SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Towarzystwo Dziennikarskie: "Wiadomości" prowadziły agitację wyborczą na rzecz kandydata PiS w kampanii prezydenckiej

- "Wiadomości" prowadziły agitację wyborczą na rzecz kandydata PiS w wyborach i przeciwko najsilniejszemu kandydatowi opozycji. Komercyjni nadawcy: Polsat i TVN przedstawiali kampanię wyborczą nie tak stronniczo jak TVP - ocenia Towarzystwo Dziennikarskie w swoim raporcie z monitoringu kampanii prezydenckiej.

Danuta Holecka zapowiadająca w "Wiadomościach" materiał o Rafale Trzaskowskim, fot. TVP Article

Zespół Towarzystwa Dziennikarskiego monitorował między 15 a 26 czerwca główne wydania serwisów informacyjnych TVP, Polsatu oraz TVN. Monitoring miał wykazać, jak media przedstawiają poszczególnych kandydatów, ile czasu antenowego im poświęcają i przede wszystkim – czy przestrzegają wymogów pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności (art. 21.1 Ustawy o radiofonii i telewizji).

Przez 12 dni monitoringu 107 ze 146 tematów w „Wiadomościach” miało związek z wyborami (tj. 73 proc.); zajęły one 82 proc. czasu wszystkich analizowanych wydań. W „Faktach” natomiast ponad połowa czasu skupiała się na wyborze głowy państwa (55 proc. czasu tj. 56 ze 102 tematów), co zajęło 64 proc. czasu. Z kolei w „Wydarzeniach” na 139 tematów 63 były związane z wyborami (45 proc.), co zajęło 45 proc. czasu wszystkich monitorowanych wydań.  

Im bliżej wyborów, tym temat stawał się coraz bardziej istotny – 15 czerwca w „Wydarzeniach” zajmował 14 proc. czasu, a 26 czerwca – już 62 proc. W „Faktach” - od 58 proc. do 96 proc. mówiono o kampanii, a w „Wiadomościach” - od 61 proc. do 100 proc. (we wskazanych dniach). Ostatnie przed ciszą wyborczą wydanie „Wiadomości” w piątek 26 czerwca trwało 54 i pół minuty, w tym 9 i pół minuty - rozmowa Danuty Holeckiej z Andrzejem Dudą.  

"Wiadomości" najczęściej o Andrzeju Dudzie

W „Wiadomościach” aż 65 ze 101 tematów związanych z wyborami (64 proc.) dotyczyło Andrzeja Dudy;  poza jednym neutralnym wszystkie przedstawiały go w pozytywnym świetle (Duda). Natomiast 35 tematów dotyczyło głównie Rafała Trzaskowskiego i wszystkie pokazywały go w negatywnym kontekście. Jeden temat - neutralny dotyczył Roberta Biedronia.

- Jak widać, „Wiadomości” TVP były całkowicie stronnicze: brak krytycyzmu wobec Andrzeja Dudy, negacja najsilniejszego kandydata opozycji i instrumentalne traktowanie pozostałych – stwierdzili autorzy raportu.

Z obserwacji Towarzystwa Dziennikarskiego wynika, że „stronniczość >>Wiadomości<< nasilała się, im bliżej było wyborów”. - Choć apogeum apologetyki Andrzeja Dudy osiągnęły w środę 24 czerwca ponad 4-minutowym „koreańskim” materiałem Macieja Sawickiego (chodzi o materiał na który wpłynęły skargi do KRRiT, stwierdzające, że jest to „spot wyborczy Andrzeja Dudy – przyp.red.) . W piątek 26 czerwca, ostatniego dnia przed ciszą wyborczą, padł inny rekord: długości materiału oskarżającego Rafała Trzaskowskiego. Przez 7 minut Maksymilian Maszenda formalnie sprawdzał czy program wyborczy Trzaskowskiego, ogłoszony poprzedniego wieczora, jest plagiatem. Faktycznie - powtarzał wszystkie oskarżenia, jakie dotychczas „Wiadomości” wysuwały pod adresem tego kandydata - komentuje stowarzyszenie.

"Wydarzenia": ponad połowa pozytywnych materiałów o prezydencie

W „Wydarzeniach” na 44 materiały związane z wyborami 26 było pozytywnych dla Andrzeja Dudy i jeden negatywny. O Rafale Trzaskowskim zrealizowano 5 materiałów pozytywnych, 4 negatywne i 4 neutralne. Po jednym materiale pozytywnym poświęcono Władysławowi Kosiniakowi-Kamyszowi i Krzysztofowi Bosakowi.

