SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Uber w tarapatach? Pośrednicy w przewozach osób mają być objęci licencją, za jej brak kara 40 tys. złotych lub blokada aplikacji

Resort infrastruktury skierował do konsultacji projekt zmian ustawy o transporcie drogowym oraz o czasie pracy kierowców. Według nowych przepisów usługi pośrednictwa w przewozach osób, także przez programy komputerowe i aplikacje, będą wymagały licencji, za jej brak ma grozić 40 tys. złotych kary. Aplikacja lub program bez licencji, mogą zostać całkowicie wyłączone.

Article

Jedną z kluczowych zmian w ustawie o transporcie drogowym będzie wprowadzenie definicji „pośrednictwa przy przewozie osób”. Będzie ona rozumiana jako działalność gospodarcza, która będzie polegać na: - przekazywaniu zleceń przewozu osób samochodem osobowym, przeznaczonym do przewozu powyżej 7 osób i nie więcej niż 9 łącznie z kierowcą; zawieraniu umowy przewozu w imieniu klienta lub podmiotu wykonującego przewóz samochodem osobowym (również do przewozu maksymalnie 9 osób wraz z kierowcą), pobieraniu opłaty za usługę przewozu osób samochodem osobowym (limit osób jak wyżej) lub umożliwieniu zawarcia umowy przewozu i umożliwieniu uregulowania opłat za przewóz osób samochodem osobowym przeznaczonym do przewozu powyżej 7 osób i nie więcej niż 9 łącznie z kierowcą.

Każda firma świadcząca usługi pośrednictwa w zamawianiu samochodów, także przez programy komputerowe czy aplikacje mobilne, będzie zobowiązana do posiadania licencji. Za jej brak będzie grozić 40 tys. kary.

Dodatkową karę dla właścicieli programów komputerowych i aplikacji. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej na wniosek Inspekcji Transportu Drogowego może zdecydować o całkowitej ich blokadzie, jeśli będą działały bez wymaganej licencji.

Ustawodawca podkreśla, że celem reformy jest przede wszystkim ujednolicenie zasad, na jakich prowadzą działalność różne firmy świadczące usługi przewozu osób - korporacji taksówkarskich, aplikacji pośredniczących w przewozach czy innego typu firm przewozowych.

- Zasady prowadzenia działalności gospodarcze w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób nie są obecnie w Polsce uregulowane. Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o czasie pracy kierowców ma na celu stworzenie jednakowych warunków prawnych dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób, zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów oraz wprowadzenie mechanizmów umożliwiających skuteczną kontrolę prawidłowości wykonywania działalności gospodarczej przez pośredników i podmioty z nimi współpracujące – głosi uzasadnienie projektu.

W dokumencie podkreśla się również konieczność objęcia regulacjami prawnymi tej części usług, która do tej pory miała nieuregulowany status prawny działania.

- Zaproponowane rozwiązania uwzględniają istotne aspekty organizacji rynku drogowego przewozu osób, w tym funkcjonowanie modeli biznesowych podmiotów, których działalność nie była dotychczas uregulowana - czytamy w uzasadnieniu.

Projekt jest obecnie w fazie konsultacji.

Uber, w którego uderzają przepisy, na razie propozycje zmian ocenia bardzo ostrożnie. - Czekamy na analizę projektu, odniesiemy się do niego w procesie konsultacji społecznych. Ważne, żeby mądra i nowoczesna regulacja zapewniała milionowi Polaków na co dzień korzystających z Ubera dostęp do wygodnych, bezpiecznych i przejrzystych cenowo usług, a tysiącom polskich przedsiębiorców rozliczających się po każdym przejeździe za pomocą faktury - szeroki i transparentny dostęp do rynku - mówi Magdalena Szulc, rzecznik prasowy Uber Polska.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Uber w tarapatach? Pośrednicy w przewozach osób mają być objęci licencją, za jej brak kara 40 tys. złotych lub blokada aplikacji

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
prawnik
Wolnorynkowej gospodarka rozdzielczo - nakazowa?
5 2
odpowiedź
User
Marcin
Wirtualnemedia? MEDIA? Naprawdę? Dział z szydełkowaniem też będzie? Z rzetelnego, relacjonujacego branżę źródła staliście się tubą opozycji. Ktoś was przejął i nie zauważyłem czy to tak sami z siebie?
2 7
odpowiedź
User
Witek
To smutne ale prawdziwe!

