SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Tylko 27 procent polskich stron mobilnych szybko się otwiera. Wśród liderów Allegro, Amazon, Credit Agricole i Ergo Hestia

Tylko 27 procent polskich stron mobilnych z sektorów e-commerce i finansów otwiera się wystarczająco szybko, aby usatysfakcjonować użytkowników - wynika z testów przeprowadzonych przez Google. Wśród liderów prowadzących najsprawniejsze witryny znalazły się m.in. firmy Allegro, Amazon, Ceneo, Credit Agricole. Ergo Hestia oraz Bank Spółdzielczy Brodnica.

Article

Google postanowiło przeanalizować najpopularniejsze witryny mobilne wśród polskich internautów pod kątem szybkości ich ładowania, interaktywności oraz stabilności wizualnej i wskazać te, które, pomimo rozbudowanej formy, są najbardziej przyjazne dla użytkowników.

Google zaznacza, że pierwszego wrażenia marka wcale nie robi atrakcyjną wizualnie mobilną stroną główną, lecz czasem jej ładowania. Podczas badania Google oraz Civic Research 54 proc. użytkowników twierdziło, że im wolniejsza strona, tym większa jest ich frustracja. Znaczenie mają milisekundy, które decydują o tym, czy internauta porzuci stronę, zanim zdąży się ona załadować.

Czytaj także: Awaria Androida, aplikacje same się wyłączają. Powodem Android System WebView, aktualizacja nie zawsze skuteczna

Mobilni liderzy

Google postanowiło zbadać wiodące witryny mobilne w branży e-commerce oraz finansowej. Wyniki rankingu najszybszych stron w tych kategoriach, opracowane przez Google we współpracy z IAB Europe i MMA Europe, wskazują serwisy z najlepszymi wynikami Core Web Vitals, czyli te które zarówno szybko się ładują, jak i sprawnie reagują na akcje użytkownika oraz zapewniają mu optymalne doświadczenie.

W kategorii e-commerce w czołówce rankingu znalazło się 12 stron (kolejność alfabetyczna):

  • allegro.pl
  • amazon.com
  • apart.pl
  • aptekagemini.pl
  • ceneo.pl
  • euro.com.pl
  • hm.com
  • notino.pl
  • oleole.pl
  • oponeo.pl
  • pepco.pl
  • taniomania.pl

W kategorii finansów w czołówce jest 8 stron (kolejność alfabetyczna):

  • bsbrodnica.pl
  • credit-agricole.pl
  • ergohestia.pl
  • internetowykantor.pl
  • pocztowy.pl
  • sgb24.pl
  • walutomat.pl
  • warta.pl

Nie tylko prędkość

Google zaznacza, że szybkość witryny mobilnej jest również powiązana z jej użytecznością. Dlatego firma wprowadziła w 2020 r. trzy nowe metryki, które oceniają szybkość ładowania oraz działania witryny mobilnej pod kątem optymalnego doświadczenia użytkownika. Do zbudowania powyższego zestawienia posłużyły tzw.  Podstawowe Wskaźniki Internetowe (ang. Core Web Vitals), które obejmują:

LCP (Largest Contentful Paint), mierząca czas do pojawienia się największego widocznego elementu

LCP wskazuje czas, w jakim ładuje się największy obiekt na stronie (np. zdjęcie produktu). Witryna ma dobre LCP, jeśli ładowanie takiego elementu nie zajmuje więcej niż 2,5 sekundy.

FID (First Input Delay), mierząca czas reakcji witryny na akcje użytkownika

FID określa jak szybko elementy, takie jak linki lub przyciski, reagują na akcje użytkownika, takie jak np. dotknięcie ich palcem. Determinuje więc czas, po jakim użytkownik jest w stanie rozpocząć sensowne korzystanie ze strony. Jeśli FID wyniesie poniżej 100 ms, można stwierdzić, że strona jest zoptymalizowana w tym zakresie.

CLS (Cumulative Layout Shift), mierząca stabilność wizualną elementów strony

CLS informuje o tym, jak duże są przesunięcia elementów podczas podczas ładowania się strony. Określa więc jak bardzo może zmienić się wygląd strony i pomaga wyeliminować sytuacje, w których np. przyciski zmieniają pozycję w momencie, gdy chcemy je dotknąć palcem. Jeśli CLS nie jest wyższe niż 0,1 strona jest poprawnie skonstruowana.

Czytaj także: Kontrowersyjne hasło o Andrzeju Dudzie znika z podpowiedzi w Google. „Regulamin i standardowe procedury”

Według Google jedynie 27 proc. polskich witryn internetowych osiąga dobre wyniki w zakresie Podstawowych Wskaźników Internetowych. Chociaż stawia to polskie strony w lepszej pozycji niż  konkurentów z USA czy Francji, to nadal wynik ten można poprawić, gdyż ponad dwie trzecie witryn mobilnych wymaga optymalizacji pod kątem łatwości obsługi.

‒ Z danych zebranych dla polskiego rynku wynika, że aż dwa Podstawowe Wskaźniki Internetowe wymagają poprawy - komentuje polskie zestawienie Piotr Kowalski, senior analytical consultant, ekspert Google w zakresie rozwiązań mobilnych dla biznesu. - Są to LCP (czas do pojawienia się największego widocznego elementu) oraz CLS (stabilność wizualną elementów strony w trakcie ładowania). Jeżeli musimy długo czekać, aż załaduje się zdjęcie produktu, albo w trakcie zakupu ucieknie nam spod palca przycisk „Złóż zamówienie” i zamiast niego usuniemy sobie produkt z koszyka, wzrasta niestety szansa na to, że klient porzuci całkowicie proces zakupu i skorzysta z oferty konkurencyjnej firmy. Warto także wspomnieć, że od maja 2021 roku powyższe metryki będą również uwzględniane w kalkulacji rankingu przez algorytm wyszukiwarki Google.

Z badań Google wynika, że fakt, iż strona ładuje się szybko to współcześnie wciąż za mało. Równie ważne jest doświadczenie użytkownika z korzystania ze strony. 70 proc. klientów stron mobilnych rezygnuje z zakupu, jeśli wydaje się to dla nich zbyt trudne lub denerwujące.

Ponadto, jeżeli chodzi o postrzeganie marki, doświadczenie użytkownika ma takie samo znaczenie jak przedstawiona na stronie oferta. 83 proc. osób, które robią zakupy przy pomocy smartfona, przywiązuje taką samą wagę do doświadczenia na stronie internetowej, jak do produktów lub usług firmy.  

Ekran smartfona jest mniej więcej 6 razy mniejszy niż przeciętny monitor komputera, dlatego istotne jest dobre zaprojektowanie serwisu mobilnego w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą użyteczność podczas jego przeglądania na małym ekranie smartfona. Odpowiednia prezentacja zdjęć produktu, jego opisu czy też formularzy pozwala na przekonanie klienta do zakupu oraz na uniknięcie błędów przy podawaniu np. adresu dostawy.

Metodologia badania Mobile Hall of Fame

Na podstawie danych SimilarWeb (grudzień 2020 r., Mobile Web Traffic) zidentyfikowano 50 najczęściej odwiedzanych witryn mobilnych w wybranych branżach (e-commerce i finanse) w Polsce.

Bazując na danych Chrome User Experience Report (CrUX) (grudzień 2020 r.) dla Polski, strony te zostały ocenione (przy korzystaniu z połączenia internetowego 3G/ 4G). CrUX mapuje anonimowe i zagregowane doświadczenia użytkowników Chrome w popularnych domenach.

Badanie The Core Web Vitals Hall of Fame wykorzystuje trzy zorientowane na doświadczenie użytkownika metryki: LCP (czas do pojawienia się największego widocznego elementu, FID (czas reakcji witryny na akcje użytkownika) oraz CLS (mierząca stabilność wizualną elementów strony). Witryny, które osiągają dobre wyniki we wszystkich trzech wskaźnikach, w 75 percentyla mierzonego czasu, są wymieniane w zestawieniu Mobile Hall of Fame.

W minionym kwartale koncern Alphabet (do którego należy Google) osiągnął wzrost przychodów o 23,5 proc. do 56,9 mld dolarów i zysku netto z 10,67 do 15,23 mld dolarów. Wpływy reklamowe z YouTube’a zwiększyły się o 46 proc., a z Google Cloud - z 2,61 do 3,83 mld dolarów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Tylko 27 procent polskich stron mobilnych szybko się otwiera. Wśród liderów Allegro, Amazon, Credit Agricole i Ergo Hestia

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
knaga rafalali
" Wśród liderów prowadzących najsprawniejsze witryny znalazły się m.in. firmy Allegro, Amazon, Ceneo, Credit Agricole. Ergo Hestia oraz Bank Spółdzielczy Brodnica. " .... boznie. :) tam gdzie w grę wchodzi moneta i sprzedawanie/kupowanie towarów i usług to takie strony otwierają się błyskawicznie. :)
odpowiedź
User
magi
Szukam mężczyzny na namiętne spotkania. Mam 24 lat i zgrabne ciało, moje nagie zdjęcia i kontakt na stronie:
https://erooo.pl/
__ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __
Wyszukaj mnie po niku: Maggda-x napisz do mnie lub zadzwoń o każdej porze,
odpisuje zazwyczaj do 5 minut, czekam.
odpowiedź