Pojedyncze materiały dotyczyły innych kandydatów, a 18 z nich dotyczyły wielu polityków ubiegających się o fotel prezydenta i miały charakter poglądowy.

"Fakty" krytyczne wobec prezydenta, ale i wobec opozycji

W „Faktach” na 56 materiałów wyborczych, 14 było krytycznych wobec Andrzeja Dudy, 8 neutralnych i 3 pozytywne. Jeśli chodzi o kandydaturę Rafała Trzaskowskiego - 2 materiały o nim były negatywne, 2 - neutralne i 4 – pozytywne. Jeden materiał był krytyczny wobec Kosiniaka-Kamysza, jeden wobec Hołowni (1 również pozytywny), a wobec Roberta Biedronia – neutralny. „Fakty” były krytyczne wobec władzy i kandydującego prezydenta, ale również krytyczne wobec opozycji.  

- Obaj nadawcy komercyjni o wiele częściej informowali o pozostałych kandydatach w wyborach prezydenckich, podczas gdy TVP skupiała się na stronniczym, czarno-białym przedstawianiu i przeciwstawianiu sobie dwóch rywali: Andrzeja Dudy i Rafała Trzaskowskiego – ocenia Towarzystwo Dziennikarskie.

Podkreśla również, że „w Polsacie o prezydencie były prawie wyłącznie pozytywne materiały, podczas gdy o jego głównym konkurencie -  prawie po równo pozytywnych, negatywnych i neutralnych, ale a sumie znacznie mniej niż materiałów pozytywnych o Andrzeju Dudzie”. Co istotne, tylko „Wydarzenia” pokazały sylwetki pięciu kandydatów spoza czołowej szóstki.

W „setkach” najczęściej Andrzej Duda i Rafał Trzaskowski

Spośród polityków w „Wiadomościach” najdłużej i najczęściej pokazywany był prezydent i kandydat na prezydenta, któremu poświęcono aż 110 „setek”, trwających łącznie 1383 sekundy (ponad 23 minuty), co dawało mu blisko 19 proc. czasu ogółu „setek” w materiałach wyborczych.

„Setek” Rafała Trzaskowskiego było 71, trwały one w sumie niecałe 9 minut, co równało się 7 proc. czasu wszystkich „setek” w materiałach wyborczych. Wiele z nich pochodziło z materiałów archiwalnych, z reguły były też od razu oceniane przez autora materiału. Robert Biedroń miał 14 „setek” trwających 154 sek., Szymon Hołownia miał 12 „setek” (98 sek.), Władysław Kosiniak-Kamysz - 11 (29 sek.), Krzysztof Bosak - 8 (34 sek.).

W drugim tygodniu obserwacji „Wiadomości” skierowały więcej uwagi na Roberta Biedronia, Szymona Hołownię i Władysława Kosiniaka-Kamysza, ale przytoczono ich negatywne opinie o Rafale Trzaskowskim.  

W „Faktach” Andrzej Duda miał 55 „setek”, a Rafał Trzaskowski - 53. Pozostali kandydaci: Władysław Kosiniak-Kamysz - 22, Robert Biedroń - 19, Szymon Hołownia – 18, a Krzysztof Bosak - 12.

Natomiast w „Wydarzeniach” Rafał Trzaskowski miał 60 „setek”, Andrzej Duda - 56; Władysław Kosiniak-Kamysz - 21, Krzysztof Bosak – 20, Szymon Hołownia - 17, Robert Biedroń – 16. Swoje wypowiedzi mieli także inni kandydaci: 7 „setek” miał Stanisław Żółtek, po 3 - Mirosław Piotrowski, Paweł Tanajno i Waldemar Witkowski, a jedną - Marek Jakubiak. 

- „Wydarzenia” pokazały zatem najszerszą panoramę kandydatów do prezydentury. „Fakty” skupiły się na czołówce, traktując ją proporcjonalnie. Najgorzej postąpiły „Wiadomości”, skoncentrowane na promowaniu jednego kandydata i wkopywaniu w ziemię jego przeciwnika działaniem własnym i cytatami z wystąpień jego konkurentów. Z nakazanym im prawem „pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością” nie miało to nic wspólnego, tak samo jak z przestrzeganiem „Zasad Etyki Dziennikarskiej TVP” – ocenia Towarzystwo Dziennikarskie w swoim raporcie.

