SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVN24 skończyła 20 lat. Z roku na roku ma coraz lepsze wyniki oglądalności

20 lat temu, 9 sierpnia 2001 roku, ruszył kanał TVN24 - pierwsza stacja informacyjna w Polsce. W pierwszym roku miała ona średnio 0,45 proc. udziału w rynku telewizyjnym, a na koniec 2020 roku prawie 5,5 proc. - Kanał zdążył wypracować sobie ugruntowaną pozycję jako dostawca informacji w telewizji - mówi Wirtualnemedia.pl Rafał Maślanka, senior multiscreen planner/buyer z agencji One House.

TVN24 przez Nielsen Audience Measurement monitorowany jest od 27 sierpnia 2001 roku. Do 31 grudnia 2001 roku stacja średnio miała 0,45 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4+ i 0,49 proc. w 16-49 - wynika z danych NAM, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez TVN. Wówczas oglądalność TVN24 mierzona była testowo, wtedy kanał dostępny był prawie wyłącznie na ówczesnej platformie Cyfra+ (i wchłoniętej przez nią Wizji TV) oraz w małych sieciach kablowych (przez pierwsze trzy miesiące nadawania także analogowo z satelity).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Udziały newsowego kanału TVN w 2002 roku zmalały do odpowiednio 0,41 proc. i 0,36 proc. Z kolei w grupie widzów kablowo-satelitarnych wynik stacji wyniósł 0,73 proc. W kolejnych latach do 2010 roku, m.in. wraz ze wzrostem zasięgu technicznego (aż do obecności u niemal każdego operatora płatnej telewizji w Polsce) i poszerzaniem oferty programowej, oglądalność TVN24 rosła niemal z roku na rok.

W 2010 roku udziały stacji wyniosły 3,45 proc. w 4+, 2,64 proc. w 16-49 i 5,05 proc. w CAB-SAT 4+. Wówczas wydarzyła się katastrofa smoleńska, a po niej miały miejsce przyśpieszone wybory prezydenckie.

Od 2011 do 2015 roku udział TVN24 w grupie 4+ wahał się od 2,99 proc. do 3,22 proc., w 16-49 - od 2,20 do 2,49 proc., a w CAB-SAT 4+ - od 4,16 do 4,75 proc.

Dynamiczne wzrosty w latach 2016-2020

Kolejne wyraźne wzrosty nastąpiły w latach 2016-2020. W zeszłym roku udział TVN24 wśród wszystkich widzów wyniósł 5,36 proc., w grupie 16-49 - 3,47 proc., a w CAB-SAT 4+ - 7,87 proc. Były to najwyższe roczne wyniki oglądalności tej stacji od początku jej nadawania.

- Za wzrost oglądalności TVN24 na przestrzeni lat w dużej mierze odpowiada wzrost widowni użytkowników telewizji kablowo-satelitarnej. Poza tym, same wydarzenia codzienne, wojna na scenie politycznej, wydarzenie globalne jaki jest pandemia oraz strajk kobiet - czyli wszelkie niepokoje przyciągają widownię do tej stacji, która przez 20 lat istnienia zdążyła wypracować sobie ugruntowaną pozycję jako dostawca informacji w telewizji - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Rafał Maślanka, senior multiscreen planner/buyer z agencji One House.

Średnie udziały TVN24 bieżącym roku (w okresie od 1 stycznia do 31 lipca br.) wynoszą odpowiednio 4,86 proc., 3,05 proc. i 6,90 proc.

- Aktualnie, to co przyciąga i utrzymuje widownię to właśnie wydarzenia o których wspominam wyżej, czyli COVID-19 oraz podział sceny politycznej. Dla części widzów TVN24 to po prostu stacja największego zaufania - komentuje Maślanka.

TVN24 najwyższe dobowe udziały rynkowe w grupie 4+ zanotował 30 października 2020 roku, kiedy na terenie całej Polski odbywały się protesty ws. praw kobiet. Tego dnia stacja miała 9,52 proc. udziału w rynku.

Podium uzupełniają 28 i 27 października, kiedy również odbywały się protesty w tej sprawie. Wówczas stacja miała odpowiednio 8,80 proc. i 8,77 proc. udziału.

Czwarte miejsce należało do 14 stycznia 2019 roku (8,60 proc.), kiedy na bieżąco relacjonowano wydarzenia związane ze śmiercią prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Czołową piątkę uzupełnia 24 lipca 2017 roku (8,52 proc.), kiedy tematem dnia były protesty w obronie konstytucji i sądów.

