Nowa prognoza. Social media pochłoną jedną czwartą wydatków na reklamy

W 2026 r. po raz pierwszy do platform społecznościowych może trafić jedna czwarta wydatków na reklamę na całym świecie – wynika z najnowszej kwartalnej prognozy WARC Media. Oczekuje się, że globalne wydatki na reklamę w social mediach przekroczą 300 mld dolarów w 2026 roku.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Nowa prognoza. Social media pochłoną jedną czwartą wydatków na reklamy

W listopadzie 2024 roku instytut WARC Media prognozował wzrost globalnych wydatków na reklamę w social mediach rok do roku o 13,3 proc. W zeszłym miesiącu prognozę tę zrewidowano w dół o jeden punkt procentowy do 12,3 proc. Powodem tego jest rosnąca perspektywa wojny handlowej między USA a Chinami. 

To, że wydatki na social media nie rosną już o ponad 20 proc. rok do roku, nie jest koniecznie zaskoczeniem. Analityk Madison & Wall Brian Wieser często odwołuje się do „prawa wielkich liczb”, zgodnie z którym spowalniający wzrost jest naturalną konsekwencją rozwijającego się rynku.

grafika

Analiza WARC Media pokazuje, że takie czynniki, jak pojawienie się TikToka w 2018 r. i odbicie po COVID-19 w 2021 r., pomogły przyspieszyć wydatki poza linię trendu. Natomiast negatywne czynniki, w tym rosnące stopy procentowe w 2022 r., sprawiły, że rynek mediów społecznościowych miał problemy z dopasowaniem się do oczekiwań.

grafika

Ryzyko 10-miliardowego przychodu Meta

Bariery handlowe mogą zahamować jeden z głównych motorów wzrostu rynku reklam w mediach społecznościowych w ostatnich latach: masowe inwestycje chińskich producentów skierowane do międzynarodowych konsumentów.

Internetowe marketplace'y, takie jak Temu i Shein, hojnie wydawały pieniądze na reklamę cyfrową, aby zbudować grono zwolenników na rynkach zachodnich. Obie marki znalazły się w pierwszej dziesiątce reklamodawców w USA w 2023 r ., a samo Temu zainwestowało blisko 2 mld dolarów w Meta za pośrednictwem swojej spółki macierzystej PDD Holdings.

Likwidacja zwolnień handlowych „de minimis” , które umożliwiały wysyłanie paczek o wartości poniżej 800 dolarów do klientów w USA bez cła, prawdopodobnie znacząco wpłynie na firmy takie jak Temu i Shein – poddając w wątpliwość ich dalsze wydatki na reklamy na platformach takich jak Meta.

Ian Whittaker, dyrektor zarządzający Liberty Sky Advisors, uważa, że ​​Meta może stracić  do 10 mld dolarów przychodów z reklam od chińskich reklamodawców. Stanowiłoby to około 6 proc. przychodów Meta w 2024 r., co mogłoby obniżyć o 12 proc. zysk operacyjny. 

Chociaż właściciel Facebooka i Instagrama prawdopodobnie nadal będzie czerpał korzyści z faktu, że chińscy reklamodawcy kierują swoją ofertę do konsumentów w innych regionach świata, mogą pojawić się inne czynniki komplikujące sytuację, wynikające z wojny handlowej na rynkach takich jak Europa.

grafika

TikTok uwikłany w geopolityczne gry Trumpa

Mniejsze platformy mediów społecznościowych korzystają z dobrej kondycji rynku od 2022 r.  Według WARC Media zarówno Pinterest (+13,0 proc.), jak i Snap (+10,8 proc.) mają utrzymać dwucyfrowy wzrost w 2025 r. Mogą wzrosnąć jeszcze bardziej, jeśli reklamodawcy TikToka zostaną zmuszeni do poszukiwania młodszych odbiorców gdzie indziej. 

grafika

Platforma należąca do ByteDance otrzymała kolejne 75-dniowe zawieszenie wykonania umowy, do 19 czerwca. Po tym terminie – zakładając, że nie zostanie zawarta umowa – zostanie zakazana w USA.

Przed poprzednim terminem, przypadającym na 5 kwietnia, WARC Media szacowało, że Instagram skorzsyta na potencjalnym zniknięciu TikToka z USA. 

Na podstawie analizy prognoz branżowych, WARC Media szacuje, że Meta przejmie ponad połowę dostępnych wpływów reklamowych w przypadku zakazu TikToka, a Instagram zabezpieczy do 40 proc. istniejących wydatków na TikToka, biorąc pod uwagę podobieństwo odbiorców i łatwość zwiększania wydatków z Meta. YouTube (20 proc.) i Snapchat (10 proc.) również mogą skorzystać.

Jeśli zostanie osiągnięte porozumienie i TikTok będzie mógł kontynuować działalność w USA, WARC Media prognozuje, że światowe przychody TikToka z reklam wzrosną o 23,6 proc. rok do roku do 31,1 mld dolarów, podczas gdy w USA firma zarobi 11,8 mld dolarów, co stanowi wzrost o 21,1 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych