Tylu Polaków kupiło kryptowaluty. Kto inwestuje najczęściej?

W aktywa kryptowalutowe zainwestowało przeszło 18 proc. Polaków - wynika z raportu UCE Research i Ari10. Najczęściej kryptowaluty kupują młodzi mieszkańcy największych miast, pracujący w pełnym wymiarze godziny, zarabiający od 7 do 9 tys. zł netto miesięcznie.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Tylu Polaków kupiło kryptowaluty. Kto inwestuje najczęściej?
(fot. Shutterstock)

Jak wynika z najnowszego raportu UCE Research i Ari10, 18,4 proc. badanych przyznało, że inwestuje w krypotowaluty, a 81,6 proc. zadeklarowało, że tego nie robi.

W ocenie Mateusza Kary z internetowego kantoru kryptowalut Ari10, 18,4-procentowy odsetek Polaków, którzy zainwestowali w kryptoaktywa należy uznać za wysoki. "Tego typu aktywa nadal uchodzą za nowe na tle rynków złota czy akcji. Barierą dla wielu osób, szczególnie starszych, jest czarny PR wymierzony w kryptowaluty. Niektórzy kojarzą waluty cyfrowe z przestępczością i obawiają się kradzieży" – zauważył ekspert.

Izabela Mazur z Ari10 zauważył, że branża ma przed sobą sporo wyzwań, aby zdobyć zaufanie większej części Polaków. "Moim zdaniem, szczególnie ważne będzie wprowadzenie w Polsce funduszy ETF BTC czy ETH (notowanych na giełdzie funduszy inwestycyjnych odzwierciedlających wartości dwóch głównych krypotowalut: Bitcoina i Ethereum - PAP). Sprawi to, że lokowanie kapitału w kryptowaluty będzie tak samo proste, jak inwestycja w akcje" - zauważyła ekspertka. Dodała, że konieczne jest jednak odpowiednie wyedukowanie zainteresowanych dotyczące nie tylko potencjalnych szans, ale przede wszystkim zagrożeń, jakie wiążą się z takimi inwestycjami.

Autorzy raportu przewidują, że zainteresowanie kryptowalutami będzie rosło. Wynika to - w ich opinii - z historycznych danych dotyczących czasu, jakiego wymaga przyjęcie się na rynku nowych technologii i aktywów.

"Polacy inwestują w kryptowaluty z wielu powodów i nie zawsze jest to już czysta chęć zarobku. Chodzi też o zachowanie siły nabywczej. W warunkach wysokiej inflacji, konsumenci interesują się inwestowaniem w kryptowaluty, bo zauważają stały i nierzadko przyspieszający spadek wartości tradycyjnych walut" – dodał Mateusz Kara.

Jacy Polacy kupują kryptowaluty

Z raportu wynika, że inwestycji kryptowalutowych najczęściej dokonują osoby w wieku 25-34 lat - 28,4 proc. w tej grupie wiekowej. Biorąc zaś pod uwagę kryterium dochodowe, najwięcej inwestorów jest w grupie zarabiających od 7000 do 8999 zł netto - 31,2 proc. Kryptowaluty kupują też najczęściej mieszkańcy największych powyżej 500 tys. ludności - 20,8 proc.

"Od dawna w kryptowaluty najchętniej inwestują młodsze osoby, które zazwyczaj lepiej rozumieją nowe technologie i mają większą skłonność do ryzyka. Starsi Polacy szukają na ogół fizycznych aktywów, które wydają im się bezpieczniejsze" – wskazała Izabela Mazur.

Respondenci zostali w badaniu podzieleni na 8 grup. Inwestowanie w kryptowaluty najczęściej deklarowali ankietowani pracujący w pełnym wymiarze godzin - 23,9 proc. Na drugim miejscu w zestawieniu uplasowali się badani przebywający na urlopie rodzicielskim lub wychowawczym - 22,2 proc., a na trzecim renciści - 18,9 proc.

Raport pt. "Jak Polacy inwestują w kryptowaluty? Edycja 2025" został przygotowany na podstawie badania opinii publicznej na próbie 1032 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu