SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wpływy Telewizji Republika 21 proc. w górę. 52 proc. ze sponsoringu, głównie od firm państwowych i PFN

W ub.r. Telewizja Republika osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 20,9 proc. do 16,34 mln zł oraz spadek straty netto z 2,96 do 1,6 mln zł. 52 proc. wpływów pochodziło ze sponsoringu, głównie od firm państwowych, natomiast projekt Poland Daily był finansowany przez Polską Fundację Narodową. Wygrana Zjednoczonej Prawicy w wyborach parlamentarnych miała „stabilizujący wpływ na sytuację spółki”.

Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”, wiceprezes Telewizji Republika Article

Przychody Telewizji Republika ze sprzedaży usług zwiększyły się rok do roku z 9,06 do 12,36 mln zł, a ze sprzedaży internetowej usług - z 638,9 tys. zł do 2,06 mln zł. Natomiast wpływy z usług live streamingu skurczyły się z 1,9 mln zł do 1,4 tys. zł, a ze opłat od operatorów kablowych i satelitarnych wzrosły minimalnie - z 1,91 do 19,2 mln zł.

52 proc. wpływów ze sponsoringu

W sprawozdaniu firmy złożonym w KRS podano, że przychody ze sponsoringu wyniosły w ub.r. 8,53 proc., stanowiąc 52 proc. łącznych przychodów.

- Spółce udało się ustabilizować sytuację finansową, przede wszystkim poprzez zasadniczą zmianę w strukturze przychodów. Słabnące na skutek niższej oglądalności przychody z reklam i telezakupów zostały zastąpione przychodami ze sponsoringu, głównie od spółek SP, ale także podmiotów prywatnych. Dział sprzedaży sponsoringów znacząco zdynamizował ten kanał przychodów, co przyczyniło się do niezakłóconego prowadzenia działalności operacyjnej spółki przy znacznie mniejszym jej dokapitalizowaniu - opisano.

Dlaczego Telewizja Republika zarobiła mniej z telezakupów? - Niższa oglądalność telewizji oraz pozycja monopolistyczna ze strony Studio Moderna oraz pogarszające się wyniki sprzedaży Studio Moderna i jej problemy wewnętrzne (przejęcie przez fundusz inwestycyjny) spowodowały spadek stawki za godzinę emisji audycji telezakupowych o 10 proc. - wyjaśniono. Od sierpnia br. Telewizja Republika nie będzie mieć już żadnych wpływów z telezakupów, ponieważ Studio Moderna Polska zdecydowało się zakończyć emisję kanału Mango 24.

Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. Telewizja Republika miała 0,028 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,04 proc. rok wcześniej.

Czytaj więcej: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów

PFN wspierała „Poland Daily”

W połowie 2018 roku Telewizja Polska zaczęła nadawać anglojęzyczny program „Poland Daily”, a jesienią uruchomiła serwis internetowy o takiej nazwie oraz uruchomiła trzy kolejne cykle: „Poland Daily Culture”, „Poland Daily History” i „Poland Daily Travel”.

W sprawozdaniu zaznaczono, że ten projekt był finansowany przez Polską Fundację Narodową. - Na jesieni 2019 PFN zdecydowała o czasowym zmniejszeniu budżetu na projekt o połowę. Dla jego obrony podjęto próbę rozwinięcia programu na rynek amerykański, ale w formie kanału telewizyjnego w języku angielskim. Przeprowadziliśmy dogłębną analizę możliwości oraz przygotowaliśmy projekt uruchomienia kanału anglojęzycznego w USA oraz zaprezentowaliśmy go w PFN oraz w Ministerstwie Aktywów Państwowych, aby pozyskać finansowanie - opisano w sprawozdaniu Telewizji Republika.

- W momencie kluczowych rozmów ponownie napotkaliśmy na zmasowany atak ze strony „Gazety Wyborczej”, ukierunkowany na storpedowanie projektu - zaznaczono. Nie sprecyzowano, na czym polegał ten atak, być może chodzi o tekst „GW” z grudnia ub.r. opisujący, na podstawie informacji od dwóch anonimowych pracownik Telewizji Republika, że stacja ma zaległości w wypłacie pensji. - Wszyscy pracownicy zgodnie z umową dostaną wynagrodzenia przed świętami - zapewnił Tomasz Sakiewicz, wiceprezes stacji.

- Na początku 2020 roku projekt ekspansji na USA został zamrożony, a po wybuchu epidemii w połowie marca 2020 szanse na jego realizację wydają się być niewielkie. Efektem jest kontynuacja programu w dotychczasowym kształcie, ale ze względu na redukcję budżetu ograniczono liczbę odcinków premierowych, emitując w weekendy powtórki - dodano w sprawozdaniu Telewizji Republika. Zapewniono, że władze nadawcy zamierzają kontynuować rozmowy z PFN, żeby pozyskać finansowanie na realizację „Poland Daily” w większym zakresie.

140 współpracowników, dużo więcej na usługi obce

Koszty operacyjne Telewizji Republika wzrosły znacznie mniej od przychodów - o 20,9 proc., z 16,58 do 18,06 mln zł, ale nadal znacząco je przewyższają. Nakłady na usługi obce poszły w górę z 8,84 do 10,01 mln zł.

- Wzrost ten wynikał przede wszystkim z konieczności zatrudnienia dodatkowych kontrahentów do realizacji nowej ramówki, w tym programów anglojęzycznych oraz programów sponsorowanych, a także ze względu na wyższe koszty wynajmu zajmowanych pomieszczeń i koszty transmisji danych - wyliczono w sprawozdaniu.

Wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się z 6,85 do 7,27 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 85,9 do 98,6 tys. zł. Na koniec ub.r. w firmie były 142 osoby, w tym dwie zatrudnione na etacie i 140 związanych umowami cywilnoprawnymi.

Telewizja Republika dostała w ub.r. 404,3 tys. zł, a jej łączne pozostałe wpływy operacyjne poszły w górę ze 133,4 do 879,2 tys. zł.

Zmalała strata, korzystny wynik wyborów

Telewizja Republika nadal notuje ujemne wyniki rentowności, przy czym jej straty zmalały rok do roku. Strata sprzedażowa zmniejszyła się z 3,07 do 1,71 mln zł, strata operacyjna - z 2,91 do 1,49 mln zł, strata brutto - z 2,96 do 1,51 mln zł, a strata netto - z 2,96 do 1,6 mln zł.

Nadawca w sprawozdaniu nie ukrywa, że wygranie przez Zjednoczoną Prawicę wyborów parlamentarnych jesienią ub.r. jest dla niego korzystne. Stwierdzono, że to zwycięstwo „również miało stabilizujący wpływ na sytuację spółki”.

Natomiast wśród celów na br. wymieniono „dalszy wzrost przychodów od sponsorów oraz nowo zawarte kontrakty sponsorskie, deklarowane dalsze wsparcie ze spółek Skarbu Państwa i administracji rządowej dla podtrzymania funkcjonowania i rozwoju TV Republiki”. Zapowiedziano też „rozszerzenie sprzedaży do sektora komercyjnego poprzez wzmocnienie działu sprzedaży, działania telemarketingowe oraz działania handlowe nakierowane na pozyskiwanie funduszy unijnych”, a także „rewitalizację oferty programowej mającą na celu poprawę wyników oglądalności oraz odbudowę udziałów w rynku” oraz „ustabilizowanie sytuacji personalnej spółki i nowe przywództwo w kluczowych działach firmy (on-line, promocja i PR)”.

Telewizja Republika chce również kontynuować modernizację swojego sprzętu oraz rozwijać serwis internetowy. - Od 2019 roku trwa praca nad nowym layoutem. Projekt strony głównej, podstron, strony mobilnej jest ukończony w 70%. Zostaje praca stricte informatyczna. Należy dokończyć projekt, który nastawiony jest na generowania większej ilości odsłon portalu, tak na stronie desktop, jak i mobile - opisano. Zwrócono uwagę, że w redakcji witryny pracują cztery osoby, natomiast w zespole redagującym serwis DoRzeczy.pl jest dziewięć osób.

Według badania Gemius/PBI w kwietniu br. TelewizjaRepublika.pl miała 677,2 tys. użytkowników i 6,46 mln odsłon.

W sprawozdaniu, datowanym na 8 czerwca br., w ogóle nie wspomniano o wpływie epidemii koronawirusa na działalność spółki. Przeciwnie, wśród celów na br. wymieniono „organizację biznesowych eventów sponsorowanych i debat w celu generowania dodatkowych przychodów ze sponsoringu”.

W styczniu br. Telewizji Republika zarejestrowała podwyższenie swojego kapitału zakładowego poprzez emisję 37,2 tys. akcji za 186 tys. zł. To trzydziesta piąta emisja akcji w ciągu siedmiu lat istnienia spółki.

Czytaj więcej: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wpływy Telewizji Republika 21 proc. w górę. 52 proc. ze sponsoringu, głównie od firm państwowych i PFN

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marcin
I bardzo dobrze.
9 48
odpowiedź
User
bezwzględny cwaniunio
Grubasizm wsobny za ukradzione obywatelom pieniądze. To droga rozwoju mediów przypartyjnych. Pamiętajcie: nie ma żadnej "repolonizacja". Jest zwykła nacjopisizacja i rozdanie aktywów podnóżkowym partii: Karnolom, Sokiewiczom....
58 8
odpowiedź
User
.
Gazeta dla ułomów.
43 8
odpowiedź