Ofcom: 16 procent brytyjskich przedszkolaków korzysta z TikToka. Zagrożenie dla prawidłowego rozwoju

16 procent trzy- i czterolatków w Wielkiej Brytanii korzysta regularnie z aplikacji TikTok, choć potencjalnie nie jest ona przeznaczona dla tak małych dzieci - wynika z badań brytyjskiej instytucji Ofcom. Regulator zaznacza, że konieczne są bardziej skuteczne regulaminy obecności młodych ludzi na TikToku, zaś stałe korzystanie przez dzieci z platformy  może powodować u nich zaburzenia w prawidłowym rozwoju.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Ofcom, brytyjski regulator rynku telekomunikacji i mediów dostarczył nowe informacje na temat korzystania z mediów społecznościowych przez najmłodszych mieszkańców kraju, ze szczególnym uwzględnieniem platformy TikTok.

Przedszkolaki na TikToku

Według danych Ofcomu brytyjskie maluchy coraz częściej korzystają TikToka. Jak zaznacza raport, coraz większa liczba rodziców twierdzi, że ich dzieci w wieku przedszkolnym korzystają z serwisu wideo, mimo że aplikacja jest rzekomo zarezerwowana dla osób w wieku 13 lat i starszych.

Ok. 16 proc. trzy- i czterolatków w Wielkiej Brytanii ogląda treści z serwisu TikTok. W grupie wiekowej od pięciu do siedmiu lat odsetek ten wzrasta do jednej trzeciej wszystkich dzieci.

Ofcom podkreśla, że warunki korzystania z serwisu TikTok nie obejmują dzieci poniżej 13. roku życia, a moderatorzy otrzymali instrukcje, aby zwracać uwagę na treści tworzone przez młodszych użytkowników i blokować ich konta. Badanie sugeruje jednak, że kontrole wieku nowych użytkowników są powszechnie lekceważone.

Jak podaje „The Guardian” fakt, że dostęp do TikTok mają małe dzieci może spowodować problemy dla platformy. Algorytm rekomendacji pomógł jej wyrosnąć na jeden z najpotężniejszych serwisów social media na świecie, ale przechodzi on te same kłopoty, które dotknęły platformy Facebook czy YouTube, z obawami dotyczącymi treści poruszających takie tematy jak zaburzenia odżywiania i materiały dla dorosłych.

Od 2021 r. brytyjski kodeks projektowania usług internetowych dostosowanego do wieku wymaga od rodzimych aplikacji i stron internetowych, z których korzysta duża liczba dzieci, aby zwracały szczególną uwagę na gromadzone dane osobowe młodych użytkowników i domyślnie zapewniały wyższy poziom prywatności. Kodeks ten nie zawiera jednak żadnych konkretnych ograniczeń dotyczących bardzo małych dzieci.

- Nic nie jest dla nas ważniejsze niż bezpieczeństwo naszej społeczności, zwłaszcza młodych ludzi – zapewnia cytowany przez „Guardiana” przedstawiciel TikToka. - TikTok jest platformą przeznaczoną wyłącznie dla osób powyżej 13. roku życia i stosujemy procesy mające na celu egzekwowanie naszych minimalnych wymagań wiekowych, zarówno w momencie rejestracji, jak i poprzez ciągłe proaktywne usuwanie z platformy kont osób podejrzanych o niepełnoletniość.

Zdaniem ekspertów nadużywanie m.in. TikToka może spowodować u dzieci zaburzenia w rozwoju, a także takie objawy somatyczna jak częste bóle głowy.

Coroczne badanie zwyczajów medialnych społeczeństwa przeprowadzone przez Ofcom sugeruje również, że rosnąca popularność krótkich treści wideo w sieci może być związana z multiscreeningiem, ponieważ coraz więcej dzieci zgłasza trudności w skupieniu się na jednej czynności. Najmłodsi zgłaszali, że nie są w stanie oglądać filmów lub innych dłuższych treści bez jednoczesnego korzystania z wielu urządzeń. Tylko 4 proc. dzieci w wieku od 3 do 17 lat stwierdziło, że nigdy nie robi nic innego podczas oglądania telewizji niż skupienie się na jednym ekranie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]