SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora spodziewa się powrotu reklam spółek Skarbu Państwa. "Znowu odbiera się od nas telefony"

Agora liczy na to, że po objęciu władzy przez większość parlamentarną wrócą do niej z reklamami spółki i instytucje państwowe. - Przez ostatnich osiem lat byliśmy pomijani w wydatkach spółek Skarbu Państwa, liczymy w tym zakresie na powrót do normalności - mówi Wirtualnemedia.pl prezes Agory, Bartosz Hojka. Członek zarządu, Wojciech Bartkowiak dodaje: - W niektórych instytucjach znowu odbierają od nas telefony, to dobry znak.

- Byliśmy przedmiotem kartelowej zmowy i bojkotu reklamowego - mówił podczas piątkowego spotkania z mediami prezes Agory, Bartosz Hojka, fot. Agora- Byliśmy przedmiotem kartelowej zmowy i bojkotu reklamowego - mówił podczas piątkowego spotkania z mediami prezes Agory, Bartosz Hojka, fot. Agora

Zmiana władzy w 2015 roku oznaczała kłopoty dla takich podmiotów jak Agora czy TVN: przychodzące wówczas do władzy Prawo i Sprawiedliwość obcięło reklamy spółek Skarbu Państwa w mediach należących do tych grup. Nastąpiło to już w pierwszej połowie 2016 roku: kanał TVN odnotował wówczas spadek w tym obszarze o 43,1 proc., a TVN24 o 53,2 proc. Po objęciu rządów przez PiS, przebudowaniu uległa strategia rozdysponowywania budżetów reklamowych m.in. w prasie opiniotwórczej - zostały przeniesione one do tytułów określanych jako prawicowe, często o małym zasięgu. Straciły na tym inne tygodniki opinii.  

W 2021 roku prof. Tadeusz Kowalski (medioznawca, pracownik Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego; obecnie także członek KRRiT), przygotował analizę wydatków reklamowych SSP w latach 2015-20. Wynikało z niej, że spółki wydały w tym czasie na reklamy ponad 5,4 mld zł, jednak w swoich kampaniach omijały krytykujące rząd media - "Gazetę Wyborczą", Tok FM, Radio Zet, "Newsweek Polska". Niewielkie sumy wydawano w stacjach grupy TVN. 

Mnożyły się za to procesy, którymi uderzano m.in. w Agorę. W grudniu 2020 roku „Gazeta Wyborcza” podsumowała, że wówczas toczyło się 57 akcji prawnych względem redakcji i poszczególnych dziennikarzy ze strony osób i instytucji powiązanych z władzą polityczną. 

Prezes Agory o bojkocie reklamowym

Czy po zmianie władzy w Polsce Agora liczy na powrót reklam spółek Skarbu Państwa? - Liczymy na powrót do normalności na rynku mediów i reklamy - uściśla w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl prezes spółki Bartosz Hojka. - Agora jest czwartym największym koncernem mediowym pod względem zasięgu i efektywności reklamowej na polskim rynku, największym po największych grupach telewizyjnych. W związku z tym oferujemy jedno z najpopularniejszych rozwiązań i najbardziej efektownych reklamowych rozwiązań dla klientów. Podkreślam więc: mamy nadzieję na powrót do normalności, na to, że wydatki reklamodawców będą odpowiadały naszej pozycji rynkowej i udziałowi w rynku.

Hojka podkreśla też, że Agora przez ostatnich osiem lat „była pomijana jeśli chodzi o wydatki reklamowe spółek Skarbu Państwa, ale także jeżeli chodzi o wydatki reklamowe administracji publicznej”. - Po pierwsze jest to więc zagadnienie gospodarności, jeśli idzie o wydatki reklamowe spółek Skarbu Państwa, po drugie zaś - wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że byliśmy przedmiotem kartelowej zmowy i bojkotu reklamowego. Mamy nadzieję, że ten patologiczny stan ulegnie zmianie - podsumowuje prezes Agory.

“Zaczynają odbierać telefony”

Członek zarządu odpowiedzialny za segment prasy (a więc także subskrypcje), Wojciech Bartkowiak, pytany czy liczy na powrót subskrypcji ze SSP, odpowiada:. - Powiem anegdotycznie: po politycznej zmianie w niektórych instytucjach nie odbierano od nas telefonów przez ostatnich osiem lat (chociaż przez ostatnich 20 było to normalną praktyką). Są jednak już instytucje, w których znowu odbiera się od nas telefony. Normalność wraca.  

Usługi reklamowe pozostają największym źródłem przychodów grupy Agora. W trzecim kwartale br. firma wypracowała z nich 167,7 mln zł, o 39,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Od marca br. w swoim bilansie uwzględnia wyniki Eurozetu, którego kontrolny pakiet przejęła wtedy po prawomocnym uchyleniu zakazu transakcji wydanego przez prezesa UOKiK.

W zeszłym kwartale grupa Agora zwiększyła przychody o 36 proc. do 363,5 mln zł, głównie dzięki wzrostowi o prawie połowę w kinach Helios. Strata netto firmy zmalała z 24,5 do 13,1 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Agora spodziewa się powrotu reklam spółek Skarbu Państwa. "Znowu odbiera się od nas telefony"

48 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
D
TKM
A jak było przed 2015? Kto był bojkotowany?
odpowiedź
User
Tomek
Czyli strategia biznesowa to liczenie na hajs ze SSP?
odpowiedź
User
1245
Czy normalność to znaczy, że mają być reklamy od spółek skarbu państwa??? Paradne.
odpowiedź