SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Top 100 najcenniejszych marek: Apple przed Coca-Colą, awans Google i Facebooka, Nokia ostro w dół

W tegorocznym ranking najbardziej wartościowych marek na świecie na pozycję lidera awansował Apple, wyprzedzając Coca-Colę. Między nimi uplasowało się Google, a duży skok w górę zanotował Facebook.

Top 100 najcenniejszych marek: Apple przed Coca-Colą, awans Google i Facebooka, Nokia ostro w dół

W porównaniu z ubiegłym rokiem Apple zanotował wzrost wartości o 28 proc., co dało mu wycenę rzędu 98,3 mld dol. i pierwsze miejsce w rankingu opracowanym przez Interbrand. Większy, bo 34-procentowy wzrost osiągnął zdobywca drugiego miejsca - Google z wyceną 93,3 mld dolarów. Ubiegłorocznego lidera - Coca-Colę - dzieli od drugiego miejsca 14 mld dol. Marka zanotowała jedynie 2-procentowy wzrost, a jej wartość wyniosła 79,2 mld dol. Poza podium znalazł się IBM, którego wynik poprawił się w stosunku do roku 2012 o 4 proc. dając wycenę w wysokości 78,8 mld dol. Począwszy od miejsca piątego, pierwsza dziesiątka prezentuje się w sposób identyczny jak przed rokiem. Zamyka ją Toyota.

Największy wzrost z w całym zestawieniu - 43 proc. - zanotował Facebook, który z aktualną wyceną 7,7 mld zajmuje 52. miejsce (awans z 69). O 30 proc. wzrosła natomiast wartość marki Prada, co pozwoliło jej wspiąć się z 84. na 72. pozycję. Kolejny rok z dużym wzrostem (27 proc.) notuje również Amazon.

Marką, która w ciągu minionego roku straciła najwięcej, jest Nokia. Wcześniej zajmowała 19. pozycję, a w rezultacie 65-procentowego spadku wylądowała na 57. miejscu. Mniejszą niż przed rokiem wycenę otrzymały również m.in. Morgan Stanley (21 proc. w dół), Nintendo (14 proc. w dół), MTV (12 proc. w dół), Avon (11 proc. w dół) oraz Dell (10 proc. w dół).

W zestawieniu zadebiutowały trzy nowe marki. Najwyżej wyceniane (7,7 mld) Discovery znalazło się na miejscu 70. Natomiast 85. pozycję zajął Duracell z wyceną 4,6 mld. Wśród debiutantów znalazł się również Chevrolet, któremu przypadło miejsce 89.

>>> Najbardziej wartościowe marki świata: Coca-Cola znów na czele (dane za 2012 rok)

Podobnie, jak przed rokiem największą wartością cieszą się marki technologiczne. W pierwszej dziesiątce znajduje się ich łącznie sześć (o jedną więcej niż przed rokiem). Wśród nich tylko Intel zanotował 5 proc. spadek. Niezbyt korzystnie wypadły natomiast marki elektroniczne, a więc blisko związane z technologią. Spadek wartości w tym roku zanotowały: Sony, Canon, Nokia oraz Nintendo. Odwrotny trend niż przed rokiem widać w przypadku marek finansowych. Spadki zanotowały tutaj tylko Morgan Stanley oraz Santander.

 

Raport Best Global Brands od 2000 roku przygotowuje agencja Interbrand Zintzmeyer & Lux. Twórcy biorą pod uwagę, jak sygnowane produkty danej marki radzą sobie na rynku, a także w jaki sposób wpływają na wybór konsumenta. Znaczenie miało również to, jak ważne są one dla firm, do których należą.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Top 100 najcenniejszych marek: Apple przed Coca-Colą, awans Google i Facebooka, Nokia ostro w dół

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl