SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wydawca „Sieci" ze spadkiem wpływów, 79 proc. z reklam. 4,5 mln zł na dywidendę

W ub.r. Fratria, wydawca m.in. „Sieci”, „Gazety Bankowej” i wPolityce.pl oraz nadawca Telewizji wPolsce.pl, zanotowała spadek przychodów o 6 proc. do 34,39 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 2,7 proc. jej zysk netto zmalał z 7,14 do 4,59 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Michał i Jacek Karnowscy Article

Kwotowo najmocniej zmalały wpływy reklamowe stanowiące zdecydowaną większość przychodów Fratrii. W ub.r. wyniosły 27,17 mln zł, co wobec 29,29 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 7,2 proc. Ich udział w łącznych wpływach firmy zmniejszył się z 84 do 79 proc.

Fratria wydaje tygodnik „Sieci”, miesięczniki „Sieci Historii” i „Gazeta Bankowa”, kilka serwisów na czele z portalem wPolityce.pl i jest nadawcą Telewizji wPolsce.pl uruchomionej w połowie 2018 roku. We wszystkich tych tytułach mocno reklamują się państwowe firmy i instytucje.

Według analizy prof. UW Tadeusza Kowalskiego, na podstawie monitoringu Kantar Media, obejmującej budżety marketingowe 122 firm z udziałem Skarbu Państwa, w ub.r. 39,7 proc. cennikowych przychodów reklamowych „Sieci” pochodziło od takich spółek.

- Rozwijająca się od początku roku 2020, kontynuowana w roku 2021, epidemia wirusa SARS-COV-2, spowodowała zahamowanie w wielu branżach, stąd zarówno kontrahenci Spółki jak i sama Spółka zmuszeni byli zmienić plany budżetowe, zaplanowane inwestycje marketingowe oraz przenieść dużą część działań do strefy Internetu - zaznaczono w sprawozdaniu firmy.

Wyliczono, że w ub.r. spółka zorganizowała gale Człowiek Wolności Tygodnika „Sieci”, Gala Techno Biznes, Najlepszy Bank i Bankowy Menedżer Roku „Gazety Bankowej”, Biało-Czerwone Róże portalu wPolityce.pl, Złote Kamery Telewizji wPolsce.pl, III Forum wGospodarce.pl, Polski Kompas, Przyjazna Firma Ubezpieczeniowa i Ubezpieczeniowy Menedżer Roku „Gazety Bankowej”.

Według danych Nielsen Audience Measurement w kwietniu br. Telewizja wPolsce.pl miała 0,02 proc. udziału w rynku oglądalności, tyle samo co rok wcześniej.

Mniej także ze sprzedaży „Sieci”

Przychody Fratrii ze sprzedaży wersji drukowanych jej tytułów prasowych zmniejszyły się o 5,6 proc. do 5,85 mln zł. Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Sieci” wynosiła 34 941 egz., po spadku rok do roku o 7,1 proc. W styczniu br. cena egzemplarzowa tygodnika wzrosła z 6,90 do 7,90 zł.

Wydawca zanotował w ub.r. spadek wpływów z e-wydań aż o 45,7 proc., z 816,4 do 443,5 tys. zł. W połowie 2020 roku na portalu wPolityce.pl wprowadzono ofertę subskrypcyjną Strefa Premium, cyfrową subskrypcję „Sieci” można też kupić na platformie Sieć
Przyjaciół.

Z kolei przychody firmy określone jako pozostałe poszły w górę z 611,4 do 845,5 tys. zł.

Więcej na pensje i usługi obce

Wydatki operacyjne Fratrii zwiększyły się o 2,7 proc. do 28,96 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią dwie kategorie kosztów. Nakłady na usługi obce wzrosły z 12,47 do 12,56 mln zł, a na wynagrodzenia - z 10,26 do 11,01 mln zł (dodatkowo koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych wzrosły z 1,31 do 1,78 mln zł).

Średnie zatrudnienie w firmie zwiększyło się z 26,04 do 27,38 etatów. Łączne zarobki trzyosobowego zarządu (prezesem jest Romuald Orzeł, a pozostałymi członkami Michał Karnowski i Henryk Uzdrowski) wzrosło z 1 do 1,14 mln zł, a trzyosobowej rady nadzorczej (tworzą ją Anna Karnowski, senator PiS Grzegorz Bierecki i Tomasz Kruszewski) - z 421 do 445,8 tys. zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Z kolei koszty określone jako pozostałe zmalały z 2,05 do 1,83 mln zł, podatki i opłaty - z 1,49 do 1,35 mln zł, a nakłady na amortyzację - z 346,7 do 275,1 tys. zł.

