TVP: rekordowe 1,4 mld zł z abonamentu w ub.r. zapewniło 57 proc. budżetu, 874 mln zł z reklam

Telewizja Polska w ub.r. otrzymała 1,4 mld zł środków abonamentowych, z czego 1,13 mld zł z rekompensaty przyznanej wiosną ub.r. Natomiast przychody nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 4,2 proc. do 874 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Rekompensata za utracone wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego została przyznana TVP i Polskiemu Radiu wiosną ub.r. w ramach nowelizacji ustawy abonamentowej. W kwietniu ub.r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z kwoty 1,26 mld zł aż 1,127 mld zł zostanie przekazane TVP, 60 mln zł - Polskiemu Radiu, a 72,7 mln zł regionalnym rozgłośniom Polskiego Radia.

Przypomnijmy, że jednocześnie z podpisaniem przez prezydenta tamtej nowelizacji do zarządu TVP trafili Marzena Paczuska (w marcu br. została zawieszona) i Piotr Pałka (szybko został odwołany, bo był w sporze prawnym ze spółką, zastąpił go Mateusz Matyszkowicz).

Ponadto TVP uzyskała w ub.r. 331,4 mln zł z opłat abonamentowych, które KRRiT szacunkowo podzieliła już w połowie 2018 roku.

grafika

Tym samym Telewizja Polska otrzymała 1,459 mld zł środków abonamentowych, o 480 mln zł więcej niż rok wcześniej. To zdecydowany rekord w historii spółki, dzięki kolejnym rekompensatom (pierwszą uchwalono pod koniec 2017 roku, TVP przyznano 860 mln zł podzielone na dwa lata) finansowanie nadawcy z abonamentu wzrosło o ponad 1 mld zł - z ok. 400 mln zł rocznie w latach 2014-2016.

Uwzględniając inflację, poprzedni raz ponad 1 mld zł z abonamentu TVP uzyskała w 1994 roku. Natomiast w latach 2010-2012 do spółki trafiało z tego tytułu jedynie 200-250 mln zł rocznie.

grafika

W ub.r. wpływy abonamentowe stanowiły już 57 proc. łącznych przychodów Telewizji Polskiej, o 11 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. W 2016 roku było to jedynie 25 proc., a w latach 2010-2011 zaledwie 11 proc.

- Regularne wpływy abonamentowe pozostają niskie i są związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem systemu finansowania mediów publicznych. Istotna pozostaje również wysokość stawki opłaty abonamentowej, która na tle innych krajów Europy Zachodniej pozostaje bardzo niska. W efekcie, brak działań naprawczych ze strony organów państwowych doprowadził do osiągania bardzo niskiej ściągalności opłat oraz braku sankcji wobec abonentów uchylających się od ich wnoszenia - zaznacza Telewizja Polska w sprawozdaniu abonamentowym.

grafika

4 proc. mniej z reklam

Z kolei wpływy Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu zmalały o 4,2 proc. - z 912 mln zł w 2018 roku do 874 mln zł w ub.r.

- Wynika to przede wszystkim z braku wydarzeń sportowych o dużym potencjale komercyjnym, jakimi w 2018 roku były mistrzostwa świata w piłce nożnej oraz zimowe igrzyska olimpijskie. Ponadto, w dalszym ciągu spółka nie może w pełni konkurować o budżety reklamowe na równi z nadawcami komercyjnymi, ze względu na brak możliwości przerywania programów reklamami - uzasadniono w sprawozdaniu.

W br. trudno spodziewać się wzrostu przychodów reklamowych Telewizji Polskiej, ponieważ cały rynek reklamowy straci wskutek recesji gospodarczej. W kanałach TVP już w marcu odwołano część kampanii, biuro reklamy nadawcy zaoferowało gratis wydłużenie spotów o 5 sekund. Ponadto na przyszły rok przełożono piłkarskie Euro 2020, do którego transmisji TVP ma w naszym kraju wyłączne prawa.

grafika

Z abonamentu najwięcej na TVP1, TVP2 i TVP3 Regionalna

Zdecydowanie największe środki z abonamentu TVP w ub.r. przeznaczyła na TVP1 i TVP2. W przypadku pierwszej stacji było to 622,63 mln zł i stanowiło 87,1 proc. jej kosztów, a w przypadku drugiej - 384,9 mln zł i 62,1 proc.

Na TVP3 Regionalną z abonamentu poszło 191,22 mln zł (67 proc. budżetu stacji). W przypadku TVP Historia 24,84 mln zł z abonamentu stanowiły aż 82,8 proc. łącznych kosztów.

Za to na TVP Polonia przeznaczono tylko 3,39 mln zł środków abonamentowych (7 proc. budżetu kanału), a w TVP Sport udział finansowania z abonamentu (37,2 mln zł) wyniósł 17,8 proc.).

grafika

W br. TVP z 2 mld zł środków abonamentowych

W marcu br. po uchwaleniu przez parlament prezydent podpisał kolejną nowelizację abonamentową dającą Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu 1,95 mld zł rekompensaty (w formie skarbowych papierów wartościowych). Nastąpiła przy tym kolejna zmiana w zarządzie TVP: Rada Mediów Narodowych odwołała Jacka Kurskiego ze stanowiska prezesa Telewizji Polskiej. Do pełnienia tej funkcji z rady nadzorczej został oddelegowany Maciej Łopiński. Jednocześnie Kurski został jego doradcą, a w zarządzie zawieszono Marzenę Paczuską.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała natomiast, że TVP otrzyma obligacje skarbowe o wartości 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł. Minister finansów w zeszłym tygodniu przekazał firmom te papiery. 5 maja zostaną one zasymilowane z inną serią obligacji, a minister finansów będzie je mógł wykupić.

Jaki wynik netto TVP?

W sprawozdaniu abonamentowym Telewizji Polskiej nie podano szczegółowych danych o wydatkach operacyjnych i wynikach rentowności firmy. Te statystyki znajdą się w raporcie finansowym, który firma złoży w połowie roku.

W 2018 r. TVP osiągnęła wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv, oraz 3,49 mln zł zysku netto. Zwiększyły się też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji.

Zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów. Dyrektorzy i ich zastępcy w Telewizji Polskiej zarabiali średnio 21,8 tys. zł miesięcznie brutto, doradcy zarządu - 20,8 tys. zł, dziennikarze motywacyjni - 7,5 tys. zł, a ci honoraryjni - 12,2 tys. zł. Członkowie zarządu Jacek Kurski i Maciej Stanecki zainkasowali łącznie 811,8 tys. zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych