Tylko 30 proc. Polaków ufa mediom, jedynie 19 proc. rządowi

Polacy są na ostatnim miejscu na świecie pod względem poziomu zaufania do wszystkich instytucji - wynika z trzeciej edycji raportu Edelman Trust Barometer.

jj
jj
Udostępnij artykuł:

Zaufanie do wszystkich instytucji: rządu, biznesu, organizacji pozarządowych (NGO’s) i mediów, spadło w Polsce o co najmniej 10 pkt proc. w porównaniu do poziomu z zeszłego roku.

Po ubiegłorocznym wzroście zaufania do instytucji rządowych (do 30 proc.), w tym roku poziom zaufania do rządu spadł do 19 proc. Wzrost poziomu zaufania do biznesu w latach 2011-2013 został w tym roku zahamowany - spadł bowiem z 56 do 45 proc.

Trzeci rok z rzędu maleje poziom deklarowanego zaufania do mediów - w 2011 roku wynosił on 53 proc., w br. jest to już tylko 30 proc. Polacy przestają ufać nawet organizacjom pozarządowym, do których zaufanie w poprzednich latach utrzymywało się na stale  wysokim poziomie. Po raz pierwszy w historii badania Edelman Trust Barometer, zaufanie Polaków do instytucji pozarządowych spadło rok do roku - o 15 pkt proc., do 47 proc.

- Najniższy wynik na świecie i bardzo wyraźne spadki we wszystkich obszarach, pokazują, że Polacy są głęboko rozczarowani obecną sytuacją i potrzebują dialogu wokół najistotniejszych spraw społeczno-gospodarczych - komentuje Barbara Kwiecień, prezes Edelman Polska.

Najwyższy poziom deklarowanego zaufania osiągnęły branże technologiczna i produkcji elektroniki konsumenckiej (65 proc., spadek o 3 pkt proc. w skali roku). Kolejne miejsca zajęły motoryzacja (64 proc., wzrost o 2 pkt) oraz przemysł piwowarski i spirytusowy (56 proc., spadek o 8 pkt). Największy wzrost zaufania odnotowała branża chemiczna (o 5 pkt proc., do 55 proc.), a zdecydowany spadek odczuła branża farmaceutyczna (o 11 pkt proc., do 37 proc.).

Największym zaufaniem w Polsce, podobnie jak na świecie, cieszą się firmy rodzinne (68 proc.), na drugim miejscu znajdują się małe i średnie przedsiębiorstwa (58 proc.). Trzecie miejsce pod względem deklarowanego zaufania, w odróżnieniu od wyników na świecie, zajmują w naszym kraju korporacje międzynarodowe (56 proc.).

Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o firmie w Polsce pozostaje ekspert techniczny/technologiczny (63 proc., spadek o 3 pkt) i ekspert akademicki (60 proc., spadek o 6 pkt). Znaczący wzrost zaufania osiągnęły w br. „osoba, taka jak ja” (59 proc., wzrost o 13 pkt) oraz analityk finansowy (59 proc., wzrost o 10 pkt). Badanie zaufania do źródeł pozyskiwania informacji wykazało, że Polacy ufają bardziej rezultatom użycia wyszukiwarek internetowych (57 proc. deklarowanego zaufania) niż mediom tradycyjnym, którym ufa w tym zakresie mniej niż połowa badanych - 41 proc.

Edelman Trust Barometer to doroczne badanie zaufania i wiarygodności. Sondaż składał się z 20-minutowych wywiadów online przeprowadzonych na grupie 27 tys. respondentów z populacji ogólnej oraz dodatkowo 6 tys. liderów opinii w wieku 24-64 lat z 27 krajów. Wszyscy liderzy opinii spełniali następujące kryteria: edukacja na poziomie szkoły wyższej, dochód gospodarstwa domowego w górnym kwartylu dla odpowiedniej grupy wiekowej w danym kraju; przynajmniej kilka razy w tygodniu czytają lub oglądają media biznesowe/informacyjne; przynajmniej kilka razy w tygodniu śledzą kwestie polityki publicznej poruszane w mediach.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK