Social search po polsku. Facebook i YouTube podkopują wyszukiwarki

Media społecznościowe i YouTube przejmują rolę  wyszukiwarek - wynika z najnowszego badania agencji Tears of Joy zrealizowanego na należącej do agencji IQS platformie Omnisurv. 58 proc. badanych używa YouTube, a 42 proc. Facebooka, jak wyszukiwarki informacji.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Social search po polsku. Facebook i YouTube podkopują wyszukiwarki
fot. Unsplash

Social search to zjawisko wyszukiwania informacji, inspiracji, porad i produktów bezpośrednio w mediach społecznościowych zamiast w wyszukiwarkach internetowych. Użytkownicy, zwłaszcza ci młodsi, zamiast w Google, odpowiedzi na nurtujące ich pytania szukają na YouTube czy TikToku. Trend zdaniem autorów badania z agencji Tears of Joy, pozostaje na razie niezauważony.

Social media odpowiedzią na wszystko 

Z badania wynika, że ponad połowa (58 proc.)  internautów korzysta z YouTuba, a 42 proc. z Facebooka jak z wyszukiwarek. Co trzeci użytkownik  wieku 18-24 lata sięga przy tym również po TikToka. I choć co czwarty internauta deklaruje, że korzysta w podobnym celu z narzędzi AI (LLM) - tylko 13 proc. uznaje uzyskiwane odpowiedzi za przydatne.

grafika

Odpowiedź w formie wideo

Chociaż tekst nadal zajmuje pierwsze miejsce jako ulubiona forma odpowiedzi na wyszukiwane w internecie frazy (deklaruje tak 43 proc. badanych), wyniki wyszukiwania w postaci wideo to preferowana forma dla co trzeciego (34 proc.) internauty. Choć wyszukiwanie rozpoczyna się często od Google, aż 73 proc. użytkowników zdarza się klikać w wyświetlane tam wyniki wideo z YouTube. Tylko 7 proc. badanych nie robi tego nigdy lub prawie nigdy.

Autorzy badania wskazują, że YouTube zajmuje również bardzo istotne miejsce w ścieżce zakupowej konsumentów - ponad połowa (52 proc.) użytkowników deklaruje, że przed zamówieniem produktu lub skorzystaniem z usługi szuka testów, recenzji i opinii. Wśród młodszych konsumentów (18-24 lata) 43 proc. ankietowanych przyznaje, że szuka takich informacji również w innych mediach społecznościowych.  

grafika

ChatGPT jak Google

Choć ogół użytkowników rzadziej korzysta z ChatGPT i podobnych narzędzi (24 proc. badanych), to wśród młodszych (18-24 lata) aż dwie trzecie (66 proc.) przyznaje się do regularnych poszukiwań informacji z pomocą AI. Niemal połowa mieszkańców miast powyżej 500 tys. używa LLM, a w grupie osób z wyższym wykształceniem odsetek wynosi 40 proc.

– Wniosek z danych jest dla nas dość prosty - nie uwzględniając Social Search w działaniach marki, połowę użytkowników pozostawiamy niezaopiekowanych. Według mnie ten trend będzie tylko narastał, dlatego do naszych strategii marketingowych powinniśmy zacząć dołączać nowe, w oparciu o tzw. WideoSEO. Publikować nie tylko reklamy, RTM-y, “szanse na viral”, ale też treści, których celem jest pojawianie się w wynikach wyszukiwania, takie które mogą pracować zdecydowanie dłużej i precyzyjniej docierać do konsumentów szukających odpowiedzi na konkretne potrzeby - komentuje Kamil Bolek, business development director w Tears of Joy. 

Badanie „Social Search” zostało przeprowadzone na zlecenie Tears of Joy na platformie Omnisurv powered by IQS w grudniu 2024 roku na próbie 1 000 aktywnych polskich internautów w wieku 18–55 lat, opracowane i opublikowane w czerwcu 2025. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowe porządki u wydawcy "Rzeczpospolitej". Zmiana nazwy, we władzach były menedżer Agory

Nowe porządki u wydawcy "Rzeczpospolitej". Zmiana nazwy, we władzach były menedżer Agory

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu