SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK: brak paragonu nie ogranicza prawa do reklamacji

UOKiK w decyzji wydanej w sprawie Auchan Polska podkreślił, że prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane, a ponadto nie wolno sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu.

Postępowanie UOKiK przeciwko Auchan Polska zostało wszczęte w marcu br., po ustaleniu, że spółka umieszczała na paragonach informację o treści "Paragon jest niezbędny do reklamacji".

Tymczasem zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków.

W ocenie UOKiK, Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako pouczenie o obowiązującym stanie prawnym i rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu.

W toku postępowania Auchan zaniechał stosowania praktyki, a UOKiK przyjął zobowiązanie spółki do podjęcia działań mających na celu wyeliminowanie jej negatywnych skutków dla konsumentów i nałożył obowiązek jego wykonania. Przez 2 lata od zaniechania zakwestionowanej praktyki Auchan ma umieszczać na paragonach informację: "Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia”. Podobne informacje mają znaleźć się również na stronie internetowej spółki, w ogólnopolskich gazetkach ofertowych, na ladzie w punktach obsługi klienta oraz serwisowo-gwarancyjnych we wszystkich sklepach stacjonarnych w formie ogłoszenia o formacie A4.

UOKiK przypomina, że jeżeli kupiony towar ma wadę, konsument ma prawo złożyć reklamację żądając doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości lub części pieniędzy (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Podstawą reklamacji może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona).

Dołącz do dyskusji: UOKiK: brak paragonu nie ogranicza prawa do reklamacji

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
muszkins
Hmmm no tak, a co w przypadku kiedy w ramach reklamacji muszę oddać klientowi pieniądze, zrobić zwrot do paragonu a klient nie ma paragonu ? Co na to Urząd Skarbowy i księgowa ??
odpowiedź
User
rewar 1
każdy artykuł i prawnik mówią trochę co innego. Wniosek prosty idź do taniego prawnika, niech ci sporządzi pismo reklamacyjne (na firmowym papierze z urzędowym podpisem) i strasz sklepikarza sądem. Ja tak zrobiłem dzięki uważaj.pl i poszło :)
odpowiedź
User
Łukasz
Przykładowa sytuacja: Przychodzi do sklepu ziomek, który kupił używany telefon w internecie. Telefon psuje mu się wiec chce go oddać do reklamacji w sklepie, który ma najbliżej wykorzystując to, że nie musi mieć paragonu. Ma świadka, innego ziomeczka, który potwierdza zakup kumpla. I co wtedy ? Totalnie bez sensu, kupujesz towar chcesz mieć ważną 2 letnią gwarancję : skseruj paragon wsadź do twoich dokumentów i miej problem z głowy.
odpowiedź