Kilka zdań poświęcono także tzw. paskom informacyjnym w „Wiadomościach”. Według organizacji wymowa pasków jest jednoznaczna, a ich celem jest „wspieranie swojego i walka z obcym”. - To pracownicy „Wiadomości” decydują kto jest kim i oznajmiają to odbiorcom od samego początku każdego tematu paskami, które ustawiają widza. Tę samą rolę pełnią zapowiedzi prowadzących, też warte przedstawienia – stwierdza stowarzyszenie.

We wnioskach z monitoringu stwierdzono, że „Wiadomości” nie spełniły wymogów art. 21.1 Ustawy o radiofonii i telewizji, nakazujących by programy telewizji publicznej charakteryzowały się „pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością” i nie przestrzegały Zasad Etyki Dziennikarskiej w TVP.

- „Wiadomości” prowadziły agitację wyborczą na rzecz kandydata PiS w wyborach i przeciwko najsilniejszemu kandydatowi opozycji, co jest sprzeczne z Kodeksem Wyborczym i podważa konstytucyjną zasadę równości wyborów prezydenckich – podsumowuje Towarzystwo Dziennikarskie.

Zdaniem organizacji komercyjni nadawcy (Polsat i TVN) przedstawiali kampanię wyborczą „nie tak stronniczo jak TVP”. - TVN był krytyczny wobec władzy, ale nie forsował kandydatów opozycji i bywał także krytyczny wobec nich. Polsat – z sympatią i dostrzegalnym wsparciem dla kandydata władzy, ale przestrzegając profesjonalnych zasad dziennikarstwa – puentuje organizacja.

Monitoring prowadzony był przy wsparciu Funduszu Obywatelskiego, zarządzanego przez Fundację dla Polski, według metodologii wykorzystanej w poprzednich obserwacjach medialnych Towarzystwa Dziennikarskiego: we wrześniu-październiku 2019 r. (wybory do Sejmu i Senatu), w maju 2019 r. (wybory do Parlamentu Europejskiego, wspólnie z Fundacją Batorego) i w październiku 2018 r. (wybory samorządowe, samodzielnie).

Druga tura wyborów prezydenckich zaplanowana jest na niedzielę, 12 lipca. Zmierzą się w niej Andrzej Duda i Rafał Trzaskowski.

Państwowa Komisja Wyborcza w we wtorek przekazała wyniki wyborów prezydenckich z 100 procent obwodów głosowania. Urzędujący prezydent zdobył 43,5 proc. głosów (8 450 513 głosy). Na drugim miejscu znalazł się Rafał Trzaskowski z poparciem 30,46 proc. (5 917 340 głosy). Kandydatowi niezależnemu Szymonowi Hołowni zaufało 13,87 proc. wyborców (2 693 397).

Pozostali kandydaci uzyskali: Krzysztof Bosak - 6,78 proc. (1 317 380 głosów); Władysław Kosiniak-Kamysz - 2,36 proc. (459 365 głosów); Robert Biedroń - 2,22 proc. (432 129 głosów).

Kolejni kandydaci uzyskali poniżej 0,3 proc.: Stanisław Żółtek - 0,23 proc. (45 419 głosów), Marek Jakubiak 0,17 proc. (33 652 głosów), Paweł Tanajno 0,14 proc. (27 909 głosów), Waldemar Witkowski 0,14 proc. (27 290 głosów), Mirosław Piotrowski 0,11 proc. (21 065 głosów).

Szef PKW przekazał, że osób uprawnionych do głosowania było 30 204 684. Karty do głosowania wydano 19 026 600 osobom, zaś liczba wyborców głosujących przez pełnomocnika wyniosła 16 854, a liczba wyborców głosujących na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania wyniosła 216 557 osób.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Towarzystwo Dziennikarskie: "Wiadomości" prowadziły agitację wyborczą na rzecz kandydata PiS w kampanii prezydenckiej

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
12345
A TVN? Wypowiedzą się?
17 15
odpowiedź
User
Słońce Peru
Telewizja rządowa to kogo mieli niby wspierać, Trzaskowskiego?
21 9
odpowiedź
User
Wyłącz TVP
gruba baba patrzeć nie idzie
17 10
odpowiedź
User
Bax
Pochanke gruba ? Nie przesadzaj.
15 13
odpowiedź
User
qeer
Towarxystwo z KOD ocenia TVP, a słowem się nie zająknie o TVN;)
21 19
odpowiedź