Tak skurczył się Ruch. Ogromna strata

W 2024 roku przychody Ruchu poszły w dół o 42 proc., a przy dużo słabszym spadku kosztów strata netto sięgnęła 257 mln zł. Firma została niedawno przemianowana przez Orlen na Usługi Logistyczne i znalazła się w likwidacji.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Tak skurczył się Ruch. Ogromna strata
Fot. materiały prasowe Ruchu

Ruch w 2024 roku zanotował 442,77 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 763,73 mln rok wcześniej oznacza spadek o 42 proc. Prawie połowę firma wygenerowała z usług kurierskich, realizowanych przede wszystkim pod marką Orlen Paczka: w ub.r. było to 215,59 mln zł, podczas gdy w 2023 roku – 147,69 mln.

grafika

Przy czym od przełomu 2024 i 2025 roku Ruch nie jest już operatorem Orlen Paczki – usługa została wydzielona do osobnej spółki, której jedynym udziałowcem jest Orlen. Koncern szuka partnera do realizacji usługi. – Co do zasady to funkcjonowanie paczkomatów – chyba mogę użyć tej nazwy, nie jest zastrzeżona – na naszych stacjach jest pożądane. To świetne uzupełnienie oferty, którą prezentujemy klientom – zaznaczył szef Orlenu Ireneusz Fąfara, przedstawiając pod koniec lutego br. nową strategię firmy.

Ruch wycofał się z prasy i kiosków

Mocno zmalały natomiast przychody Ruchu z jego podstawowej przez lata działalności. Wpływy ze sprzedaży hurtowej prasy poszły w dół ze 127,13 do 33,15 mln zł, a z obsługi prenumerat – z 20,31 mln do 68 tys. zł. Z realizacji prenumeraty firma wycofała się z końcem 2023 roku, zaś od maja ub.r. w ogóle nie zajmuje się już dystrybucją prasy.

Z kolei jej przychody ze sprzedaży detalicznej skurczyły się z 427,64 do 178,6 mln zł. Spółka od lat zmniejszała swoją sieć kiosków i saloników prasowych. Na koniec 2019 roku miała ich 1 333, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, na koniec 2022 roku – 814, a w połowie 2024 roku – już tylko 411. Natomiast z końcem ub.r. całkowicie wycofała się z segmentu sprzedaży detalicznej (40 kiosków działa dalej, ale jeż bez szyldu Ruch, bo odkupili je dotychczasowi ajenci). 

grafika

Koszty 27 proc. w dół

Ruch koszty swojej działalności operacyjnej ograniczył o 26,9 proc. – z 847,27 do 619,22 mln zł. To głównie efekt spadku wartości sprzedanych towarów i materiałów z 469,23 do 177,22 mln.

Natomiast wydatki na usługi obce zwiększyły się z 268,18 do 324,35 mln zł, na pracowników – z 56,31 do 67,97 mln, a na amortyzację – z 26,78 do 30,86 mln. Średnioroczne zatrudnienie w firmie nieco wzrosło: z 393,4 do 399,8 etatów.

grafika

Rentowność Ruchu pogorszył też wzrost pozostałych kosztów operacyjnych z 7,4 do 60,2 mln zł. Na zeszłoroczną kwotę złożyło się przede wszystkim 39,81 mln zł odpisów dotyczących  rzeczowych aktywów trwałych, wartości niematerialnych i pozostałych składników aktywów oraz wzrost kosztów utworzenia rezerw ze 151 tys. do 12,43 mln zł.

Z kolei pozostałe wpływy operacyjne poszły w dół z 29,94 do 10,61 mln zł, przede wszystkim dlatego, że przychody z odwrócenia rezerw skurczyły się z 25,51 mln do 693 tys. zł.

Firma negatywny bilans zanotowała także w obszarze kosztów i przychodów finansowych. Te pierwsze podskoczyły z 19,69 do 31,22 mln zł, głównie wskutek wzrostu wydatków na odsetki z 15,41 do 24,02 mln zł oraz na leasing z 4 do 5,71 mln. Zaś wpływy finansowe zmalały z 7,18 do 2,06 mln zł, na co złożył się przede wszystkim spadek przychodów z odsetek – z 6,85 do 1,34 mln.

Dużo głębsza strata Ruchu

Na poziomie operacyjnym strata Ruchu pogłębiła się z 60,27 do 226,37 mln zł, a w ujęciu netto – z 69,57 do 257,27 mln. W konsekwencji ujemne kapitały własne firmy pogłębiły się z -163,63 do -420,72 mln zł.

grafika

Ruch zanotował najgorszą rentowność od 2018 roku, kiedy przy 1,24 mld zł przychodów miał 352,23 mln zł straty netto. Przy czym wówczas strata operacyjna wyniosła 77,34 mln zł, a o dużo głębszej stracie netto przesądziło 331,71 mln zł kosztów aktualizacji aktywów finansowych (chodziło głównie o obligacje wyemitowane przez spółkę Lurena Investments należącą do Igora Chalupca, ówczesnego prezesa Ruchu).

W ostatnich latach Ruch notował spore spadki przychodów i ujemną rentowność. W 2023 roku wpływy sprzedażowe firmy zmalały o 10,4 proc. do 799,61 mln zł, a strata netto wzrosła z 61,25 do 86,07 mln zł. W 2021 roku przy 891,7 mln zł przychodów strata netto firmy wyniosła 42,9 mln zł.

W latach 2018–2020 Ruch, ze wsparciem obecnych akcjonariuszy, przeszedł postępowanie układowe, w ramach którego spłacił część zaległych zobowiązań (głównie wobec wydawców prasowych), których nie regulował na bieżąco za prezesury Igora Chalupca.

Ruch w likwidacji

Od jesieni 2020 roku Ruch jest kontrolowany przez państwowe podmioty: Orlen za 65 proc. akcji wyłożył wówczas 130 mln zł, PZU i PZU Życie zapłaciły 58 mln zł za 29 proc., zaś Alior Bank 12 mln zł za 6 proc.

Jak niedawno opisywaliśmy szczegółowo, w czerwcu Ruch został przemianowany przez akcjonariuszy na Usługi Logistyczne i postawiony w stan likwidacji. Równocześnie ze spółką pożegnał się prezes Piotr Krężel (pełnił tę funkcję od lata ub.r.), a do zarządu dołączył Krzysztof Sajewski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Telewizja Puls po raz kolejny wspomoże seniorów. Rusza Wigilijny Blok Reklamowy

Telewizja Puls po raz kolejny wspomoże seniorów. Rusza Wigilijny Blok Reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Kolektyw DRE$$CODE nowym partnerem SFD. Producent suplementów stawia na influencerów

Kolektyw DRE$$CODE nowym partnerem SFD. Producent suplementów stawia na influencerów