SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

56 proc. odbiorców naziemnej telewizji gotowych na nowy standard

Już 56 proc. gospodarstw domowych korzystających z naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) posiada odpowiedni sprzęt do odbioru sygnału w standardzie DVBT2/HEVC – wynika z pomiarów przeprowadzonych przez Krajowy Instytut Mediów.

Article

To oznacza wzrost o 6 pkt proc. względem danych z października ubiegłego roku. Jednocześnie realizowane przez KIM badania wskazują, że nie zwiększa się świadomość nadchodzącej zmiany standardu, na co odpowiedzią ma być nowa kampania informacyjna.

1,81 mln gospodarstw domowych potrzebuje nowego sprzętu

W październiku ub.r. informowaliśmy, że prawie 2,3 mln gospodarstw domowych może utracić dostęp do kanałów telewizyjnych, ponieważ nie posiada tunera lub telewizora kompatybilnego ze standardem DVB-T2/HEVC, który pod koniec marca zacznie obowiązywać w województwach dolnośląskim i lubuskim, a z końcem czerwca w całym kraju. Sejm niedawno przyjął ustawę, która pozwoli na sfinansowanie tunerów z DVB-T2/HEVC bonem o wysokości 100 zł. Ustawa trafi teraz do Senatu. Do odbioru potrzebny jest nie tylko sprzęt pracujący w standardzie DVB-T2 (posiada go aż 79 proc. gospodarstw), ale także z kodekiem HEVC (takowy ma 56 proc. domostw).

Z danych KIM wynika, że od jesieni ub.r. sytuacja nieco się poprawiła. - KIM od jesieni 2021 roku prowadzi badanie świadomości wokół wdrożenia nowego standardu nadawania NTC śledząc, w jakim stopniu społeczeństwo jest na nie przygotowane. Z naszych danych wynika, że istotnie zwiększyła się gotowość do zmiany standardu wśród gospodarstw domowych odbierających wyłącznie telewizję naziemną, niemniej nadal 1,81 mln z nich jest zagrożonych utratą sygnału telewizyjnego. Badania pokazują też, że choć pod względem posiadanego sprzętu obsługującego DVBT2/HEVC sytuacja wygląda coraz lepiej, nie idzie to w parze ze świadomością zbliżającej się zmiany. To świadczy o konieczności kontynuowania działań informacyjnych kierowanych do widzów i szerzenia wiedzy na temat wdrożenia nowego standardu, szczególnie że pierwsze przyłączenia sygnału nastąpią już w marcu 2022 roku  – komentuje Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Potrzeba kolejnych działań informujących społeczeństwo

KIM we współpracy z MOC TV (Związek Pracodawców Ogólnopolskich Mediów) oraz KPRM prowadzi działania mające na celu zwiększenie świadomości zmiany standardu nadawania telewizji naziemnej i sposobów przygotowania się na nią. Aktualnie finalizowane są prace nad nową odsłoną kampanii informacyjnej.

Nadawcy podejmują wiele działań, aby zwiększyć świadomość. Telewizja Polska prowadzi np. kampanię radiową o tym informującą. Na antenach TVP pojawia się też spot przypominający „Teleexpress”, w którym prezenter informuje o zmianach.  Nadawca publiczny w MUX-3 uruchomił kanał planszowy Sprawdzam TV, w którym odbiorcy mogą sprawdzić zgodność telewizora lub tunera z kodekiem HEVC. Stacja TVN materiał na temat DVB-T2/HEVC wyemitowała m.in. w „Faktach”.

- Najnowsze dane opublikowane przez Krajowy Instytut Mediów, dotyczące gotowości gospodarstw domowych na zmianę standardu naziemnej telewizji cyfrowej ukazują, że działania realizowane przez KPRM, KIM, ZIPSEE i MOC TV przynoszą oczekiwane rezultaty. Reprezentacje tych organizacji regularnie wymieniają się kluczowymi danymi, podejmują wspólne działania i planują zintegrowane kampanie informacyjne. MOC TV jest inicjatorem tego badania, a eksperci ze strony nadawców telewizyjnych są włączeni w merytoryczne prace od kwietnia ubiegłego roku. W rezultacie do KPRM przekazano pakiety istotnych wskazówek i danych, co chociażby przyczyniło się do stworzenia nowych, rewelacyjnych spotów telewizyjnych, w prosty i skuteczny sposób ukazujących najważniejsze zagadnienia dla widzów. Działania koordynowane są całościowo, dotyczą nie tylko komunikacji zmiany standardu, ale też problematyki dystrybucji urządzeń przez sieci handlowe oraz sposobów zabezpieczenia praw konsumentów. To jest bardzo satysfakcjonujące, że w ciągu niecałego półrocza udało się stworzyć grupę roboczą składającą się z ekspertów różnych organizacji i urzędów, która działa niezwykle szybko i skutecznie - powiedział Przemysław Broniszewski, członek zarządu MOC TV.

Dołącz do dyskusji: 56 proc. odbiorców naziemnej telewizji gotowych na nowy standard

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mitek
44% odbiorców naziemnej telewizji nie jest gotowych na nowy standard - tak powinno to być zatytułowane.
odpowiedź
User
Tomek
Tvpis nie zobaczy 44% procent ludzi w Polsce? Smuteczek.
odpowiedź