„Sieci” i wPolityce na koniec rządów PiS urosły na reklamach. Dywidenda blisko rekordu

Fratria, wydawca m.in. „Sieci”, wPolityce i Telewizji wPolsce, w 2023 roku zwiększyła przychody prawie 11 proc. głównie dzięki wyższym wpływom reklamowym. Z zysku wypłaci udziałowcom 6,7 mln zł. Większa dywidenda od spółki była jedynie w 2021 roku.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
„Sieci” i wPolityce na koniec rządów PiS urosły na reklamach. Dywidenda blisko rekordu
Michał i Jacek Karnowscy, fot. PAP/Marcin Obara

Jak już informowaliśmy, w 2023 roku przychody Fratrii zwiększyły się rok do roku z 37,62 do 41,66 mln zł, czyli o 10,7 proc. To dane ze sprawozdania agencji marketingowej Apella, jednego z głównych udziałowców wydawcy.

Szczegóły o wynikach finansowych Fratrii w ub.r. przynosi opublikowany właśnie w KRS jej raport. Podstawą jej biznesu nadal była sprzedaż oferty reklamowej. Przychody w tym zakresie sięgnęły 33,93 mln zł, po wzroście rok do roku o 12,5 proc.

Za rządów Zjednoczonej prawicy w należących do Fratrii tygodniku „Sieci”, miesięczniku „Gazeta Bankowa”, portalu wPolityce i telewizji wPolsce mocno promowały się państwowe firmy i instytucje. Według danych Kantar Media, opracowanych przez prof. Tadeusza Kowalskiego, w 2021 roku 39,7 proc. cennikowych wpływów reklamowych „Sieci” pochodziło z sektora państwowego (nowszych danych nie ma, bo jesienią 2022 roku prof. Kowalski został wybrany do KRRiT).

Przychody ze sprzedaży wersji drukowanych „Sieci” i „Gazety Bankowej” zwiększyły się z 5,93 do 5,96 mln zł, a z wydań i subskrypcji cyfrowych - z 478,2 do 630,1 tys. zł. W czwartym kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Sieci” wynosiła 30 002 egz., po spadku rok do roku o 1,4 proc. (dane Polskich Badań Czytelnictwa).

Firma zarobiła też więcej w obszarze finansowym (wzrost wpływów z 66,8 do 384,2 tys. zł, głównie dzięki 263,5 tys. zł otrzymanej dywidendy), a jej pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 541,9 tys. do 1,03 mln zł.

grafika

Działalność operacyjna Fratrii kosztowała w ub.r. 33,37 mln zł, o 5,1 proc. więcej niż przed rokiem. Wydatki na usługi obce wzrosły z 14,54 do 15,26 mln zł, na wynagrodzenia - z 11,61 do 12,48 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,9 do 2,09 mln zł. Średnie zatrudnienie w firmie wynosiło 28,92 etatów, wobec 28,53 przed rokiem

Z kolei koszty podatków i opłat zwiększyły się z 1,36 do 1,57 mln zł, a wydatki rodzajowe określone jako pozostałe zmalały z 1,74 do 1,54 mln zł. Ponadto pozostałe koszty operacyjne zmniejszyły się z 882,3 do 502,8 tys. zł, a koszty finansowe (głównie na odsetki) podskoczyły z 279,9 do 398,7 tys. zł.

Ile dywidendy dla braci Karnowskich

Zysk operacyjny Fratrii poszedł w górę z 5,52 do 8,55 mln zł, a po uwzględnieniu wpływów i kosztów finansowych oraz podatku dochodowego (jego kwota zwiększyła się z 1,29 do 1,76 mln zł) spółka zarobiła na czysto 6,77 mln zł, wobec 4,01 mln zł rok wcześniej.

Z zeszłorocznego zysku 74,3 tys. zł przeznaczono na kapitał zapasowy, a 6,7 mln zł na dywidendę, którą podzielono na trzy transze: 4 mln zł do 20 lipca, a po 1,35 mln zł do końca września i grudnia.

50,26 proc. dywidendy otrzyma Spółdzielczy Instytut Naukowy G.Bierecki, a resztę Apella (28,01 proc.), redaktor naczelny „Sieci” Jacek Karnowski (16,25 proc.), członek zarządu Fratrii ds. wydawniczych Michał Karnowski (4,94 proc.) i prezes spółki Romuald Orzeł (0,54 proc.).

W ostatnich latach Fratria regularnie wypłacała kilkumilionowe dywidendy. W ub.r. prawie 4,01 mln zł zysku netto z poprzedniego roku trafiło do udziałowców. Rok wcześniej spółka zarobiła na czysto 4,59 mln zł, czego 4,57 mln zł poszło na dywidendę. Zysk netto w 2020 roku sięgnął 7,14 mln zł i prawie w całości wypłacono go udziałowcom, w 2019 roku - 3,18 mln zł (3,17 mln zł przeznaczono na dywidendę), a rok wcześniej - 2,18 mln zł (1,5 mln zł na dywidendę)

W sprawozdaniu zaznaczono, że w br. wysokość dywidendy ustalono „mając na uwadze planowane inwestycje telewizyjne”. Miesiąc temu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała Fratrii koncesję na emisję kanału wPolsce24 w naziemnej telewizji cyfrowej. Koncesję dostała też TV Republika, która inaczej rozdysponowała 3,5 mln zł swojego zeszłorocznego zysku - w całości zachowała go w spółce.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

Fratria bez państwowych reklam, prosi i wpłaty

Jak już opisywaliśmy, na początku br., po zmianach we władzach większości państwowych firm i instytucji, ich reklamy praktycznie zniknęły z tytułów mocno wspierających rząd Zjednoczonej Prawicy.

Cenę „Sieci” od końca ub.r. podwyższono dwa razy. Obecnie tygodnik kosztuje 11,90 zł.

Na początku br. Michał i Jacek Karnowscy oraz dwóch innych menedżerów Fratrii uruchomiło Fundację Media w Polsce, która ma m.in. wspierać niezależność i pluralizm mediów. W „Sieciach” i na wPolityce pojawiły się zachęty, żeby przelewać fundacji pieniądze.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej