Streaming napędza polską reklamę wideo. Telewizja bez Euro rośnie wolniej

W pierwszej połowie 2025 roku wydatki w Polsce na reklamy wideo w telewizji i internecie zwiększyły się r/r o 6,7 proc. – wynika z danych Publicis Groupe. W przypadku platform streamingowych nastąpił wzrost o prawie dwie trzecie, a w telewizji tylko o 2,2 proc.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Streaming napędza polską reklamę wideo. Telewizja bez Euro rośnie wolniej
fot. Shutterstock

Z danych Publicis Groupe wynika, że w pierwszej połowie 2025 roku na reklamy wideo przeznaczono w Polsce 3,48 mld zł, co wobec 3,26 mld rok wcześniej oznacza wzrost o 6,7 proc. Natomiast w pierwszym półroczu 2023 inwestycje w tym obszarze wyniosły 2,94 mld.

W zeszłym półroczu wartość reklamy telewizyjnej zwiększyła się r/r o 2,2 proc., przez co jej udział w całym rynku reklam wideo zmalał o 3,1 pkt proc. do 70,1 proc. W samym drugim kwartale br. dynamika była nieco lepsza: cała reklama telewizyjna zyskała r/r 3,2 proc., z czego wydatki na spoty zwiększyły się o 3,7 proc.

Reklama tv rośnie wolniej niż wideo w internecie

– Telewizja linearna pozostaje dominującym segmentem, choć jej udział nieznacznie spada. Stabilność inwestycji w reklamy telewizyjne, mimo braku wydarzeń sportowych na miarę ubiegłorocznych Mistrzostw Europy w piłce nożnej, jest znakiem siły tego medium. Z kolei rosnąca popularność platform takich jak YouTube, które wprowadzają innowacyjne formaty reklamowe i uszczelniają ekosystem reklamowy, wskazuje na zmieniające się preferencje widzów i reklamodawców – komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer Publicis Groupe.

grafika

W przypadku platform streamingowych (BVOD, HVOD i pozostałe VOD) wydatki na reklamy wideo poszły w górę aż o 64,7 proc., przy czym ich udział to nadal jedynie 2,2 proc. Na tak wysoką dynamikę złożyły się m.in. debiut platformy Max na polskim rynku w połowie ub.r. oraz uruchamianie kolejnych stacji w modelu FAST.

Natomiast segment krótkich form wideo in stream, m.in. na YouTubie, innych portalach społecznościowych i w pozostałych serwisach, urósł o 16,6 proc. W samych social mediach dynamika wyniosła 15,8 proc., przy czym na YouTubie była wyższa, zwłaszcza w drugim kwartale, gdy platforma na szerszą skalę zaczęła walczyć z użytkownikami korzystającymi z adblocków.

– Użytkownicy AdBlocka zgłaszali przypadki, w których YouTube emitował  niepomijalną reklamę, trwającą nawet godzinę. Ponadto platforma oferuje nowy format reklamowy, który wyświetla reklamę użytkownikowi po wciśnięciu pauzy na odtwarzanym materiale. Wideo jest minimalizowane, a zamiast niego pojawia się reklama, którą użytkownik może zamknąć lub kliknąć w odnośnik i uzyskać więcej informacji – opisano w komunikacie Publicis Groupe.

W obszarze krótkich reklam wideo w serwisach internetowych inwestycje zwiększyły się o 19,6 proc. (równocześnie Publicis Groupe skorygował w dół szacunki dotyczące 2024 r.).

grafika

Według danych Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. widzowie w wieku 16-59 każdego dnia spędzali przed telewizorami średnio 3 godziny 33 minuty, o 3 minuty więcej niż przed rokiem. Udział 10 czołowych stacji w rynku oglądalności zmalał r/r o 1,2 pkt proc. do 43,2 proc.

Z kolei czas przeznaczony przez widzów na nietelewizyjne źródła wideo (głównie platformy streamingowe i YouTube) wydłużył się o 3 minuty i 36 minut, co przełożyło się na wzrost udziału w oglądalności o 1,1 pkt proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu