Sztuczna inteligencja „doładowała” korzystanie z wyszukiwarki Google

Rok po tym, jak Google wprowadziło funkcję AI Overviews, opublikowano dane pokazujące, że łączna liczba wyświetleń wyników wyszukiwania wzrosła w tym czasie o ponad 49 proc. Pokazuje to zmianę w sposobie, w jaki ludzie poszukują i znajdują informacje.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Sztuczna inteligencja „doładowała” korzystanie z wyszukiwarki Google
fot. Unsplash

Jim Yu, założyciel i dyrektor generalny BrightEdge, powiedział, że zawsze zakładano, że sztuczna inteligencja zniszczy lub zdominuje tradycyjne wyszukiwanie, ale dane wskazują na coś innego.

Ludzie spędzają o wiele więcej czasu w wyszukiwarce Google. „To było duże zaskoczenie” — powiedział Yu. – „Ludzie również wchodzą w interakcje z wyszukiwarką Google o wiele częściej, ale współczynniki klikalności dla wydawców i marketerów znacznie spadły”. 

Mniejszy ruch u wydawców

Jednak współczynniki klikalności, które analizują liczbę osób przechodzących na stronę wydawcy, spadły o 30 proc. Pomimo spadku liczby witryn wydawców, sztuczna inteligencja „doładowała” korzystanie z wyszukiwarki Google, a firma nadal utrzymuje prawie 90-procentowy udział w rynku.

Przeglądy AI pojawiają się w około 11 proc. zapytań, co stanowi wzrost o 22 proc. od debiutu narzędzia.

„AI jest wyzwalane w Google” – powiedział Jim Yu, dodając, że AI Overviews jest wyzwalane w różny sposób przez branżę. Najsilniejsza obecność AI jest w takich kategoriach zapytań, jak opieka zdrowotna, edukacja, B2B i ubezpieczenia.

W szybkim tempie rozwijają się też takie kategorie zapytań, jak podróże i rozrywka. Mniejszą liczbę przeglądów AI odnotowano w handlu społecznościowym (scommerce). 

Na razie bez wpływu na reklamy

Yu zdradził w rozmowie z Mediapost, że „w wyniku wprowadzenia AI Overviews nie zaszły jeszcze żadne większe zmiany w formatach reklam w Google”, ale dodał, że „napędza to znacznie więcej wyświetleń”.

Reklamodawcy biorą pod uwagę różne typy słów kluczowych i mają znacznie większą szansę na wyprzedzenie liczby kliknięć organicznych.

„Sam format reklamy, zdecydowana większość to nadal klasyczne typy formatów CPC” — powiedział Yu dodając, że reklamy teraz znajdują się wokół AI Overviews. – „Prawdopodobnie będzie się to rozwijać z czasem, ponieważ niektóre nowsze wyszukiwarki, takie jak Perplexity, robią więcej z różnymi typami formatów reklam i bawią się większą liczbą formatów, które są w ramach doświadczenia AI”.

Dla marketerów Przeglądy AI oznaczają nowe funkcje, które będą wymagały technik pomiaru nie tylko kliknięć, ale także wyświetleń. W AI wymagane są również takie metryki, jak wzmianki i cytowania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej