, których liczba użytkowników w ub.r. była mniejsza niż 1 proc. osób korzystających w Polsce z  internetu szerokopasmowego.

Według danych UKE z takiego internetu korzystało w ub.r. 7,77 mln osób, więc progiem dla opłaty od VoD jest 77,7 tys. użytkowników serwisu. W ocenie skutków regulacji stwierdzono, że opłata od serwisów VoD ma przynieść PISF-owi ok. 15 mln zł w br., a w kolejnych latach minimum 20 mln zł.

Przytoczono też szacunki Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego o obrotach platform VoD w Polsce w ub.r. Według tych danych Netflix zanotował w 429,31 mln zł przychodów (tym samym na PISF musiałaby wpłacić 6,44 mln zł), Ipla (należąca do Cyfrowego Polsatu) - 268,88 mln zł (1,5 proc. z tej kwoty to 4,03 mln zł), Player.pl (Grupa TVN Discovery) - 102,03 mln zł (1,5 proc. z tej kwoty to 1,53 mln zł), Amazon oferujący m.in. usługę Prime Video - 44,39 mln zł (665,9 tys. zł), CDA - 38,73 mln zł (580,9 tys. zł), a Apple - 290,4 tys. zł (4,4 tys. zł). Przychody pozostałych podmiotów oszacowano na 230,39 mln zł (1,5 proc. z tego to 3,45 mln zł), przy czym niektóre z nich zostaną zwolnione z opłaty.

Nie będzie podwyżek?

Rodzi się pytanie o to czy obciążenie polskich serwisów VoD nową daniną nie zaowocuje podniesieniem ceny ich usług. W przeszłości bowiem wielokrotnie zdarzało się, że zarówno krajowe jak i zagraniczne podmioty przenosiły na swoich klientów koszty związane z kolejnymi podatkami.

Największe platformy VoD pytane o to przez Wirtualnemedia.pl reagują w dwojaki sposób. Część z nich jest wstrzemięźliwa i nie chce na razie zajmować stanowiska w sprawie ewentualnego podwyższenia abonamentu. Tak jest np. w wypadku Netfliksa, który stwierdza wprost że na razie nie będzie w żaden sposób komentował wpływu nowej opłaty na ewentualne podwyżki cen subskrypcji.

W drugiej grupie są serwisy zapewniające nas, że na razie użytkownicy nie muszą obawiać się wzrostu kosztów korzystania z ich usług. - Aktualnie nie ma planów zmian ceny HBO Go - zapewnia krótko Agnieszka Niburska, szefowa marketingu i public relations w HBO Polska.

Nieco szerzej wyjaśnia sprawę Wolfgang Laskowski, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju usług i rzecznik prasowy CDA. - W tym momencie nie planujemy podwyższenia abonamentu, choć przypominam, że przy jednym z największych katalogów filmów (ponad 8 tys. pozycji) mamy jedną z najniższych cen na rynku (19,90 zł) – zaznacza Wolfgang Laskowski. - Ale na finalną cenę dla użytkownika wpływa wiele elementów niezależnych od nas: kursy walut, które przekładają się na opłaty licencyjne, rosnące ceny utrzymania infrastruktury IT, recesja. Dlatego nie można tego wykluczyć w przyszłości, choć na razie nie ma takich planów – zastrzega rzecznik CDA.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]