Telewizja Polska: TVP1, TVP2 i TVP3 w TV Smart u Vectry z naruszeniem prawa

Zdaniem Telewizji Polskiej jej trzy kanały zostały włączone do usługi TV Smart przez Vectrę z naruszeniem obowiązującego prawa. Operator tłumaczy, że podstawą prawną jest zasada must carry - must offer.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Telewizja Polska: TVP1, TVP2 i TVP3 w TV Smart u Vectry z naruszeniem prawa
Jacek Kurski, fot. AKPA

- Reemisja tych kanałów w usłudze TV Smart odbywa się na zasadzie must carry, must offer. Jednocześnie prowadzimy rozmowy z nadawcą i dążymy do podpisania porozumienia, które będzie szerzej regulować naszą współpracę - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Justyna Grzelak, koordynatorka ds. PR w Vectrze.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/vectra-multimedia-nowe-kanaly,7170355440363649a ##

Zgodnie z zasadą must carry, must offer - zapisaną w ustawie o radiofonii i telewizji - każdy operator telewizyjne musi włączać do swojej oferty kanały: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls i TVP3 (must carry), a nadawcy tych telewizji nie mogą odmówić zgody na udostępnienie sygnału ani uzależniać jej „od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania” (must offer).

TVP: kanały w ofercie Vectry nie na zasadzie must carry

Telewizja Polska w oświadczeniu przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl podkreśliła, że po wezwaniu skierowanym przez przewodniczącego KRRiT przesłał Vectrze propozycję umowy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ile-zarabia-jacek-kurski,7170351098558593a ##

Według TVP projekt umowy, przygotowany dla wszystkich operatorów oferujących usługi telewizyjne przez internet, obejmuje m.in. sposób dostarczania sygnałów TVP1, TVP2 i TVP3. - Dzięki takiemu rozwiązaniu nadawca gwarantuje poszanowanie praw autorskich i odpowiednie parametry sygnału wszystkim widzom, którzy będą korzystać z treści zawartych w programach telewizyjnych za pośrednictwem Internetu, niezależnie od tego jaki podmiot będzie świadczył im taką usługę. Jest to podejście analogiczne do innych nadawców, których programy są objęte zasadą must carry - zaznaczył publiczny nadawca.

Jego zdaniem udostępnienie trzech kanałów TVP w TV Smart „nie nastąpiło to z wykorzystaniem zasady must carry, czyli odbyło się niezgodnie z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji, które wymagają uzyskania od nadawcy zgody na rozprowadzanie programu”.

Firma zaznaczyła, że „z zaskoczeniem przyjęła fakt”, że jej trzy kanały bez zawarcia umowy pojawiły się w tej usłudze. Uważa, że udostępnianie ich bez zgody TVP „stanowi naruszenie obowiązującego prawa”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/michal-dworczyk-radoslaw-fogiel-malgorzata-kidawa-blonska-rada-programowa-tvp-polonia,7170353657002113a ##

Vectra podaje, że ma 1,7 mln klientów, a ze swoją siecią dociera do 4,5 mln gospodarstw domowych. W 2019 r. osiągnęła wzrost skonsolidowanych przychodów o 8,3 proc. do 833,64 mln zł i spadek zysku netto z 64,42 do 29,8 mln zł. Na początku ub.r. sfinalizowała przejęcie Multimedia Polska.

TVP z kolejną rekompensatą abonamentową

W 2019 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.

W drugiej połowie kwietnia ub.r. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe