SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP w okresie kampanii wyborczych

Od 5 września do 23 października br., TVP wyemitowała 984 audycje poświęcone wyborom parlamentarnym i prezydenckim.

W tym 231 programów to produkcje własne TVP, a 753 - audycje Komitetów Wyborczych. Programy wyborcze emitowane w Telewizji Polskiej docierały do znacznie szerszych rzesz widzów niż programy wyborcze w stacjach komercyjnych - podsumował Jarosław J. Szczepański, Przewodniczący Komisji TVP S.A.  ds. wyborów 2005.

Z sondaży przeprowadzonych na zlecenie TVP S.A. wynika m.in. że w czasie kampanii wyborczej ponad połowa Polaków była przekonana o neutralności politycznej TVP1.
Jest to najlepszy wynik w historii czteroletniego pomiaru. Zdecydowanie przeważa opinia, że TVP rzetelnie prezentowała kampanię parlamentarną nie faworyzując żadnego z ugrupowań ( 60 proc). TVP1 to preferowany przez widzów nadawca programów o tematyce wyborczej - co drugi Polak właśnie na tej antenie najchętniej oglądał audycje przedwyborcze - wynika z sondaży informuje Jarosław J. Szczepański.

Przynajmniej jedną audycję poświęconą wyborom obejrzało w TVP, 81 proc Polaków. To prawie dwa razy więcej niż audycje o podobnej tematyce nadawane w Polsacie czy TVN.  Najwyższą widownię zdobyły debaty "Prezydent dla Polski" i  "Wieczory Wyborcze".

Wieczory wyborcze w Telewizji Polskiej zyskały zdecydowanie wyższą  oglądalność niż program pod tym samym tytułem emitowany w TVN. 

Blisko połowę Polaków zgromadziła przed telewizorami debata pomiędzy kandydatami na prezydenta, Lechem Kaczyńskim i Donaldem Tuskiem, emitowana 21 października w Jedynce. Miała ona większą oglądalność niż emitowany w tym samym czasie w TVN, przebój filmowy "Władca pierścieni - Dwie wieże".

TVP przygotowała własne programy publicystyczne z udziałem gości zapraszanych według określonych zasad. Debaty w Jedynce organizowane były z przedstawicielami partii, które w sondażach przeprowadzonych przez pięć ośrodków badawczych, uzyskały  wynik  przekraczający jeden procent poparcia.
Debaty prezydenckie odbyły się ze wszystkimi kandydatami zarejestrowanymi w Państwowej Komisji Wyborczej.  Zmianie uległa formuła debaty przed drugą turą wyborów prezydenckich. Wszystkie ugrupowania, które nie spełniły kryteriów zostały zaproszone do zaprezentowania swoich programów wyborczych w programie "Pod lupą"

W Dwójce zaprezentowany został cykl  czterech programów pod wspólnym tytułem "W imieniu obywatela"  Gośćmi  byli przedstawiciele ugrupowań, których dobór odbył się w drodze wcześniej zorganizowanego losowania. Odbyły się także debaty z udziałem kandydatów na Urząd Prezydenta RP.
Program  "Młodzież kontra" emitowany w TVP 3 gościł przedstawicieli komitetów wyborczych zarejestrowanych w ponad 40 okręgach. Programy te miały - jak na ten gatunek telewizyjny dużą widownię.

Wszystkie audycje TVP poświęcone wyborom parlamentarnym uzyskały pozytywna ocenę ponad połowy widzów. Ponad 90 proc widzów było zdania, że poruszają ważne sprawy, i prawie tyle samo, że robią to w sposób rzetelny i obiektywny. Co czwarty oglądający przyznał, że programy te miały wpływ na jego decyzje wyborcze.

- Do niewątpliwych sukcesów powołanej w grudniu 2004 r.  przez Zarząd TVP S.A. Komisjj ds. koordynacji programowej audycji informacyjnych i publicystycznych dotyczących kampanii wyborczych w 2005 roku oraz do rozpowszechniania w programach ogólnokrajowych i regionalnych audycji wyborczych, należy uzyskanie od KRRiT akceptacji propozycji godzinowych emisji bloków obowiązkowych audycji wyborczych przygotowanych przez TVP S.A., a szczególnie zaakceptowanie interpretacji przedstawionej przez Telewizję Polską, zapisu w Ordynacji, rozróżniającego podział na audycje zamieszczane na antenach ogólnopolskich i regionalnych - dodaje Jarosław J. Szczepański.

W TVP wyemitowanych zostało 206 godzin obowiązkowych audycji wyborczych przed wyborami parlamentarnymi i prezydenckimi.  Oglądał je niemal co drugi Polak. Zarówno wobec obowiązkowych audycji parlamentarnych jak i prezydenckich, wśród oglądających przeważała opinia, że są one średnio atrakcyjne (53 proc.), niespełna 30 proc. uważało je za atrakcyjne.

TVP udało się także min. skutecznie doprowadzić do przestrzegania ciszy wyborczej przed wyborami prezydenckimi, co było szczególnie trudne w sytuacji nałożenia się ciszy przed wyborami parlamentarnymi i startu kampanii radiowo-telewizyjnej przed wyborami prezydenckimi.
 
Duże znaczenie dla prawidłowego przebiegu kampanii wyborczej w TVP miała także działalność Telewizyjnego Centrum Wyborczego, do zadań którego należała m.in.: obsługa nieodpłatnych obowiązkowych kampanii wyborczych na antenach TVP SA - w Programie 1, Programie 2, w TV Polonia, organizacja spotkań z komitetami wyborczymi przed rozpoczęciem kolejnych kampanii wyborczych, a także przeprowadzenie losowań kolejności emisji audycji wyborczych na poszczególnych antenach TVP i przygotowania informacji dla komitetów wyborczych w sprawie zasad nadawania audycji wyborczych w programach ogólnokrajowych TVP SA i programie satelitarnym TV Polonia - kończy Jarosław J. Szczepański.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP w okresie kampanii wyborczych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl