SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Travel Channel jak History? Stawia na kulinaria, duchy i potwory

Choć ostatnio na antenie polskiej wersji Travel Channel królowały powtórki, to nadawca informuje o 5 nowościach w jesiennej ramówce. Aż 4 z nich dotyczy tematyki kulinarnej. W USA i Azji stacja w ogóle odeszła od profilu podróżniczego. W logotypie widnieją tylko litery „Trvl”, a w ofercie dominują programy o duchach i wielkiej stopie.

Travel Channel w USA i Azji poświęca bardzo dużo czasu programom o duchachArticle

Duża liczba kanałów tematycznych w portfolio niekoniecznie przekłada się na jakość i dopasowanie produkcji do profilu stacji. Kiedyś na antenie poświęconego tematyce medycznej kanał Polsatu Zdrowie i Uroda emitowano seriale „Świat według Kiepskich” czy „Rodzinę Zastępczą”. Choć MTV ruszyła jako „Music Television”, to od kilkunastu lat jest już stacją rozrywkową. Po 40 latach obecności na rynku, marka przegrywa z konkurencją. W History i History 2 niewiele jest produkcji dotyczących historii. Znajdziemy za to programy typu „Starożytni kosmici”, „Wojny magazynowe” albo „Łowcy okazji”.

Trvl zamiast Travel Channel

Travel Channel wystartował w USA 1 lutego 1987 roku. Stacja została założona przez TWA Marketing Services, spółkę córkę linii lotniczych Trans World Airlines. Dekadę później została sprzedana Landmark Communications, ówczesnemu właścicielowi The Weather Channel, a następnie Paxson Communications. W 1999 roku jedynym udziałowcem stacji był już Discovery Communications,  który w 2007 roku sprzedał spółkę  Cox Enterprises Cox Communications. W 2010 roku właścicielem 65 proc. udziałów w Travel Channel był już Scripps Networks Interactive. W 2012 roku firma nabyła wszystkie udziały w zagranicznych wersjach kanału, a w 2016 SNI nabył pozostałe akcje w amerykańskiej stacji. Dwa lata później Discovery kupił Scripps, więc Travel Channel powrócił do portfolio tej firmy.

1 października 2018 roku stacja, która do tej pory emitowała głównie programy podróżnicze zmieniła logo, oprawę graficzną i profil. W logotypie ze słowa Travel usunięto samogłoski, stąd Trvl. Kanał na rynkach amerykańskim i azjatyckim skupił się na produkcjach dotyczących zjawisk paranormalnych. Taka oferta programowa obowiązuje do tej pory. Na przykład we wtorek amerykański Travel Channel od godz. 8 do 16 emitował maraton programu „Alaskan Killer Bigfoot” ( „Potwór z Alaski” w Playerze w bibliotece Discovery+). Między godz. 16 a 22 stacja pokazywała program „Expedition Bigfoot” („Śladami Wielkiej Stopy”). W godzinach wieczornych Amerykanie mogli oglądać „Paranormal Caught on Camera” i „Monsters Caught on Camera” o duchach i potworach. W środę od 8 do 18 stacje proponuje mieszkańcom USA oglądanie programu „Ghost Hunters” („Łowcy duchów”), a później „Terror in the woods” („Postrach w lesie”). Czwartkową ramówkę zdominował program „Scariest Night of My Life” („Najstraszniejsza noc w moim życiu”), a niedzielną „A Haunting” („Nawiedzenie”). W przyszły wtorek kanał ma z kolei przez wiele godzin pokazywać „Haunted Hospitals” („Nawiedzone szpitale”). Typowych programów podróżniczych w ofercie amerykańskiego i azjatyckiego Travel Channel więc nie znajdziemy.

Treści paranormalne popularniejsze niż podróżnicze?

Biuro prasowe TVN Warner Bros. Discovery od tygodnia nie odpowiedziało czy w Polsce są planowane podobne zmiany wizerunku i profilu Travel Channel. W listopadzie ub.r. nadawca sugerował, że programy o zjawiskach paranormalnych, takich jak UFO, są szczególnie pożądane za oceanem. - Programy tego typu nadal cieszą się większą popularnością i zainteresowaniem w Stanach Zjednoczonych niż w Polsce. Emitowane na antenach takich kanałów jak na przykład ID czy Travel Channel mają tam wysoką oglądalność. Odpowiadając na zapotrzebowanie widzów stacje produkują coraz więcej tego typu kontentu - informowała wówczas portal Wirtualnemedia.pl Dorota Eberhardt, content management & ODP channels director w TVN Grupie Discovery.

Potencjał programów o zjawiskach paranormalnych od lat docenia nadawca History i History 2. - Można powiedzieć, że popularność programu „Starożytni kosmici” rośnie stale od momentu, kiedy w roku 2009 History Channel zaprezentował pierwsze odcinki w Stanach Zjednoczonych, dlatego nie dziwi nas, że inne stacje chcą również wprowadzać na swoje anteny takie treści. Na naszej antenie ten format zawsze sprawdza się świetnie, a odcinki ostatniego sezonu „Starożytnych kosmitów” oglądało średnio 73 proc. więcej widzów, niż inne propozycje naszego kanału w Polsce, a na Węgrzech o 132 proc. ponad średnią kanału - mówił portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Teodorczyk, A+E Networks Director of Content and Brands, Poland and CEE.

Duża liczba powtórek w Travel Channel

W krajach europejskich Travel Channel nie zmienił logotypu i profilu. W ostatnim czasie polska wersja stacji emituje jednak znacznie mniej premierowych programów aniżeli w przeszłości. Cykl „Jestem z Polski” został przeniesiony do TVN Style i skupia od kilku sezonów na kobietach z Polski mieszkających na świecie. Nowe odcinki programów zbliżonych do „Międzynarodowych poszukiwaczy domu”, których kiedyś pokazywał Travel Channel, można znaleźć na antenie HGTV. To m.in. „Nowe życie w Meksyku”, „Nowe życie na Karaibach”, „Nowe życie na wyspie”, „Nowe życie na Bahamach” czy „Nowe życie nad morzem śródziemnym”.

W ramówce polskiej wersji Travel Channel można trafić na wiele powtórek programów pokazywanych przez tę stację, kanały TVN i Discovery w przeszłości. To na przykład „Subiektywny ranking naj” (2017),  „Chiny według Jarka Nowaka” (2019) „Dziwaczne potrawy” (2018), „Dziwaczne potrawy – smakowite miasta” (2019), „„Baseny z rozmachem” (produkcja z 2018 roku na potrzeby Animal Planet), „Smakuj świat z Pascalem” (TVN Style, 2012), „Ambasady luksusu” (TVN Style, 2020). Program „Walka o bagaż” z 2014 roku jest obecnie powtarzany zarówno na Travel Channel, jak i Discovery Historia. Premiery tych odcinków miały miejsce niespełna dekadę temu na antenie Discovery. Propozycji znanych z anteny Discovery jest w Travel Channel więcej. To na przykład „Nagi instynkt przetrwania”. Po fuzji Warner Media z Discovery do oferty stacji trafił też program „Anthony Bourdain - bez rezerwacji”, pokazywany m.in. w CNN i Canal+ Kuchnia (Travel Channel emituje odcinki z 2010 roku). Od wielu miesięcy kanał podróżniczy pokazuje w kółko te same odcinki produkcji „Makłowicz w drodze”, zrealizowanej w 2018 roku na potrzeby Food Network.


 
Nowości to głównie propozycje związane z kulinariami

Na stronie internetowej Travel Channel poinformował o nowościach w jesiennej ramówce. - W serii „Popularne Borneo”, gospodarz telewizyjny i aktor, Henry Golding wybierze się w podróż, której celem będzie odszukanie jego plemiennych korzeni. Jako potomek budzącego kiedyś postrach plemienia Iban na Borneo, chce osiągnąć swój „bejalai”. Jest to rytuał przejścia i dojrzałości, do którego podchodzą mężczyźni, zanim zdecydują się na małżeństwo i założenie rodziny. Zgodnie z nim, Henry musi udać się w podróż do nieznanych krain, aby podjąć rozmaite wyzwania i liczne próby charakteru. Dzięki temu zdobędzie nową wiedzę i umiejętności, które pomogą mu łatwiej wystartować w dorosłość. To będzie niezapomniana podróż, pełna cennych lekcji życia wśród najpiękniejszych malowniczych widoków - zdradził nadawca.

Choć większość nowych programów dotyczy podróży, to są związane równocześnie z tematyką kulinarną. - „Amerykańska przygoda z Guy’em” to seria, w której popularny restaurator Guy Fieri wyrusza wraz z najbliższymi w niezapomnianą podróż: od północnej Kalifornii przez Oregon, aż do Waszyngtonu. W tę wyjątkową trasę wybiorą się kamperami, a w trakcie podróży czekać ich będzie wiele przygód – od surfowania po wydmach po ekscytującą wycieczkę łodzią w dół rzeki; od biwakowych uczt śniadaniowych po najsmaczniejsze grillowe przysmaki. Ta wycieczka będzie pełna smakowitych posiłków, kultowych miejsc i wielu wrażeń! Z kolei w „Ulicznych smakach Indonezji” szefowie kuchni Will Meyrick i Rinrin Marinka odkryją najlepsze uliczne dania w Dżakarcie! Staną się dla nich inspiracją, ponieważ prowadzący podzielą się z widzami swoimi kreatywnymi interpretacjami tych przekąsek - poinformował Travel Channel.

Już od 3 września o godz. 16.05 w każdą sobotę ma być nadawany program „Pyszne miejscówki”. - Zebraliśmy wszystkie miejsca, które trzeba zobaczyć w całych Stanach Zjednoczonych, aby zdobyć jedyne w swoim rodzaju doznania kulinarne. Serwujemy obfite talerze najsmaczniejszych, najbardziej przepysznych i dekadenckich posiłków w kraju - zapowiada stacja. Również w soboty, ale o 10.50 będzie można oglądać drugi sezon programu „Smakołyki z ulicy”. - Nic nie mówi tyle o kraju i regionie, co jedzenie serwowane na jego ulicach, gdzie lokalni sprzedawcy oferują niedrogie i pyszne dania. Dla mieszkańców uliczne jedzenie jest częścią ich codziennego życia, ale dla podróżników to także autentyczny smak tradycji. Gospodarz Nick Smith prowadzi ranking najlepszych lokalnych przekąsek w każdej odwiedzanej przez siebie destynacji - zapowiada debiutującą 3 września propozycję Travel Channel.

Z danych Nielsena wynika, że w I półroczu 2022 roku Travel Channel miał 0,12 proc. udziału w rynku (to tyle samo co w I półroczu ub.r.). W tym samym czasie History, którego znakiem rozpoznawczym są „Starożytni kosmici” miał 0,30 proc., a History 2 0,12 proc. W 2017 roku, kiedy Martyna Wojciechowska objęła stanowisko dyrektor programowej Travel Channel i na antenie pojawiało się więcej premierowych programów, udział kanału wyniósł 0,15 proc. Wówczas udział w rynku History wynosił 0,21 proc., a H2, który zmienił później nazwę na History 2 zaledwie 0,06 proc. Niedawno informowaliśmy, że tej jesieni w ramówce TVN zabraknie programu „Kobieta na krańcu świata”. Martyna Wojciechowska poinformowała, że po raz pierwszy od 25 lat zdecydowała się na przerwę.

Dołącz do dyskusji: Travel Channel jak History? Stawia na kulinaria, duchy i potwory

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Blah
Jest to głupota i działanie autodestrukcyjne ze strony stacji. Na krótką metę może przyciągnie trochę nowych widzów, na dłuższą - spowoduje nieodwracalną utratę dotychczasowych. Spłycanie treści, coraz niższy poziom, odchodzenie od tematyki kanału - taka czeka nas przyszłość telewizji? Trochę to dziwne, bo wysokiej jakości dokumenty cieszą się popularnością w serwisach VOD. Problem dotknął już wiele legendarnych niegdyś marek (MTV, Discovery, History), które są już gigantami tylko na papierze.

Ludzie wolą być karmieni inscenizowanymi bajkami o ufo i zjawiskach paranormalnych i potem święcie w to wierzą. Nic dziwnego, że później tyle osób w USA wciąż popiera takiego Trumpa czy wierzy w różne teorie spiskowe.
odpowiedź
User
lolo
Ten kanał byś świetny i może dlatego niszowy, jakieś 10 lat temu, jeszcze bez polskich "podróżników". Podobnie było z Viasat History. Teraz nie da się tego oglądać.
odpowiedź
User
bgf
history dodają w gratisie na cplus.tychże oraz travel nie ogladam bo tam najzwyczajniej nic nie ma.
odpowiedź