Skok Felixa Baumgartnera ratingowym hitem

Spośród pojedynczych audycji największą widownie w historii nadawania TVN24 zgromadziła relacja na żywo, w ramach której transmitowano skok Felixa Baumgartnera ze stratosfery z wysokości prawie 39 km w ramach przedsięwzięcia Red Bull Stratos. Niemal 3-godzinną relację śledziło 2,23 mln widzów w 4+, co dało stacji 15,38 proc. udziału w 4+.

Drugie miejsce zajęła transmisja z Watykanu z 13 marca 2013 roku, podczas której relacjonowano wybór papieża Franciszka. Niemal 2-godzinną audycję oglądało 1,86 mln osób.

Podium uzupełnia relacja uroczystości pogrzebowych prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, która zainteresowała 1,83 mln widzów.

Historyczny rekord TVN24. Stacja liderem rynku

W środę, 11 sierpnia TVN24 szeroko relacjonował obrady sejmu RP, podczas których tematem dnia był projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji nazywany „lex TVN”. Tego dnia stacja miała średnio 9,83 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów - wynika z udostępnionej portalowi Wirtualnemedia.pl analizy One House opracowanej na podstawie danych Nielsen Audience Measurement. To najwyższy dobowy udział w historii nadawania - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Dało to informacyjnemu kanałowi TVN Grupy Discovery pierwsze miejsce w rynku telewizyjnym. Drugi był Polsat z udziałem na poziomie 9,01 proc., a trzecia - TVP1 (8,47 proc.). Szóste miejsce zajęło TVP Info z 5,06 proc. udziału, a dziesiąte - Polsat News - 2,54 proc.

Wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 TVN24 w środę miał 6,09 proc. udziału, a w 16-59 - 6,56 proc. W obu ujęciach stacja była trzecim najchętniej oglądanym kanałem po Polsacie i TVN.

Środowy udział TVN24 w grupie 4+ to najwyższy dobowy wynik stacji w historii nadawania. Dotychczasowy rekord kanał osiągnął 30 października ub.r., kiedy relacjonowane były protesty w sprawie praw kobiet. Tego dnia stacja miała 9,52 proc. udziału.

Najchętniej oglądana pozycja programowa TVN24 w dniu 11 sierpnia to ponad 20-minutowa transmisja obrad sejmu, którą w stacji po 19.29 śledziło 1,38 mln widzów. Drugie miejsce zajęły „Fakty po faktach” (1,25 mln), a trzecie - specjalne wydanie „Kropki nad i” (1,10 mln).

"TVN24 powinien utrzymywać trend wzrostu oglądalności"

Zdaniem Rafała Maślanki w kolejnych latach TVN24 nadal będzie utrzymywać trend wzrostu oglądalności (zakładając, że stacja otrzyma koncesję na dalsze lata). - Mamy wzrost telewizji kablowo-satelitarnej. Więc to jest trend wzrostowy, który się pogłębia - komunikuje. - Musimy też pamiętać, że czwarta fala pandemii, jeśli faktycznie przyjdzie do Polski, to naturalnie przełoży się na wzrosty oglądalności w telewizji. Dodatkowo bieżące wydarzenia na scenie politycznej też napędzą widownię stacji - dodaje.

Jak informuje nas ekspert z One House, czysto hipotetycznie gdyby kanał TVN24 przestał nadawać z powodu braku koncesji, część widowni stacji przeszłaby do digitalu. - Ale to wcale nie musi być spora grupa - pamiętajmy, że w internecie trzeba uważać na fake newsy. I widownia ma tego świadomość. A jednak stacje telewizyjne mocniej filtrują przekazywany news - analizuje. - Zatem znaczna część widzów TVN24 zasiliłaby inne stacje. Myślę, że głównie widownia przepłynęłaby do kanału Polsat News, który wówczas odnotowałby duże wzrosty oglądalności - prognozuje.

Start 9 sierpnia 2001 roku

Kanał TVN24 wystartował 9 sierpnia 2001 roku. Pierwszy serwis, punktualnie o godz. 12.00, poprowadziły Anita Werner i niepracująca już w stacji Beata Borocka. Choć na początku projektowi nie dawano wielkich szans na sukces, w ciągu lat stacja zmieniła rynek mediów w Polsce, a także polską politykę. Wzorem Grupy TVN w kolejnych latach własne kanały newsowe utworzyły Telewizja Polska (TVP Info) i Polsat (Polsat News).

Dołącz do dyskusji: TVN24 skończyła 20 lat. Z roku na roku ma coraz lepsze wyniki oglądalności

47 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dodko
Dobrze, po sprzedaży dalej pownie będzie miał dobre
odpowiedź
User
polakos
Ja bym już wolał nowy kanał, TVN do usunięcia, a na jego miejsce coś nowego, bardziej świeżego
odpowiedź
User
axxet
Za rok już będzie tylko historia na szczęście
odpowiedź