Świeżą żywność najczęściej kupujemy w sklepach specjalistycznych

Świeże produkty żywnościowe stanowią 45% wydatków Polaków na artykuły spożywcze i środki higieny osobistej - wynika z badania firmy Nielsen.

km
km
Udostępnij artykuł:

W przeciwieństwie do innych krajów europejskich, w Polsce zakupy świeżej żywności najczęściej odbywają się nie w supermarketach, ale w sklepach specjalistycznych.

Wybór sklepu specjalistycznego najczęściej deklarujemy dla zakupu mięsa i drobiu - co trzeci Polak na takie zakupy udaje się do sklepu mięsnego. Kupując ryby i owoce morza 29% respondentów wskazuje na wybór sklepu rybnego, podczas gdy statystyczny Europejczyk zdecydowanie opowiada się za zakupami ryb i mięsa w supermarkecie, a sklepy specjalistyczne wybiera mniej niż 1/5 klientów. 30% Polaków po pieczywo udaje się do piekarni.

grafika
grafika
grafika

 

Dokonując wyboru sklepu, w którym kupujemy świeżą żywność, największą uwagę zwracamy na świeżość produktu (co czwarty z konsumentów deklaruje, że jest to dla niego najważniejszy czynnik), a w dalszej kolejności na atrakcyjną ofertę i promocje oferowane przez sklep oraz dobrą relację ceny do jakości. Czynnik finansowy jest mniej istotny dla przeciętnego Europejczyka, który poza świeżością produktów wysoko ceni wygodę i oszczędność czasu. W odpowiedziach polskich respondentów największy wpływ tych czynników zaobserwowano na wybór miejsca zakupu pieczywa (jest to czynnik istotny dla 16% respondentów).

Nieco inaczej wyglądają deklaracje w przypadku zakupu nabiału - najbardziej skłonni jesteśmy do zakupów w dyskontach (30%) oraz supermarketach i sklepach spożywczych, których wybór deklaruje po 21% Polaków. Najważniejszym czynnikiem na jaki zwracamy uwagę wybierając miejsce zakupu nabiału są ceny - atrakcyjna oferta, promocje czy stosunek jakości do ceny.

grafika

Co czwarty Polak kupuje owoce i warzywa w sklepach specjalistycznych, a co piąty - na targu lub bazarku. 10% respondentów deklaruje, iż możliwość samodzielnego wyboru produktów ma wpływ na decyzje odnośnie wyboru punktu zakupu tej kategorii. Podobnie jak dla zakupu mięs czy warzyw i owoców, najwyższy odsetek odpowiedzi notuje świeżość oferowanych produktów - jest to najistotniejszy czynnik wyboru sklepu dla 1/4 kupujących. Na zakupy warzywno-owocowe udajemy się średnio ponad trzy razy w tygodniu.

grafika

Szerokość oferty jest najistotniejsza dla konsumentów w przypadku zakupu ryb i owoców morza, a następnie nabiału. Polski konsument deklaruje, że po zakupy chodzi często, a najczęściej dokonuje zakupów pieczywa, na które udaje się ponad pięć razy w tygodniu (to jedna z najwyższych wartości na naszym kontynencie). Na tle mieszkańców krajów europejskich deklarujemy także częste zakupy produktów z kategorii mięs, owoców i warzyw czy nabiału. Najrzadziej zaś respondenci dokonują zakupów ryb i owoców morza - średnio raz na tydzień.

grafika

Poniższy wykres przedstawia jak kształtują się deklarowane wydatki na artykuły spożywcze i środki higieny osobistej w Europie.

grafika

Badanie Nielsen Global Survey dotyczące zakupów świeżej żywności zostało przeprowadzone pomiędzy 10 sierpnia a 7 września 2012 r. Próba była dobrana pod kątem wieku i płci dla każdego z krajów spośród użytkowników internetu. Badanie dotyczy zachowań tylko tych respondentów, którzy mają dostęp do internetu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana