SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKIK nadal bada kupno Multimedia Polska przez Vectrę. „Mam nadzieję, że proces ten w przeciągu kwartału zostanie zakończony”

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na początku maja br. ocenił, że kupno Multimedia Polska przez Vectrę może ograniczyć konkurencję w ponad 20 miastach. Operator mógł odnieść się do tego stanowiska, co wkrótce potem zrobił. - Mam nadzieję, że proces ten w przeciągu kwartału zostanie zakończony - stwierdził Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK.

Article

Pod koniec sierpnia 2018 roku Vectra podpisała z większościowymi akcjonariuszami Multimedia Polska umowę, w ramach której ustaliła wstępne warunki kupna Multimediów.

Spółka musiała zgłosić tę transakcję do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a ten po miesiącu postępowania poinformował, że skierował sprawę do drugiego etapu badania.

Regulator zwrócił uwagę, że Vectra i Multimedia Polska na tych samych obszarach świadczą identyczne usługi: działalność firm pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach w zakresie szerokopasmowego internetu stacjonarnego.

Regulator zaznacza, że przekazane Vectrze zastrzeżenia co do fuzji z Multimedia Polska zawierają uzasadnienie i nie przesądzają o końcowym rozstrzygnięciu postępowania w tej sprawie.

Z kolei na początku maja br. UOKiK poinformował o efektach badania branż, w których działają Vectra i Multimedia Polska. Wynikało z niej, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na dwóch rynkach: dostępu do płatnej telewizji w 21 miastach w Polsce i internetu stacjonarnego w 29 miejscowościach.

Urząd przedstawił zastrzeżenia Vectrze i zgodnie z procedurą przedsiębiorca miał 14 dni na przedstawienie swojej argumentacji w odpowiedzi. Spółka odpowiedziała za uwagi w ustawowym terminie i teraz czeka na ostateczną decyzję.

Wiceprezes UOKiK: kwartał na zakończenie transakcji

Podczas konferencji organizowanej przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej, jej prezes Jerzy Straszewski rozmawiał z przedstawicielami rynku operatorów kablowych, m.in. UKE, KRRiT i właśnie UOKiK.

Michał Holeksa, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przy okazji dyskusji zaznaczył, że Urząd musi kompleksowo badać cały rynek, dlatego tego typu postępowania - wyrażenia zgody na fuzje i przejęcia tyle trwają.

- Musimy przyglądać się, jak to ostatecznie wpłynie na konsumentów. Jak to wpłynie na usługi telewizji, dostarczenia internetu. Nie można jednoznacznie odpowiedzieć, w która stronę należy pójść w momencie rozpatrywania takiego połączenia. Za każdym razem musimy - jeżeli jest taka sytuacja - zbadać rynek - zarówno jeśli chodzi o połączenie firm wertykalnych, jak i horyzontalnych. Słyszałem takie argumenty, że te badania długo trwają. Za każdym razem potrzebna jest jednak wiedza, jak to wygląda dla poszczególnych miast, nie możemy spojrzeć na rynek globalny, europejski - powiedział Holeksa.

Dodał, że ma nadzieję, że postępowanie zakończy się w ciągu najbliższego kwartału.-  Mam nadzieję, że to w przeciągu kwartału postępowanie to zostanie zakończone, nie mogę dzisiaj powiedzieć, z jakim skutkiem - stwierdził wiceszef Urzędu.

Z kupna Multimedia Polska wycofał się UPC Polska

W październiku 2017 roku przejęcie Multimedia Polska ogłosił UPC Polska. Miał zapłacić za firmę 760 mln zł. Jednak pod koniec marca ub.r. UPC wycofał się z transakcji, a badający ją Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - po przeprowadzeniu drugiego etapu postępowania w tej sprawie - ocenił, że fuzja firm spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach.

W 2017 roku Grupa Multimedia Polska zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 3 proc. do 678,4 mln zł oraz 1,8 mln zł straty netto (wobec 9,4 mln zł zysku rok wcześniej). Na koniec roku miała ponad 750 tys. klientów i 1,75 mln sprzedanych usług jednostkowych.

Vectra kupiła sieć Jambox

W lipcu ub.r. Vectra kupiła od Grupy 3S 66,5 proc. akcji spółki SGT, do której należy sieć kablowa Jambox. Nie podano wartości tej transakcji.

Na koniec 2017 roku Vectra miała ponad 900 tys. klientów. W ub.r. firma zanotowała 715,7 mln zł przychodów sprzedażowych (wobec 698,9 mln zł rok wcześniej), 698 mln zł kosztów operacyjnych (668,5 mln zł w 2016 roku) oraz 18,8 mln zł zysk operacyjnego (wobec 26,9 mln zł w 2016 roku). Zysk netto Vectry w 2017 roku wyniósł aż 858,8 mln zł, co wynika głównie z 900,2 mln zł dywidend od podmiotów powiązanych (rok wcześniej w ogóle nie zanotowała takich wpływów) i 36,6 mln zł z odsetek, głównie od jednostek powiązanych (wobec 5,1 mln zł w 2016 roku).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UOKIK nadal bada kupno Multimedia Polska przez Vectrę. „Mam nadzieję, że proces ten w przeciągu kwartału zostanie zakończony”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
Multimedia jest na dużym minusie ale jak ukoik wyda zgodę na połączenie z Vectra gdzie pokrywają się siecią w blisko 50 miastach to będzie wielkie nie porozumienie bo z UPC pokrywali się w zaledwie 11 miastach..!!
11 1
odpowiedź
User
Gość54321
Ale się wleką...
6 2
odpowiedź
User
Eldżej
To wszystko jest obliczone na maksymalne zniszczenie MM. A później Vectra i UPC podzielą się tym co zostało.
3 0
odpowiedź
User
Wiesław
Czy UPC daje sygnał 4 k ultra HD? Chyba nie ... Daje tylko drogie pakiety chorizont w których piloty źle działają
2 1
odpowiedź