SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sąd kolejny raz zajmie się karą UOKiK dla T-Mobile za podwyżkę abonamentu

Sąd Apelacyjny uchylił karę nałożoną przez prezesa UOKiK na T-Mobile Polska za podwyżkę cenników abonamentowych jesienią 2014 roku i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sześć lat temu UOKiK nakazał telekomowi przekazać abonentom po 65 zł rekompensaty i zapłacić 4,5 mln zł grzywny.

Article

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod koniec 2015 roku nałożył karę na T-Mobile Polska za podwyżkę w ofertach abonamentowych wprowadzoną z początkiem września 2014 roku. Operator podniósł wtedy miesięczną opłatę o 5 zł, a abonentom mającym umowy na czas określony zmniejszył przysługującą zniżkę o 120 zł.

Wcześniej poinformował o tym klientów, podkreślając, że przed wprowadzeniem podwyżki mogą rozwiązać umowy bez płacenia kary. Zaproponował też przejście do dostępnych od niedawna taryf Jump.

UOKiK ocenił, że T-Mobile naruszył przepisy Prawa telekomunikacyjnego, ponieważ w stosowanych wówczas wzorcach umów nie określił wystarczająco trybu jednostronnej zmiany warunków.

- Klauzule umowne wykorzystywane przez T-Mobile w dacie wysyłki do konsumentów powiadomień o dokonaniu jednostronnej zmiany warunków umowy zawierają bowiem wyłącznie opis trybu, w jakim mogą zostać wprowadzone zmiany do łączącego strony kontraktu oraz związanych z tym konsekwencji w postaci konieczności (bądź też jej braku) zwrotu ulgi, o której mowa w art. 57 ust. 6 pt. W treści przedmiotowych klauzul nie zostały określone materialne warunki (przesłanki) dokonywania takich zmian, w oparciu o analizę których konsument mógłby przewidzieć, w jakich sytuacjach i z uwagi na jakie czynniki, warunki zawartej z dostawcą usług telekomunikacyjnych umowy mogą ulec zmianie - czytamy w decyzji prezesa UOKiK.

T-Mobile podkreślił, że na początku sierpnia 2014 roku przestał stosować zakwestionowane formularze umów, a na poparcie swojego prawa do jednostronnego zmieniania warunków umów, po wcześniejszym poinformowaniu klientów, przedstawił opinie prawników. Z niektórymi ich tezami nie zgodził się UOKiK.

4,5 mln zł kary i rekompensata dla abonentów

Zgodnie z decyzją prezesa UOKiK T-Mobile Polska ma wypłacić po 65 zł rekompensaty klientom, którym podwyższono opłaty we wrześniu 2014 roku, a wcześniej poinformować o tym w ogłoszeniu na pierwszej stronie jednego z czołowych dzienników oraz w wiadomościach do klientów (żeby umożliwić wybór formy rekompensaty: przelew, przekaz pocztowy lub potrącenie przez firmę z bieżących opłat).

Firmie nakazano też zapłatę 4,5 mln zł grzywny za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

UOKiK dwa razy się odwołał

Od decyzji odwołał się T-Mobile. W maju 2018 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił ją w całości. Wtedy od orzeczenia odwołał się UOKiK, a w sierpniu 2019 roku Sąd Apelacyjny przekazał sprawę Sądowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów do ponownego rozpoznania.

W grudniu ub.r. SOKiK jeszcze raz uchylił decyzję, a UOKiK ponownie złożył odwołanie.

W konsekwencji, jak podano na stronie internetowej UOKiK, 20 grudnia br. Sąd Apelacyjny „zmienił zaskarżony wyrok SOKiK częściowo w ten sposób, że w pkt I oddalił odwołanie co do punktu pierwszego decyzji (gdzie mowa o naruszeniu przez firmę zbiorowych interesów klientów - przyp.) oraz w pkt II uchylił zaskarżony wyrok w pozostałej części (dotyczącej m.in. rekompensaty i grzywny - przyp.) i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez SOKiK”.

Prezes UOKiK karze telekomy

W połowie br. T-Mobile Polska przegrał potyczkę sądową z UOKiK w innej sprawie. Sąd Apelacyjny oddalił odwołanie operatora od wyroku SOKiK podtrzymującego 15 mln zł kary nałożonej na firmę za uruchamianie dodatkowych usług bez zgody klientów.

W październiku br. prezes UOKiK na podstawie skarg od klientów podjął postępowanie przeciw T-Mobile Polska dotyczące aktywowania klientom dodatkowo płatnych usług z wykorzystaniem direct billingu (chodzi o opcję „Zamów z T-Mobile”).

W zeszłym tygodniu UOKiK poinformował o decyzji w podobnej sprawie dotyczącej Orange Polska. Operator zgodził się zrekompensować straty klientom, którzy nieświadomie aktywowali u operatora płatny serwis lub usługę nietelekomunikacyjną, oraz wycofał tzw. flash SMS-y, zakwestionowane przez Urząd.

Z kolei Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał decyzję prezesa UOKiK o grzywnach w łącznej kwocie 50,6 mln zł nałożonych na Polkomtel, operatora sieci Plus. Firma została ukarana za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo w ramach usługi internetowej.

W trzecim kwartale br. T-Mobile Polska osiągnął wzrost przychodów o 2,2 proc. do 1,656 mld zł i skorygowanego zysku EBITDA AL o 5,5 proc. do 457 mln zł. Na koniec września br. telekom miał 11,425 mln klientów, o 354 tys. więcej niż rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Sąd kolejny raz zajmie się karą UOKiK dla T-Mobile za podwyżkę abonamentu

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Janusz
T mobile to sciemniacze. Nie oplaca sie u nich miec. Najlepiej wybrac cos na karte.
odpowiedź
User
dewastatorem ich
Jakim cudem ta firma zapłaciła w 2021 roku w Polsce 10500 zł łącznego podatku? Kupiła od T Mobile Niemcy prawa do korzystania ze znaku towarowego T Mobile za 175 mln złotych??
odpowiedź
User
Sir Bolek
Wina Tuska. Była Era , mogła być dalej. Po h.j ja sprzedali. I nie było by oszukańczych ofert.
odpowiedź