SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

VoD.pl z rekordem, Player.pl i Ipla zależne od ramówek TVN i Polsatu (analiza serwisów VoD)

Zdecydowanie najpopularniejszym serwisem VoD pozostaje VoD.pl (należący do Grupy Onet), który jesienią ub.r. przekroczył poziom 4 mln użytkowników. Player.pl (Grupa TVN) i Ipla (Cyfrowy Polsat) najwyższą odwiedzalność osiągają w czasie trwania wiosennych i jesiennych ramówek telewizyjnych. Wzrosty zanotował serwis Ipla.tv, za to spadki - aplikacja Ipla.

Article

W grudniu ub.r. VoD.pl odwiedziło 4,06 mln internautów (real users), którzy wykonali 33 mln odsłon (w tym 2,77 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy korzystał z serwisu przez godzinę i 1:32 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

VoD.pl jest najpopularniejszym serwisem VoD pod względem liczby użytkowników i odsłon, szczególnie dużą przewagę nad konkurentami mając w tej pierwszej statystyce - zajmujące kolejne miejsca Player.pl (należący do Grupy TVN) i Ipla.tv (własność Cyfrowego Polsatu) zanotowały po ok. trzy razy użytkowników mniej - odpowiednio 1,38 i 1,2 mln. Przy czym na każdej z tych witryn odwiedzający spędzili zdecydowanie więcej czasu niż na VoD.pl - w przypadku Playera średni czas korzystania wyniósł 6 godzin i 58:44 minuty, a w przypadku Ipli - 4 godziny i 1:48 minuty.

Ipla działa również jako osobny program, który w grudniu ub.r. zanotował 1,05 mln użytkowników oraz 2,04 mln uruchomionych aplikacji, z których każda działała średnio przez 66 godzin i 51:35 minuty (zazwyczaj to funkcjonowanie „w tle” innych aktywności wykonywanych przez internautów).

Dział VoD serwisu TVP.pl zanotował zdecydowanie najkrótszy średni czas korzystania przez użytkownika (5:05 minuty), natomiast Kinoplex.gazeta.pl osiągnęła najmniejszy zasięg (219,2 tys. użytkowników i 1,7 mln odsłon).

Dodajmy, że poszczególne serwisy mają różne zasoby treści i sposoby ich udostępniania. Player.pl, Ipla i VoD.TVP.pl są oparte na treściach (głównie programach i serialach) nadawców telewizyjnych, do których należą. Przy czym TVN i Polsat zachowują je na wyłączność w swoich serwisach, natomiast TVP udostępnia odpłatnie konkurentom, a także zamieszcza zdecydowanie więcej materiałów na YouTube (przeczytaj o tym więcej), natomiast u siebie nie ma treści od innych podmiotów. Player.pl (gdzie wszystkie materiały są dostępne za darmo) dopiero w lutym ub.r. wprowadził produkcje zewnętrzne, we wrześniu zrezygnował z publikowania nowych odcinków programów TVN Style i TVN Turbo, natomiast w grudniu wprowadził ofertę dla klientów T-Mobile. TVP w grudniu udostępniła w pełni bezpłatną Strefę Widza osobom płacącym abonament RTV.

VoD.pl i Kinoplex.gazeta.pl nie dysponują własnymi produkcjami, dlatego stawiają na współpracę z dystrybutorami filmów i seriali oraz nadawcami telewizyjnymi. Ten pierwszy serwis ponad rok temu uruchomił witrynę Sport.VoD.pl (z transmisjami m.in. piłkarskiej Ligi Mistrzów i T-Mobile Ekstraklasy), która w grudniu ub.r. miała 125,5 tys. użytkowników. Transmisje i inne treści sportowe są też dostępne w Ipli i sekcji VoD portalu TVP.pl. W przypadku TVP.pl programy (we fragmentach lub całości) są też publikowane w innych działach i serwisach (np. TVP.Info), podobnie jak w przypadku Player.pl - gdzie sporo produkcji trafia na TVN24.pl i strony poszczególnych programów.

Oprócz czołowych witryn VoD w Polsce działa kilka mniejszych serwisów tego typu, z których najpopularniejszy HBOgo.pl w grudniu ub.r. odwiedziło 117,1 tys. użytkowników. W sierpniu ub.r. serwis PlayPuls.pl uruchomiła Telewizja Puls, a w czerwcu darmowe filmy pojawiły się w serwisie EskaGO.pl należącym do Grupy ZPR. Ponadto od połowy ub.r. polscy internauci mogą korzystać z serwisu VoD należącego do Google, start podobnej witryny planuje Amazon, a w br. na polski rynek ma wejść Netflix.

W poniższych rankingach uwzględniliśmy tylko legalnie działające serwisy VoD. Wśród tych nielegalnych najpopularniejsze są Zalukaj.tv i Ekino.tv (zobacz szczegóły).

Serwisy VoD w grudniu 2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

serwis

real users

odsłony ogółem

krajowe odsłony mobilne

czas na RU [godz:min:s]

zasięg

vod.pl

4 064 455

32 998 986

2 775 569

01:01:32

18,89%

player.pl

1 385 789

28 508 953

1 089 509

06:58:44

6,44%

ipla.tv

1 196 061

25 302 002

678 954

04:01:48

5,56%

ipla - aplikacja

1 049 647

2 044 926*

-

66:51:35**

4,88%

tvp.pl - vod

770 281

10 351 060

1 308 778

00:05:05

3,58%

kinoplex.gazeta.pl

219 254

1 704 958

88 810

01:20:37

1,02%

*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację


VoD.pl w skali roku zyskał 258,2 tys. użytkowników (to wzrost o 6,8 proc.), przy czym stracił 2,3 mln odsłon i 6:38 minuty średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (spadki o 6,5 i 9,7 proc.). Z kolei Player.pl przy 41,4 tys. użytkowników więcej niż rok wcześniej (3,1 proc. w górę) zanotował o 1,05 mln odsłon i 13:41 minuty na użytkownika mniej (to 3,5 i 3,2 proc. w dół).

Ipla.tv zyskała rok do roku 135,6 tys. użytkowników, 4,6 mln odsłon i 54:06 minuty średniego czasu korzystania (to wzrosty o 12,8, 22,3 i 28,8 proc.), za to aplikacji Ipla straciła 595,5 tys. użytkowników, 487,2 tys. uruchomionych aplikacji oraz godzinę i 28:02 minuty czasu działania aplikacji (spadki o 36,2, 19,2 i 27,6 proc.).

Sekcja VoD na TVP.pl miała o 115,9 tys. użytkowników i 3,2 mln odsłon więcej niż rok wcześniej (17,7 i 45,6 proc. w górę), ale średni czas korzystania zmalał ponad czterokrotnie. Na Kinoplex.gazeta.pl przy nieznacznych zmianach liczby użytkowników i odsłon (odpowiednio wzrost o 65,3 tys. i spadek o 5,7 tys.) przeciętny czas przypadający na każdego odwiedzającego wydłużył się aż o 35:39 minuty (czyli o 79,3 proc.).

Serwisy VoD rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

serwis

grudzień 2014

grudzień 2013

real users

odsłony

czas na RU [godz:min:s]

real users

odsłony

czas na RU [godz:min:s]

vod.pl

4 064 455

32 998 986

01:01:32

3 806 283

35 303 720

01:08:10

player.pl

1 385 789

28 508 953

06:58:44

1 344 381

29 555 408

07:12:25

ipla.tv

1 196 061

25 302 002

04:01:48

1 060 466

20 679 722

03:07:42

ipla - aplikacja

1 049 647

2 044 926*

66:51:35**

1 645 196

2 532 122*

92:19:37**

tvp.pl - vod

770 281

10 351 060

00:05:05

654 324

7 109 657

00:21:54

kinoplex.gazeta.pl

219 254

1 704 958

01:20:37

153 926

1 710 651

00:44:58

*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację

Na drugiej podstronie analizujemy wyniki czołowych serwisów w całym 2014 roku

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: VoD.pl z rekordem, Player.pl i Ipla zależne od ramówek TVN i Polsatu (analiza serwisów VoD)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jak to sie liczy?
Do wyniku onet vod licza sie teledyski? Krotkie klipy i inny szajs?
Czy tylko dlugie formy?
Filmy, seriale, programy?
Jak to w ogole mozna porownywac???;)))
11 12
odpowiedź
User
do jak to sie liczy
na VOD.pl masz tylko długie formy (film, seriale, dokumenty). Krotkie formy sa na Onet.tv.
13 9
odpowiedź
User
Naprawde?
A co w wynikach podaje Onet- sane dlugie formy?
Tutaj tez jest szycie;)))????
Dlugie formy - czyli samodzielne programy?
Echh...
9 9
odpowiedź
User
Devil May Cry
Dla mnie najlepszym VoD jest Ipla, przede wszystkim za swoją wieloplatformowość. Mam ją jako aplikację desktopową na kompie, jako appkę na smartfonie i na konsoli PS3 (tam zresztą pierwszy raz zetknąłem się z Iplą, bardzo wygodnie się ogląda na telewizorze).
11 9
odpowiedź
User
Maniek
Ipla jest bardzo ok. Ma też ten plus, że jak się ją ogląda na necie mobilnym cp, to nie pożera pakietu danych. A że net dobry, to się da bardzo płynnie wszystko oglądać.
10 9
odpowiedź