Wirtualnemedia? MEDIA? Naprawdę? Dział z szydełkowaniem też będzie? Z rzetelnego, relacjonujacego branżę źródła staliście się tubą opozycji. Ktoś was przejął i nie zauważyłem czy to tak sami z siebie?
0 4
odpowiedź
User
Www
Równe szanse dla wszystkich przewoźników to prosta wygrana Ubera
1 2
odpowiedź
User
stef?an
niestety trzeba placic za licencje kasy i zus bo skad na emerytow ?
2 0
odpowiedź
User
A15
Kolejny raz innowacje zostaną zabite przez urzędników.
6 2
odpowiedź
User
Gość
Niech się Złotówy szykują na kolejne kontrole!
2 2
odpowiedź
User
https
Też mam coraz częściej takie wrażenie

Wirtualnemedia? MEDIA? Naprawdę? Dział z szydełkowaniem też będzie? Z rzetelnego, relacjonujacego branżę źródła staliście się tubą opozycji. Ktoś was przejął i nie zauważyłem czy to tak sami z siebie?
0 1
odpowiedź
User
Xyz
Innowacja zabita przez urzędników? Itaxi też jest firmą która pośredniczy za pomocą aplikacji, też wycenia się przejazd i jakoś nikt nie mówi o itaxi - tylko uber i uber.
Czym jest uber żeby mógł do każdego kraju włązić w buciorach? Są zasady których przestrzegają przewozy osób i koniec - do ubera może iść byle Józek który chce 5 zł za godzinę na rękę. Dlaczego Józek ma nie mieć licencji jak inni przewoźnicy? Dlaczego Józek ma jeździć bez OC przewoźnika lub taxi? Tak dobrze wam się jeździ tymi nowymi pachnącymi autami? Ja też mam nowe auto, a za rok też będę miał nowe auto bo to które mam teraz wymienię, auto mam cały czas czyste i pachnące. Nie mam wasow i nie smierdze i nie mam na imię Janusz. Ale musiałem zainwestować w auto ( nie jestem zatrudniony w żadnej spółdzielni jak kierowcy uber), badania, psychotesty, licencja, uzbrojenie auta, kurs na taxi i egzamin - dlaczego uberowcy wsiadają do czyjegoś auta i zabierają pracę osobie takiej jak ja? Jeżdżę uczciwie, a ludzie którzy jeżdżą uberem i pokonują że mną trasę z punktu a do raz mówią że wychodzi im taniej raz ze może 2 zł drożej - także rozumiem że komentarze piszą krzykacze z biura prasowego uber - chyba że uber wyhodował sobie stadko baranów które beczą jak im uber zagra.
7 5
odpowiedź
User
Xyz
Tak, teraz minusujcie i hejtujcie:-)
Stworzymy w Polsce punkty rozbiórki aut bez koncesji w miejscach gdzie są wody gruntowe ( poczytajcie jakie są wymagania).
Każdy Janusz niech kupi auto do wywozu nieczystości płynnych i niech działa bez pozwolen, niech wylewa wszystko pod waszymi domami.
Firmy wozace VIP ów niech nie mają licencji, bez certyfikatu kompetencji zawodowych, bez ocp.
warsztaty samochodowe niech nie mają legalizacji na podnośniki i inne maszyny.
Mogę tak wymieniać dalej - to co robi uber to wolna amerykanka, nie na tym polega wolność, wolności szukacie nie tam gdzie trzeba - walczcie lepiej z bezprawiem w służbie zdrowia - idźcie do szpitala na Sor, nie miejcie ubezpieczenia, powiedzą wam że trzeba płacić +kara. A robią to wbrew konstytucji, która każdemu obywatelowi RP zapewnia darmowa opiekę lekarska, oraz darmowe operacje w razie zagrożenia życia.
walczcie z sądami, z bezprawiem policji i innych, a nie bronicie ubera
6 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing
przesuń do góry