SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP zakończyła współpracę z firmą Sadren ws. audytu badania oglądalności Nielsena

Telewizja Polska zakończyła współpracę ze spółką Sadren, która dwa lata temu została wybrana do przeprowadzenia audytu badania oglądalności telewizji firmy Nielsen. - Nie prowadzimy już audytu dotyczącego badań oglądalności firmy Nielsen na zlecenie TVP, ponieważ został on przerwany na etapie uzgadniania procedur - informuje portal Wirtualnemedia.pl Wiesław Leśniewski, wiceprezes zarządu spółki Sadren.

fot. akpaArticle

Od blisko czterech lat wielokrotnie publiczne Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej (z krótką przerwą na doradcę zarządu i członka zarządu) krytykował pomiar oglądalności telewizji zarzucając firmie Nielsen Audience Measurement pozycję monopolisty oraz oceniając, że wyniki przez nią prezentowane są niedoszacowane.

W lipcu 2018 roku TVP rozpoczęła dialog techniczny w sprawie audytu panelu telemetrycznego realizowanego przez Nielsen Audience Measurement. Miesięc później Telewizja Polska ogłosiła, że wybrała do przeprowadzenia audytu firmę Sadren – zrobiła to bez przetargu, który miał poprzedzać wspomniany dialog techniczny. - Telewizja Polska była poddawana presji ze strony podmiotów zewnętrznych przy wyborze audytora Nielsena. Brak bezstronności Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy oraz z góry przyjęte założenie o nieomylności AGB Nielsen uniemożliwiły TVP współpracę z tą organizacją przy jego wyborze - tłumaczy wtedy w komunikacie.

Kilka miesięcy trwają ustalenia zasad audytu, firma Sadren nie chce komentować jego zasad, podobnie jak Nielsen. Milczy też Telewizja Polska – dopiero w grudniu 2019 roku Jacek Kurski komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl: - Nie przeprowadziliśmy audytu, w ogóle nie wpuścili Sadrena. Przecież to jest skandal po czterech latach dobrej zmiany – zaznaczał.

Jednocześnie – mimo stawianych zarzutów co do rzetelności prezentowanych przez Nielsena danych – w kwietniu 2019 roku TVP podpisała umowę z Nielsenem na dostarczenie wyników badania oglądalności na kolejny rok (do kwietnia 2020 roku). W maju br. informowaliśmy też, że publiczny nadawca podpisał nowy kontrakt z firmą, który obowiązuje do końca tego roku i opiewa na kwotę ponad 6,6 mln zł netto.

Audyt przerwany, TVP zakończyła współpracę

Jak wynika z naszych informacji, audyt firmy Sadren w Nielsenie został zakończony. - Biuro Audytorskie Sadren nie prowadzi już audytu dotyczącego badań oglądalności firmy Nielsen na zlecenie TVP, ponieważ został on przerwany na etapie uzgadniania procedur, po blisko siedmiu miesiącach rozmów, negocjacji i uzgodnień warunków jego przeprowadzenia z firmą Nielsen na wiosnę 2019 roku - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wiesław Leśniewski, wiceprezes zarządu spółki Sadren.

- Audyt zlecony przez TVP miał być przygotowany i przeprowadzony w określonym czasie. Wrzawa medialna, podważanie kompetencji i profesjonalizmu naszej firmy spowodowały ze strony Nielsena podejście bardzo ostrożne. Jakkolwiek w trakcie spotkań i prowadzonych na gruncie profesjonalnym uzgodnień uzyskiwano postęp w przygotowaniach do audytu, to jednak pewne nowo przedstawiane przez Nielsena warunki wymagały dalszych uzgodnień ze zleceniodawcą, wydłużających czas przygotowań, co bardzo ograniczało możliwość zakończenia audytu w wyznaczonym terminie, a to nie było akceptowalne przez zleceniodawcę, czyli TVP. Dlatego audyt został przez TVP przerwany jeszcze na etapie uzgodnień - informuje nas Leśniewski.

Według niego „medialna otoczka towarzysząca od początku temu audytowi nie sprzyjała wymagającym zaufania i profesjonalizmu uzgodnieniom warunków jego przeprowadzenia”. - Chcemy podkreślić, że audytor nie jest upoważniony do przedstawiania jakimkolwiek stronom trzecim wyników audytu i nawet gdyby audyt był zakończony, nie moglibyśmy udzielić pani odpowiedzi na ostatnie pytanie (chodzi o pytanie dotyczące wyników audytu – przyp.red.). Jedynym odbiorcą i dysponentem wyników audytu jest zleceniodawca - zaznacza wiceprezes spółki.

Zapytaliśmy biuro prasowe o wyniki audytu, pytania wysłaliśmy także do firmy Nielsen. Do czasu publikacji tekstu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Nielsen zwiększył panel, docelowo 3,5 tys. gospodarstw

Od czerwca br. panel Nielsena został zwiększony o 540 do 2540 gospodarstw domowych, a liczba osób objętych badaniem wzrosła do 7000. Docelowo panel ten ma zostać zwiększony do 3,5 tys. gospodarstw domowych.

W oparciu o badanie Nielsena następuje rozliczenie budżetów reklamowych alokowanych w telewizji, o wartości ponad 4 mld zł rocznie. W maju br. UOKiK stwierdził, że spółka nie narusza ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, prowadząc własne badania.

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł - wynika ze sprawozdania abonamentowego nadawcy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP zakończyła współpracę z firmą Sadren ws. audytu badania oglądalności Nielsena

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
luk
kasa sie zgadza?
odpowiedź
User
widz555
Audyt to pikuś, ważne że szły przelewy.
odpowiedź
User
Jan
Tak się robi kick back.
odpowiedź