Za korzystanie z marki „Sieci” Fratria płaci swoje spółce zależnej Syssitia (ma 100 proc. jej udziałów). W ub.r. przekazała za to 684,2 tys. zł, wobec 753,7 tys. zł rok wcześniej. Zapłaciła jej też 419,1 tys. zł za usługi promocyjne (w 2020 roku było to 319 tys. zł).

Syssitia zanotowała wzrost łącznych przychodów z 1,35 do 1,88 mln zł, a przy zwiększeniu się kosztów operacyjnych z 1,3 do 1,83 mln zł jej strata netto pogłębiła się z 7,8 do 38,4 tys. zł.

Umorzono spłatę połowy pożyczki od PFR

W sprawozdaniu Fratria podkreśliła, że prowadziła dalszą optymalizację „wszelkich kosztów prowadzonej działalności, w tym wynikających z poziomu zwrotów, jak również prowadziła rozmowy z dostawcami papieru i drukarnią, zmierzające do optymalizacji kosztów produkcji wydawanych tytułów prasowych”.

W 2020 roku Fratria otrzymała 1,46 mln zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy kredytowej. W ub.r. umorzono spłatę połowy tej kwoty, resztę spółka na zwrócić do czerwca 2023 roku.

Pozostałe wpływy operacyjne firmy poszły w górę z 886,8 tys. zł do 1,23 mln zł, natomiast pozostałe koszty operacyjne - z 443,8 do 749,1 tys. (głównie w efekcie wzrostu kosztów aktualizacji wartości aktywów niefinansowych z 14,7 do 405 tys. zł).

W ub.r. spółka w niefinansowe aktywa trwałe zainwestowała 107,2 tys. zł, a w br. planowała na to przeznaczyć 25 tys. zł.

Kilka lat temu Fratria od swojego głównego udziałowca Spółdzielczego Instytutu Naukowego G. Bierecki pożyczyła 3 mln zł na bieżącą działalność wydawniczą. W ub.r. termin spłaty został przesunięty o rok, do czerwca br.

99,5 proc. zysku na dywidendę

Zmniejszyły się wszystkie wyniki rentowności Fratrii. Zysk sprzedażowy spadł z 8,37 do 5,43 mln zł, zysk operacyjny - z 8,82 do 5,92 mln zł, a zysk netto - z 7,14 do 4,59 mln zł. W ub.r. firma zapłaciła 1,2 mln zł podatku dochodowego, wobec 1,58 mln zł przed rokiem.

Do Spółdzielczego Instytutu Naukowego G. Bierecki należy 50,26 proc. udziałów Fratrii. 28,01 proc. walorów ma agencja marketingowa Apella (odpowiada m.in. za komunikację SKOK-ów i Kasy Stefczyka), 16,25 proc. - Jacek Karnowski, 4,94 proc. - Michał Karnowski, a 0,54 proc. - Romuald Orzeł.

Wspólnicy na walnym zgromadzeniu zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku netto 24 tys. zł przeznaczono na kapitał zapasowy, a pozostałe 4,57 mln zł na dywidendę, którą wypłacono do 20 maja.

Spółdzielczy Instytut Naukowy G. Bierecki dostał 2,29 mln zł brutto dywidendy, Apella - 1,28 mln zł, Jacek Karnowski - 742,3 tys. zł, Michał Karnowski - 225,6 tys. zł, a Romuald Orzeł - 24,7 tys. zł.

Fratria kolejny rok z rzędu dzieli się zdecydowaną większością zysku z udziałowcami, w ub.r. wypłaciła im 7,13 mln zł. Kapitał podstawowy firmy wynosi 5,57 mln zł, a w kapitale zapasowym na koniec ub.r. było 14,29 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Wydawca „Sieci" ze spadkiem wpływów, 79 proc. z reklam. 4,5 mln zł na dywidendę

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gg
super. wszystkiego najgorszego.
26 7
odpowiedź
User
YKK
Bracia Kremlowscy jakoś to sobie odbiją.
25 8
odpowiedź
User
J23
Wydając prawie 100% zysku na wypłatę dywidendy widać pazerność udziałowców i ich krótkowzroczność. W sumie odejdzie PiS skończy się Fratria, czego serdecznie życzę braciszkom mniejszym kremlowskim.
27 4
odpowiedź