SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Radio w 2021 roku dziennie docierało do 20,1 mln Polaków, najwięcej słuchaczy w samochodzie

W 2021 roku uśredniony dzienny zasięg radia wyniósł 20,1 mln Polaków, a tygodniowy - 26,6 mln. Najwyższy zasięg medium to generuje w grupie wiekowej od 40 do 59 lat, a najwięcej słuchaczy medium gromadzi w samochodzie - wynika z analizy I love radio.

Średni dobowy zasięg radia w 2021 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 20,1 mln osób (67,2 proc.), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 600 tys. osób - wynika badania Radio Track Kantar Polska, opracowanego przez I love radio.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

W ujęciu tygodniowym średni zasięg radia w 2021 roku wyniósł 26,6 mln słuchaczy (88,9 proc.). Najwyższy zasięg radio generuje wśród osób w wieku od 40 do 59 lat, gdzie wyniósł 91,6 proc. Dalej plasują się grupy: 25-39 (88,8 proc.), 60-75 (86,9 proc.) i 15-29 (85,2 proc.). Słuchalność wśród mężczyzn jest nieznacznie wyższa niż wśród kobiet (91,0 proc. vs 86,8 proc.).

Z analizy wynika, że najwyższy średni dzienny zasięg i czas słuchania radia w zeszłym roku przypadł na miesiące letnie, a najniższy - na późno jesienne i zimowe. Pod względem średniego dziennego zasięgu najlepiej wypadła fala maj-lipiec (20,6 mln), a najsłabiej - październik-grudzień (20 mln). Z kolei w przypadku średniego dziennego czasu słuchania radia były to odpowiednio fale czerwiec-sierpień i lipiec-wrzesień (264 minuty) oraz styczeń-marzec (254 minuty).

- Wzrost czasu słuchania w okresie wakacji to trend zauważalny co roku słuchacze mają więcej wolnego czasu, radio tradycyjnie towarzyszy im w czasie urlopów - czytamy w analizie I love radio.

Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu w 2021 roku wyniósł 11,8 mln.

Na drugim miejscu znajduje się dom (10,1 mln). Dalej plasuje się praca (4 mln).

Polacy w ciągu doby najczęściej słuchają radia od godzin porannych do wczesnego popołudnia. Medium większym zainteresowaniem cieszy się w dni powszednie, niż w weekendy. W szczytowym momencie w dni powszednie radia słucha niemal 30 proc. Polaków w wieku 15-75 lat. Z kolei w weekendy w peaku jest to ponad 20 proc.

- Aż 85 proc. czasu poświęconego na słuchanie radia przypada na stacje komercyjne. Udział stacji katolickich to niecałe 3 proc., a rozgłośni publicznych (czyli stacji ogólnopolskich i regionalnych Polskiego Radia) wynosi niecałe 13 proc. - komentuje I love radio.

Udany rok RMF FM

Udział RMF FM pod względem słuchania w 2021 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 29,9 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 0,6 pkt. proc. - najbardziej w zestawieniu.

Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 13,1 proc. Udział stacji względem fali styczeń-grudzień 2020 wzrósł również o 0,6 pkt. proc. Jednocześnie RMF FM i Radio ZET ex aequo zanotowały największe wzrosty w zestawieniu.

Ostatnią lokatę podium uzupełnia sieć Eska. Jej udział w rynku wyniósł 7,8 proc., po wzroście o 0,4 pkt. proc.

Niechlubne rekordy PR1 i PR3

Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 0,5 pkt. proc. do 4,7 proc. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.

1,9 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która również odnotowała najsłabszą słuchalność w historii. Udział tej stacji zmalał zdecydowanie najbardziej w zestawieniu - o 1,9 pkt. proc. PR3 w 2021 roku względem 2020 roku spadł z siódmej na dwunastą lokatę.

Duży spadek w zestawieniu odnotowało również Radio SuperNova, które nadaje od 5 maja ub.r. zastępując Radio Wawa. Średni udział Radia SuperNova i Radia Wawa w zeszłym roku wyniósł 1,1 proc. Względem Radia Wawy nadawanego w 2020 roku strata wyniosła 0,5 pkt. proc.

Grupa RMF z najwyższymi wynikami

Sumaryczny udział wszystkich stacji należących do Grupy RMF w 2020 roku wyniósł 36,2 proc. Wynik tych stacji względem analogicznego okresu rok wcześniej wzrósł o 0,7 pkt. proc.

Na drugim miejscu znalazł się Eurozet z udziałem na poziomie 17 proc., po wzroście względem 2020 o 0,7 pkt. proc.

Podium uzupełnia grupa radiowa Time, której udział w rynku wyniósł 12,8 proc. (bez zmian)

Czwarte miejsce zajęło Polskie Radio. Średni udział teo nadawcy zmalał o 2 pkt. proc. do 8,1 proc.

Piątą lokatę uzupełnia Agora z wynikiem na poziomie 6,9 proc. (bez zmian).

Dołącz do dyskusji: Radio w 2021 roku dziennie docierało do 20,1 mln Polaków, najwięcej słuchaczy w samochodzie

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
Pomimo,ze mam tv i internet nie wyobrażam sobie życia bez klasycznego radia.
0 0
odpowiedź
User
Mike
Radio żyje i mam wrażenie, że coraz lepiej, a powstanie rozgłośni internetowych tylko poprawia sytuację
0 0
odpowiedź
User
piekarz
RNŚ dołożyło do branży nową jakość. Patronujcie, żeby mieli na chleb (z masłem).
0 0
odpowiedź